Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Praktyczny wymiar Społecznej Odpowiedzialności Biznesu

Bartłomiej Łata
Krzysztof Pokorski
Krzysztof Pokorski materiały prasowe
Rozmowa z Krzysztofem Pokorskim, specjalistą ds. CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu)

Niektóre firmy traktują CSR jako formę marketingu. Czy słusznie?
To ciągle powracające pytanie otwiera drogę do deprecjonowania działań CSR-owych. Posłużę się przykładem z czasów kiedy jeszcze pracowałem jako kierownik Miejskiego Centrum Wolontariatu we Wrocławiu. Wolontariusze pomagają innym z bardzo wielu powodów, jedni bardziej altruistycznych, inni zgoła egoistycznych. W jednym i drugim przypadku dzielą się dobrem. Czy jest więc sens oceniać motywacje do czynienia dobra? Razi nas też komunikowanie przez firmy (bardziej lub mniej subtelne) swoich dokonań w obszarze CSR. Uważamy za uzasadnione chwalenie się osiągnięciami finansowymi czy innowacyjnością, a jeśli chodzi o działania prospołeczne - to już niekoniecznie. Dobrymi praktykami (jak i sukcesami) na polu społecznej odpowiedzialności biznesu należy się dzielić, ale jak w każdej kampanii informacyjnej - ze smakiem.

Jak CSR wygląda w praktyce?
Praktyczny wymiar CSR w firmach to np. podpisanie Karty Różnorodności, zrównoważona gospodarka energetyczna, sposób traktowania nowo przyjętych pracowników jak i kultura żegnania się z tymi, którzy odchodzą. Również łańcuch dostaw pozostający w spójności z przyjętymi standardami, poszerzający zasięg firm respektujących prawa człowieka oraz odpowiedzialnego wytwarzania i przetwarzania materiałów. To także świadomość istnienia i rozpoznanie interesariuszy przedsiębiorstwa oraz wchodzenie z nimi w otwarty dialog. W końcu to najważniejszy wymiar praktyczny - strategia CSR, która wyznacza kierunki i nie może funkcjonować w oderwaniu od misji i celów biznesowych firmy.

Zna Pan przykłady działań CSR, które się powiodły?
Przykładów skutecznych działań CSR jest bardzo wiele. W mojej ocenie najwartościowsze są projekty skupiające się na ludziach, podkreślające korzyści płynące różnorodności, dbające o rozwój całych społeczności. Przykładem takiego działania jest dolnośląski projekt Akademia BIZnES Class realizowany przez 3 firmy (Objectivity, UBS, PwC), jednostkę samorządu (Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej), uczelnię wyższą (Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu) oraz organizację pozarządową (Fundacja Laboratorium Odpowiedzialnego Biznesu). Projekt ten poprzez mentorów-wolontariuszy z biznesu i mentorów designu z ASP, szkolenia i granty na rozwój produktów i usług wspiera lokalne podmioty ekonomii społecznej.

Ma Pan jakieś rady dla początkujących firm, które wdrażają tę koncepcję?
Na początek, w szczególności jeśli przedsiębiorstwo jest duże i chce na poważnie podejść do tematu, dobrym ruchem jest stworzenie dedykowanego stanowiska pracy menedżera CSR. Profesjonalne zarządzanie społeczną odpowiedzialnością biznesu trudno osiągnąć polegając jedynie na osobach, dla których będzie to tylko dodatkowy obowiązek. Następnie istotna jest adekwatna do skali oraz profilu firmy, zaakceptowana przez jej władze, koncepcja działań CSR. Patrząc od innej strony, przymierzając się do wejścia w świat społecznej odpowiedzialności biznesu warto skorzystać z wiedzy ekspertów, doświadczonych we wdrażaniu rozwiązań CSR-owych. Ich wsparcie może pomóc zidentyfikować potencjał realizacji konkretnych inicjatyw, przeanalizować nastawienie pracowników, stworzyć strategię CSR czy wyłonić osoby szczególnie zaangażowane i wzmocnić ich kompetencje do późniejszego samodzielnego działania. Jak w każdą zmianę, tak w społeczną odpowiedzialność biznesu trzeba na początku zainwestować, ale nie każda zmiana daje szansę na tak trwały i szeroko zakrojony, finansowy i społeczny zwrot z inwestycji, jak właśnie wdrożenie CSR.

Pierwsza część rozmowy

A czy w Twojej firmie są przykłady dobrych praktyk w obszarze CSR? Jeśli tak, to zachęcamy do udziału w naszym projekcie - wyślijcie maila na adres [email protected].

Więcej nowinek związanych z biznesem na naszym Fanpage'u:
https://www.facebook.com/StrefaBiznesuWroclaw

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska