Firma dba nie tylko o zysk, ale także o ludzi i środowisko

Zaktualizowano 
Krzysztof Pokorski
Krzysztof Pokorski materiały prasowe
Rozmowa z Krzysztofem Pokorskim, specjalistą ds. CSR (społecznej odwiedzialności biznesu)

Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu?
Nie potrzeba wielkiej wyobraźni, żeby namalować obraz dobrze prosperującego na polskim rynku przedsiębiorstwa, które interesuje się głównie pomnażaniem zysków i eksploatacją zasobów, w tym tych ludzkich. Takich firm jest po prostu wiele. Natomiast do przewidywania długofalowych skutków takiej filozofii prowadzenia biznesu potrzeba nawet nie tyle wyobraźni, co rozsądku. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest właśnie głosem rozsądku w realiach ciągłego, żeby nie powiedzieć ślepego, biegu za pieniądzem. Firma, która uczciwie informuje o składzie i pochodzeniu swoich produktów oraz dba o rzetelność w tym względzie u swoich dostawców, która szanuje pracowników jako swój największy potencjał, otoczenie traktuje jak własne środowisko niezbędne do przeżycia, a klientów postrzega jako świadomych i godnych najwyższej jakości akcjonariuszy, która wreszcie realizuje programy wspierania rozwoju osobistego i zawodowego pracowników oraz stosuje rozwiązania w duchu wellbeing (dobrostanu) - jest firmą odważną, odpowiedzialną względem społeczności, w której funkcjonuje. A przede wszystkim firmą z przyszłością, gdyż CSR to fundament, na którym buduje się zdrowe i trwałe więzi ludzi z biznesem.

Firmy z jakich sektorów wdrażają CSR?
CSR można wdrażać w każdej branży, ale nie każda firma ma równe szanse na sukces w tej dziedzinie. Wszystko zależy od ludzi i ich zaangażowania, w szczególności kadry zarządzającej. Uważam, że szczególnie odpowiedzialne społecznie powinny czuć się firmy z sektorów o największym wpływie na naszą rzeczywistość, czyli te zatrudniające tysiące pracowników, eksploatujące zasoby naturalne, zużywając mnóstwo energii czy produkujące znaczne ilości zanieczyszczeń i odpadów. W obecnej rzeczywistości, gdy raportowanie niefinansowe stało się obowiązkiem dla największych firm, można zaobserwować zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością biznesu w sektorach od finansowego, poprzez przemysł ciężki po branżę usługową i spożywczą.

Jak wygląda podejście firm do CSR?
Odnoszę wrażenie, że małe przedsiębiorstwa rzadziej zajmują się CSR-em gdyż widzą niewielki impakt społeczny wdrażanych rozwiązań, a na co dzień skupiają się na przetrwaniu na rynku. Duże koncerny najczęściej są już świadome czym jest odpowiedzialność społeczna firmy (zagraniczni partnerzy handlowi z krajów rozwiniętych oraz „spółki matki” od lat wdrażają CSR i oczekują od nich tego samego), ale często kończy się jedynie na pudrowaniu zamiast rewizji misji i długofalowych celów przedsiębiorstwa. Potrzebne jest przekonanie samych zarządów do tej idei lub zaangażowanie ludzie będący jej ambasadorami. Nadal stosunkowo niewiele przedsiębiorstw zatrudnia menedżerów CSR (według Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „CSR w Polsce – Menedżerowie 500/ Lider CSR” ponad połowa największych firm w Polsce nie ma osoby, która zajmowałaby się wprowadzaniem strategii CSR), a to od nich zależy ciągłość i spójność polityki oraz działań firmy.

Czy CSR jest opłacalny dla firm?
Badania firmy doradczej CSR Consulting oraz Domu Badawczego Maison&Partners „Barometr CSR” z 2016 r. mówią, że polscy konsumenci pozytywnie oceniają podejmowanie przez firmy działań CSR. W porównaniu z pierwszą edycją badania z 2013 r. o 10 punktów procentowych (z 62 do 72 proc.) wzrosła liczba osób, które deklarują, że działania z zakresu CSR wzbudzają ich pozytywne odczucia wobec firmy. Jak widać w wymiarze finansowym jest o co walczyć, a rozwiązania CSR-owe mogą stać się realnymi przewagami konkurencyjnymi. Warto jednak pamiętać, że jest jeszcze inny wymiar opłacalności społecznej odpowiedzialności biznesu. A mianowicie niewymierny, czyli szczęśliwy i doceniany pracownik, czyste środowisko, zaufanie społeczne i powszechnie ugruntowana opinia przedsiębiorstwa, które nie wykorzystuje, a dba o społeczność, czując się jej częścią.

polecane: FLESZ: Smartfony zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3