PKP kupuje futurystyczne wagony. Często będą gościć na Dworcu Głównym we Wrocławiu [WIZUALIZACJE]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Prędkość do 200 km/h, designerskie wnętrza z nastrojowymi panelami LED, wygodne fotele, indywidualne systemy oświetlenia, ładowarki indukcyjne, a nawet... mini plac zabaw dla dzieci. Tak mają wyglądać najnowsze wagony PKP Intercity
Prędkość do 200 km/h, designerskie wnętrza z nastrojowymi panelami LED, wygodne fotele, indywidualne systemy oświetlenia, ładowarki indukcyjne, a nawet... mini plac zabaw dla dzieci. Tak mają wyglądać najnowsze wagony PKP Intercity PKP Intercity
PKP Intercity zamierza kupić 450 wagonów w supernowoczesnym designie. Cztery z siedmiu połączeń, które będą realizowały przebiegają przez Wrocław.

Ogłoszony przetarg powiększy dotychczasowy tabor PKP o 300 wagonów, z opcją dokupienia kolejnych 150. Pojazdy zostaną wyposażone w nastrojowe oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach, sieć WiFi, gniazda elektryczne, USB, a pierwsza klasa - m.in. w ładowarki indukcyjne. Wagony restauracyjne będą bardziej kameralne i klimatyczne.

Na pokładzie znajdą się czujniki wykrywania pożaru i monitoring. W obu klasach ma być więcej miejsca na dodatkowy bagaż, zlokalizowany pod fotelami. Z podróży ucieszą się też rodzice, którzy skorzystają ze specjalnego wagonu z wydzieloną strefą zabaw dla najmłodszych (minikino i interaktywne ekrany dotykowe).

Przetarg obejmuje 7 rodzajów wagonów, które mogą rozpędzić się do prędkości 200 km/h:

  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

Zamówienie może zostać rozszerzone z 300 do 450 sztuk, a każda z kategorii zyska od 13 do 40 wagonów. PKP Intercity oczekuje pierwszych dostaw w 2025 r.

Pojazdy mają obsługiwać tzw. kategorię średnią, którą PKP chce uruchomić w perspektywie 2030 r. Pociągi tej kategorii połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych oraz relacje zagraniczne – wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Obsługiwać mają połączenia:

  • Wrocław/Kraków – Bohumin – Wiedeń;
  • Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga;
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin;
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin;
  • Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń;
  • Warszawa – Poznań – Berlin;
  • Warszawa – Poznań – Szczecin.

Spółka na rozbudowę swojej floty wydała dotychczas 7 mld zł, a do 2030 roku ma to być kwota 27 mld zł.

- Pieniądze zostaną wydane na tabor, ale też nowoczesne, ekologiczne zaplecza techniczne. Te inwestycje są potężnym impulsem rozwojowym dla kraju. Rząd Prawa i Sprawiedliwości od początku swej pracy stara się, by ten rozwój był równomierny. By korzystały wszystkie regiony i wszyscy Polacy. Realizowana przez PKP Intercity strategia to wielka szansa dla polskich firm. Większość kolejowych przetargów wygrywają przecież polskie przedsiębiorstwa. To dzięki takim zamówieniom, jak te z PKP Intercity nasze firmy się rozwijają, a potem skutecznie konkurują również na zagranicznych rynkach. W taki właśnie sposób spółki skarbu państwa powinny realizować swoją misję - mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Zobaczcie, jak będą wyglądać futurystyczne wagony:

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wysokie dopłaty do węgla – kończy się termin składania wniosków

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
klodzko
11 listopada, 2:16, Kapral:

Za czasów złodziei z Platformy Ubywatelskiej można było tylko POmarzyć o takich pociągach....

w tamtych czasach nie produkowano takich pociagow to i kupic nie mozna było

G
Gość
11 listopada, 02:16, Kapral:

Za czasów złodziei z Platformy Ubywatelskiej można było tylko POmarzyć o takich pociągach....

Złodzieje z PiSuaru śmierdzą efektywnie a kradną jeszcze efektywniej

K
Kapral
Za czasów złodziei z Platformy Ubywatelskiej można było tylko POmarzyć o takich pociągach....
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie