Pechowe rondo w Kłodzku. Wypadek za wypadkiem (FILMY)

Małgorzata Moczulska
Do podobnego wypadku na rondzie w Kłodzku doszło w kwietniu 2012
Do podobnego wypadku na rondzie w Kłodzku doszło w kwietniu 2012 fot. Natalia Wellmann
Wczorajszy wypadek na rondzie w Kłodzku, podczas którego tir niemal przeleciał nad skrzyżowaniem, nie był pierwszym takim zdarzeniem w tym miejscu. Kierowcy są zgodni: rondo jest pechowo położne. Krzyżują się tu dwie drogi krajowe. – A kierowcy nie dość, że jadą za szybko, to najczęściej mają na pace tony materiałów i kiedy chcą zacząć hamować, to albo brakuje im czasu, albo posłuszeństwa odmawiają im hamulce, przegrzane mocno już po dociskaniu na poprzednich zjazdach – mówi Janusz Kowal, kierowca z Kłodzka.

W środę wieczorem samochód ciężarowy jadący drogą krajową nr 46 od strony Nysy, z dużą prędkością wjechał na rondo, ściął dwie latarnie i uderzył w drzewo. Kierowca, 32-letni mieszkaniec Zielonej Góry, zmarł na miejscu. To cud, że nie było więcej ofiar. Auto wypełnione materiałami budowlanymi niemal przeleciało przez rondo.

Czytaj więcej o wypadku, zobacz film z monitoringu

Zdaniem świadków, kierowca nie hamował, a przed rondem jest bardzo stromy zjazd. Stąd ta prędkość. To bardzo częsty scenariusz na tym kłodzkim rondzie. Niemal 90 procent wypadków to zdarzenia z udziałem aut ciężarowych. Dlaczego?
Kierowcy są zgodni: rondo jest pechowo położne. Krzyżują się tu dwie drogi krajowe 33 i 46. By dojechać z nich do krajowej ósemki i potem do granicy z Czechami, trzeba przejechać przez rondo. Problem mają zwłaszcza kierowcy jadący od strony Górnego Śląska i Opola drogą 46. Już od Złotego Stoku napotykają na liczne strome zjazdy. Ten przed rondem jest najbardziej stromy. – A kierowcy nie dość, że jadą za szybko, to najczęściej mają na pace tony materiałów i kiedy chcą zacząć hamować, to albo brakuje im czasu, albo posłuszeństwa odmawiają im hamulce, przegrzane mocno już po dociskaniu na poprzednich zjazdach – mówi Janusz Kowal, kierowca z Kłodzka.

Zobacz filmy z innych wypadków na rondzie w Kłodzku

Ale policja dodaje, że droga jest dobrze oznakowana i gdyby kierowcy stosowali się do zakazów, to wypadków by nie było.
– Na długo przed rondem jest ograniczenie prędkości do 40 km/h, są też znaki mówiące o stromym zjeździe – tłumaczy Wioletta Martuszewska z kłodzkiej policji.
Dodatkowo po ubiegłorocznych trzech poważnych wypadach z udziałem tirów, tuż za rondem usypano specjalny wał z pisaku. Miał on amortyzować uderzenie i chronić budynek za rondem, który nieraz już był uszkodzony przez samochody. Tym razem auto odbiło się jednak w inną storę i zatrzymało na drzewie.

Mieszkańcy Kłodzka nie mają wątpliwości: sprawę rozwiązałaby obiecywana tu kilkunastu lat obwodnica miasta. Droga nie ma szczęście. Jej realizacja była już kilkakrotnie odkładania w czasie. Obecnie jest jednak szansa, że coś się zmieni.
W sierpniu ministerstwo transportu wytypowało do budowy 11 obwodnic, na które są środki w budżecie. Wśród nich kłodzką, której dokumentacja projektowa już jest. – Jesteśmy gotowi doogłoszenia przetargu, nawet już w grudniu tego roku – mówi Michał Radoszko, rzecznik wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeśli znów nie wydarzy się coś nieoczekiwanego, to budowa może ruszyć wiosną 2014 r. Obwodnica Kłodzka o długości 9,1 km ma kosztować 283,1 mln zł.

Rondo w Kłodzku - najtragiczniejsze wypadki

  • Lipiec 1989

Rozpędzony dźwig przejeżdża przez rondo i wbija się w budynek przy ul. Lutyckiej. Ginie jedna osoba.

  • Czerwiec 1999

Czołowe zderzenia dwóch samochodów ciężarowych. Giną trzy osoby, w tym matka z dzieckiem.

  • Wrzesień 2006

Rozpędzona ciężarówka taranuje samochód osobowy. Kierowca auta trafia do szpitala z roztrzaskaną czaszką i niedowładem kończyn. Umiera po kilku dniach.

  • Wrzesień 2007

Czeska ciężarówka z niesprawnymi hamulcami taranuje 6 aut, w tym autobus wiozący wycieczkę szkolną. Ranny kierowca. Dzieci wychodzą z wypadku cało.

  • Kwiecień 2012

Rozpędzony tir nie wyhamowuje przed rondem.
Ciężarówka taranuje dwie bariery energochłonne i wjeżdża na podwórze domu mieszkalnego, gdzie przygniata zaparkowane tam auta. Do szpitala trafia ranny kierowca tira.

  • Listopad 2012

Tir, któremu puściły hamulce, z ogromną prędkością wjeżdza na rondo, przelatuje przez nie i uderza w stojący poniżej skrzyżowania budynek mieszkalny, niszcząc po drodze dwa zaparkowane tam samochody osobowe.

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
DRUPKA BOGUSLAW

ja jechalem za kierownica tego poloneza SKASOWANEGO PRZEZ DZWIG

D
DRUPKA BOGUSLAW

ja jechalem za kierownica tego poloneza SKASOWANEGO PRZEZ DZWIG

M
Maniek

I właśnie ten przypadek można zaliczyć do tego 1% jeszcze raz piszę Sławku zjedź sobie do Kłodzka od tej strony to....

M
Maniek

Nie trzeba zasnąć ani być idiotą. Kolego bądź koleżanko wjedź do Kłodzka od strony Nysy to nie będziesz gadał takich bzdur!!!

k
kamera

Trzeba zasnąć za kierownicą albo być idiotą, żeby wjeżdżać na rondo z taką prędkością. Tir jechał z 10x szybciej niż inne samochody. Szczęście, że przy okazji nie sprasował kogoś przypadkowego.

c
capo_

Rondo jest niebezpieczne bowiem położone jest na samym końcu 2-kilometrowego zjazdu ze sporą stromizną na wys. ul. Mickiewicza. TIR przegrzewają hamulce, nie zjeżdżają zgodnie ze sztuką jazdy takim zestawem - stąd właśnie prawie większość wypadków powodują tutaj kierowcy samochodów ciężarowych. Inna sprawa, że ta droga rzeczywiście nie nadaje się dla tego typu ruchu. Stąd też argument w odniesieniu do ronda "źle położone", nie jest do końca nietrafny.

M
Major

Gdyż skutkiem jest nie tylko mandat ale i PUNKTY KARNE.

q
qqq

Liczy się fakt, że są. I może w nich ucierpieć osoba inna niż sprawca, osoba, która żadnych przepisów nie złamała.
Dlatego problem leży w rondzie i drodze. Albo należy je przebudować, albo nie wpuszczać tam samochodów ciężarowych.

q
qqq

Skoro teraz kierowcy ciężarówek nie zwracają uwagi na rondo, narażając się na śmierć a samochód na zniszczenie, to dlaczego mieliby zacząć zwracać uwagę na fotoradar skutkujący tylko mandatem ?

W
Wojt

Myślę, że temat rozwiązałby fotoradar. To jest właśnie miejsce, gdzie takie urządzenie powinno stać. Przy ograniczeniu do 40km/h kierowcy na pewno złapaliby się za kieszeń przed przekroczeniem prędkości...

P
Piotr

Nie było ronda, były wypadki. Jest rondo są wypadki. A już w latach 70 była mowa o budowie obwodnicy aby samochody cięźarowe nie zjerzdżały do miasta od tej strony. Mijają lata i co - na gadaniu się kończy.

K
Kuba

W 1989r w tym miejscu nie było ronda.Było skrzyzowanie dróg.Może warto sprawdzac fakty?

b
bru

taka natura ludzka...tylko czemu w polsce na drogach prawie nikt tego prawa nie przestrzega???
Jutro...pojutrze...następny "mistrz" kierownicy trafi na cmentarz(oby oszczędzil niewinnych).
Smutne ale prawdziwe

p
pop

A pan burmistrz oddal pieniadze na obwodnice i spi spokojnie. Pan burmistrz uwzial sie na mlyny i je wykonczyl. Pobudowal droge bez uzgodnien i dalej zadowolony.

J
Ja

Kogo puściły hamulce?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3