Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opóźnienie przy otwarciu mostów Chrobrego. Zerwali świeżo położoną nawierzchnię, będą kłaść nową

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Otwarcie nowych mostów Chrobrego nie nastąpiło zgodnie z planami. Wykonawca na wymianę złej jakości nawierzchni ma czas do końca września.
Otwarcie nowych mostów Chrobrego nie nastąpiło zgodnie z planami. Wykonawca na wymianę złej jakości nawierzchni ma czas do końca września. Jarosław Jakubczak / Polska Press
O pół roku opóźni się budowa nowych mostów Chrobrego. Początkowego terminu nie udało się utrzymać, bo opóźniło się wydanie zgód środowiskowych. Teraz trzeba naprawić świeżo położoną nawierzchnię wzdłuż torowiska, bo inspektor ocenił jej jakość na "niezadowalającą".

Nowe mosty Chrobrego. Do wymiany jest nawierzchnia

Budowa nowych mostów Chrobrego miała zakończyć się w kwietniu 2023 r. Potem termin ten przesunięto aneksem w umowie na przełom sierpnia i września, w związku z opóźniającym się wydaniem zgód środowiskowych. Jego również nie udało się utrzymać. Choć miejski biuletyn „Wroclaw.pl” ogłosił, że otwarcie nastąpi w trzecim weekendzie września, na mostach nadal trwają prace.

Co dzieje się na nowych mostach Chrobrego? Podczas odbiorów inwestycji, okazało się, że wykonawca położył nawierzchnię złej jakości. Teraz musi ją wymienić.

- W trakcie odbiorów, nasi inspektorzy zauważyli nieścisłości w wykonaniu warstw wykończeniowych. W szczególności jeśli chodzi o torowisko. Dlatego też wykonawca został poproszony o naprawienie niewłaściwie wykonanego wykończenia – mówi Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji.

Wykonawca ma czas na wymianę nawierzchni do końca września, potem przeprawę czekają kolejne odbiory. Nowy termin oddania mostów do użytku to październik 2023 r. Nie oznacza on zakończenia całości inwestycji. Wykonawca musi jeszcze odciąć jezdnię prowadzącą na stare mosty Chrobrego chodnikiem. Według zapowiedzi, te prace nie spowodują utrudnień w ruchu.

- W momencie, kiedy przełożymy ruch, będziemy mogli przełożyć prace na obrzeża mostu. Mówimy tutaj o dogięciu trajektorii chodników, jak i samej jezdni, aby nie prowadziła na dawny most, a bezpośrednio na nowy – wyjaśnia Bartosz Nowak.

Budowa nowych mostów Chrobrego. Co ze starym mostem?

Stary most Chrobrego zostanie wyłączony z użytku i prawdopodobnie wyburzony. Stan przeprawy jest tragiczny. Można powiedzieć, że zapada się pod własnym ciężarem. Nośność wynosi jedynie 15 ton (nowe mosty będą miały nośność do 50 ton), ponadto jego nawierzchnia jest mocno zużyta. Możliwości są bardzo ograniczone, bo przebudowa i remont jest po prostu nieopłacalny. Aby doszło do wyburzenia, musi zgodzić się na nie konserwator zabytków.

Nowymi mostami pojedzie tramwaj na Swojczyce. Kiedy?

Na nowych mostach Chrobrego położone zostało torowisko, które ma posłużyć w przyszłości tramwajom na projektowanej jeszcze trasie tramwajowej na Swojczyce. Projekt ma być gotowy w tym roku. Zakłada przebudowę ul. Swojczyckiej na odcinku 2 kilometrów, razem z infrastrukturą. Dzięki niej na ul. Swojczyckiej zmieszczą się tory tramwajowe, droga rowerowa i chodniki.

Kiedy trasa na Swojczyce powstanie? Nie wiadomo. Tramwaj na Swojczyce wymieniony został jako jeden z priorytetów rozwoju tras autobusowo-tramajowych do 2027 roku, z perspektywą rozliczenia unijnych środków do 2030 roku w ogłoszonym Wrocławskim Programie Tramwajowy 2.0.

Nowe mosty Chrobrego to także przebudowa pobliskich skrzyżowań

Nowe mosty Chrobrego zastąpią stare, biegnące kilkadziesiąt metrów dalej. Łączna długość nowych mostów Chrobrego to 186 metrów. Na inwestycję składają się dwie połączone ze sobą konstrukcje:

  • most północny nad Kanałem Żeglugowym (53 metry długości);
  • most południowy nad Kanałem Powodziowym (153 metry długości).

Wykonawcą nowych mostów Chrobrego jest warszawska firma Trakcja PRKil S.A. Oprócz budowy mostów i torowiska po którym w przyszłości pojedzie tramwaj na Swojczyce, spółka musiała przebudować jezdnie na skrzyżowaniu ul. Monte Cassino i ul. Mickiewicza od strony Sępolna oraz ul. Monopolowej z ul. Marco Polo, ul. Swojczycką i ul. Mydlanej na Swojczycach. Łączny koszt inwestycji to około 70 mln zł.

ZOBACZ TAKŻE:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska