Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Ogród Marty" - wydarzenie festiwalu Musica Electronica Nova

Małgorzata Matuszewska
Agata Zubel skupiła uwagę publiczności pięknym sopranem
Agata Zubel skupiła uwagę publiczności pięknym sopranem fot. marek grotowski
Libretto "Ogrodu Marty" autorstwa Piotra Jaska to opowieść o dziewczynie zakochanej w chłopcu kradnącym jabłka z jej ogrodu. Przeżywają swoją miłość, obserwując uważnie zmiany, którym podlegają i oni sami, i ich uczucia.

Korzeni zmian szukają w przeszłości, a opowieść nie rozwija się linearnie. Piotr Jasek i Cezary Duchnowski - kompozytor - opowiedzieli historię, która nie ma wyraźnego początku i nie ma końca. Dlatego dziewczyna (obdarzona cudownym sopranem Agata Zubel) na chwilę staje się swoją matką, a potem babcią, a chłopak (Eryk Lubos nie śpiewa, pełni rolę aktora) bywa swoim ojcem i dziadkiem. Przemijanie dotyka każdego, wyzwala w nas wrażliwość, wskazuje - wbrew pozorom - nowe możliwości i sensy istnienia - mówią twórcy.

W "Ogrodzie Marty" każdy ma swoją rolę do spełnienia i choć opera ma cechy performance'u, artyści mieszczą się w wyznaczonych muzycznych ramach.

Muzycy nie są bezimiennym tłem, Duchnowski - artystyczny kierownik całości - nadał im specjalne znaczenia, eksponując ich obecność.

Głos refleksyjnego Eryka Lubosa na początku opery troszkę gubił się i był trudno słyszalny, ale potem nabrał wyrazu, wchodził w znakomite interakcje z sopranem śpiewającej Agaty Zubel. Podobnie działo się z mediami obecnymi w operze. Muzyka elektroniczna, z którą współgrał obraz na ekranie, wyjątkowo przemawia do widza. Podobnie znakomicie sprawdza się metafora ciężaru niesionego w życiu przez człowieka, pokazanego przez obarczanie go kolejnymi kompletami kluczy.
Eryk Lubos znakomicie odnalazł się na operowej scenie, podobnie jak Agata Zubel, która w niedzielny wieczór debiutowała na deskach Opery Wrocławskiej.

Eryk Lubos znakomicie odnalazł się na operowej scenie, podobnie jak Agata Zubel

Cieszę się, że "Ogród Marty" w nowym sezonie znalazł się w repertuarze Opery, bo - choć trwają tylko około godziny - wart jest oglądania i słuchania wiele razy i doszukiwania się ukrytych sensów.

"Ogród Marty", premiera w Operze Wrocławskiej 15 maja, muzyka i kierownictwo muzyczne Cezary Duchnowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska