Oficjalna nazwa przeprawy nad Odrą na Alei Wielkiej Wyspy. Dlaczego most Olimpijski?
Decyzja o nadaniu obu nazw zapadła podczas ostatniej Sesji Rady Miejskiej Wrocławia, która miała miejsce 22 czerwca. Most nad Odrą o długości blisko 700 metrów nazwany został mostem Olimpijskim, co bezpośrednio nawiązuje do położonego niedaleko Stadionu Olimpijskiego na Zalesiu.
Wbrew temu co sugeruje nazwa, na Stadionie Olimpijskim nie odbyła się żadna olimpiada. Wybudowany w latach 1926-1928 obiekt powstał według projektu niemieckiego architekta Richarda Konwiarza, który za swoją pracę otrzymał brązowy medal w ramach Olimpijskiego Konkursu Sztuki i Literatury podczas Letnich Igrzysk 1932 r. w Los Angeles. Teraz na igrzyskach olimpijskich nie przyznaje się już tej nagrody, ale nazwa stadionu na Zalesiu upamiętnia to wydarzenie.
Zanim doszło do tego doszło, stadion nie miał zbyt chlubnego miana. Początkowo określany był jako Schlesier Kamfbahn, ale od 1933 r. aż do końca wojny nosił nazwę Hermann-Göring-Sportfeld. Po II wojnie światowej został odbudowany z dużych zniszczeń i rozbudowany. W lipcu 1948 otrzymał nazwę "Stadion Olimpijski im. gen. Karola Świerczewskiego". W czerwcu 1991 stadion został wpisany na listę dolnośląskich zabytków.
Most Wilczy Kąt. Skąd taka nazwa?
350-metrowy most nad Oławą w Alei Wielkiej Wyspy nazwany został mostem Wilczy Kąt. To nawiązanie do sąsiadującego z nim niewielkiego osiedla Wilczy Kąt we wschodniej części Wrocławia, na lewym brzegu Oławy.
Wilczy Kąt był historycznym osiedlem włączonym w granice miasta 19 listopada 1808 r. z polecenia wojsk napoleońskich. Kilkanaście lat później powstały tam pierwsze zabudowania, a nazwę Wolfswinkel zaczęto stosować w II połowie XIX wieku. Wówczas powstały tam chłodnia, wytwórnia kawy zbożowej i bielarnia. Dzisiaj na Wilczym Kącie pozostało kilka podmiejskich domów z przełomu XIX i XX wieku, ogrody działkowe i Kładka Siedlecka na Oławie.
Dwa nowe mosty znajdują się na Alei Wielkiej Wyspy, budowanej obwodnicy śródmiejskiej łączącej al. Armii Krajowej na Krzykach z ul. Mickiewicza na Wielkiej Wyspie. Trasa ma długość 3,4 km, w tym 12,5 km chodników i 9,5 km ścieżek rowerowych. Koszt budowy wynosi ok. 234 mln zł. Pojedziemy nią pod koniec 2023 r.
ZOBACZ TAKŻE NOWY FRAGMENT OBWODNICY ROWEROWEJ WE WROCŁAWIU:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?