Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe mosty na Dolnym Śląsku. Będą prowadzić do Pstrąża - opuszczonego miasta. Wojsko ogłosiło przetarg

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Nowe mosty to inwestycja drogowa i kolejowa.
Nowe mosty to inwestycja drogowa i kolejowa. Jerzy Wjócik / Polska Press
Dwa nowe mosty – drogowy i kolejowy poprowadzą do Pstrąża, wyludnionej miejscowości na Dolnym Śląsku. Rejonowy Zarząd Infrastruktury Zielona Góra, instytucja powiązana z wojskiem ogłosiła przetarg na modernizację wiaduktu kolejowego. Powiat bolesławiecki odpowiedziany jest za budowę mostu drogowego. Skąd pomysł na budowę?

Na pograniczu województw dolnośląskiego i lubuskiego leży Pstrąże. Na początku ubiegłego stulecia miejscowość została przebudowana na potrzeby armii niemieckiej, a po II wojnie światowej w wybudowanych nieopodal domów mieszkalnych koszarach stacjonowała armia sowiecka. Dziś Pstrąże to „miasto widmo”, a budynki są wyburzane.

Koleją do miasta widmo?

Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Zielonej Górze, jednostka pomocnicza Wojska Polskiego ogłosiła przetarg na remont wiaduktu kolejowego nieopodal Pstrąża nad rzeką Bóbr. Przez most przebiegają tory kolejowe łączące punkt przeładunkowy w opuszczonej miejscowości z linią kolejową nr 275 Wrocław – Gubinek, przy granicy z Niemcami. Na wiadukcie są położone dwa rodzaje torów – z rozstawem szyn stosowanym w Polsce i większym, stosowanym w państwach postsowieckich.

Most ma długość 360 metrów i składa się z 11 przęseł, z czego jedno jest w korycie rzeki, a reszta nad terenami zalewowymi. Nowy most dalej będzie miał tylko jeden tor z chodnikami technicznymi, po obu stronach torowiska. Po remoncie pociągi będą mogły na moście rozwinąć prędkość do 60 km/h. Oferty można składać do 9 maja. Czas na realizację to dwa lata i cztery miesiące.

- Na inwestycję są przeznaczone 23 miliony złotych. Celem remontu jest wzmocnienie konstrukcji mostu i przystosowanie go do możliwości obsługi linii kolejowej o klasie D2. Modernizacja obiektu to inwestycja wojskowa, po przebudowie most dalej będzie pod naszym zarządem. Wykorzysta go wojsko. Jednak to wszystko, co mogę na ten temat powiedzieć – mówi ppłk Krzysztof Skórnicki z Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Zielonej Górze.

Powojenna odbudowa mostu drogowego

Nieopodal wiaduktu kolejowego nad Bobrem w okolicach Pstrąża biegnie jeszcze jeden most - drogowy. Ten został jeszcze w trakcie II wojny światowej zbombardowany przez Niemców. On także zostanie odtworzony. Budową zajmuje się powiat bolesławiecki. Konstrukcja ma być wysoka na 12 metrów i długa na 390 metrów. Most ma powstać do końca marca 2025 roku i połączyć tereny po miejscowości Pstrąże z drogą wojewódzką nr 297.

Odtwarzany most drogowy nad rzeką Bóbr to tylko część większej inwestycji drogowej, którą powiat bolesławiecki określa mianem obronnym. Połączenie mostem Pstrąża z DW 297 pozwoli na odciążenie ruchu generowanego przez pojazdy wojskowe w pobliskiej miejscowości Trzebień.

- Dwa mosty docelowe, most tymczasowy, 6 skrzyżowań typu rondo i około 12 km dróg. To wszystko zawiera wstępna koncepcja budowy dróg dojazdowych do obozowisk Trzebień Mały oraz Pstrąże. Już wkrótce skończą się problemy mieszkańców m.in. Trzebienia spowodowanych przemieszczaniem się wielkogabarytowych pojazdów wojskowych po drogach publicznych na tereny sąsiednich obozowisk wojskowych - czytamy na stronie Powiatu Bolesławieckiego.

PRZECZYTAJ TEŻ:

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska