Na AOW i autostradzie A4 uruchomią system ITS

Marcin Rybak
Marcin Rybak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Janusz WóJtowicz / Polska Press
Udostępnij:
Na dolnośląskim odcinku autostrady A4 i autostradowej obwodnicy Wrocławia montowany jest ITS - inteligentny system transportu. Ale spokojnie, kierowcy! Nie ten miejski, który utrudnia wam na co dzień życie. Ten na autostradzie ma za sterować sygnalizacją świetlną na trasach, którymi prowadzone są objazdy w razie zamknięcia jednej z autostrad. W ten sposób mają się zmniejszyć tam korki.

Umowa, którą podpisano kilka dni temu, dotyczy instalacji systemu tylko na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie. Ale w ciągu dwóch lat objąć ma także inne najważniejsze trasy w Polsce. Autostradowy ITS ma monitorować warunki jazdy po drogach i przekazywać kierowcom informacje na tablicach, umieszczonych nad drogą. Dowiemy się o m. in. o czasie podróży, warunkach atmosferycznych czy objazdach. Dziś takie tablice z informacjami też są, ale teraz informacje wprowadza pracownik dyrekcji dróg. W przyszłości będą wyświetlane automatycznie.

System ma też sterować sygnalizacją świetlną, ale nie na autostradach, bo tu jej nie ma. Każda autostrada – w myśl przepisów – musi mieć tzw. „trasę alternatywną”. W przypadku A4 jest to droga krajowa 94 prowadząca na naszym terenie ze Zgorzelca przez Bolesławiec, Wrocław Oławę w stronę Opola. W razie zablokowania autostrady i konieczności zorganizowania objazdu trasą alternatywną montowany właśnie system będzie sterował światłami na trasie objazdu. Tak by dostosować je do zwiększonego ruchu. Podobnie będzie na trasach pozwalających ominąć poszczególne odcinki autostradowej obwodnicy Wrocławia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak długo będzie rządził drugi rząd Élisabeth Borne?

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Weronika

Oby to poprawiło przepływ www.eu-transport.pl

P
Pxxxska

Ciekawe, Wrocław korkuje miasto, jestem z Wroc a nie korkuję, bo nie mam auta ale mam nogi. Niedługo czlowiek doczeka się zaniku nóg, samochody będą się na noc zamieniać w łóżko i nie trzeba będzie wysiadać. Tyłek trochę urośnie, by wypełnić szczelnie fotel kierowcy. Korkujecie sobie sami a potem narzekacie. To jest tłumaczenie dla niekumatych. Ja bym samochody osobowe wyrzuciła z miasta i wreszcie miała czym oddychać.

t
tejot
10 września, 7:59, Gość:

Panie Marcinie, korki powodują kierowcy a nie system ITS. Samochodów we Wrocławiu jest o wiele za dużo a przyzwyczajeniem jest jeżdżenie nim wszędzie, kiedy Pan dojdzie do takiego wniosku?

Gdybyś miał zielone pojęcie o temacie, to wiedziałbyś, że wersja demo systemu ITS, jaką zakupił Dutkiewicz, jest pozbawiona wielu najistotniejszych dla sprawnego działania elementów i nawet zdaniem osób go obsługujących przynosi więcej szkody niż pożytku.

G
Gość

Panie Marcinie, korki powodują kierowcy a nie system ITS. Samochodów we Wrocławiu jest o wiele za dużo a przyzwyczajeniem jest jeżdżenie nim wszędzie, kiedy Pan dojdzie do takiego wniosku?

k
konserwator zabytków

Pomysł mocno przeterminowany! Zamiast "upiększać" w nieskończoność tą zabytkową drogę, rząd powinien zbudować nową na miarę dzisiejszych potrzeb! Przypomnę, że A-4 w obecnej wersji to droga z lat 30-tych poprzedniego wieku!

G
Gość
9 września, 17:56, Gość:

Wrocław wydał dziesiątki milionów żeby zakorkować miasto czy w tym przypadku też będą wyrzucone pieniądze w błoto a może ktoś zarobi a reszta nieistotna.

ITS kosztował już kilkaset nie kilkadziesiąt milionów. Za te pieniądze w połowie miasta zrobiliby porządną kanalizację, albo wymienili wszystkie stare piece

G
Gość

Wrocław wydał dziesiątki milionów żeby zakorkować miasto czy w tym przypadku też będą wyrzucone pieniądze w błoto a może ktoś zarobi a reszta nieistotna.

G
Gość

Czy korek na A4 do Opola, więc samochody Opolską , przez Oławę, Brzeg do Opola - super.

G
Gość

ITS - I Tak Stoisz

Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie