Mój Reporter: Co tak piszczy w tramwajach Plus?

Weronika Skupin
fot. Paweł Relikowski
Dlaczego w Skodzie 19T słychać ciągle taki przeszywający pisk? Czy ten elektryczny silnik musi działać tak głośno? W starych Konstalach jest ciszej niż w nowoczesnej Skodzie. Dlaczego tak jest? - pyta nasz Czytelnik Marek Kąsek. Odpowiedzi szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

- Dźwięk, o który pyta pasażer dochodzi z układów elektronicznych o wysokich częstotliwościach działania, które odpowiadają za układ sterujący tramwajem. To są np. falowniki, które zamieniają prąd stały na prąd zmienny - móówi Janusz Krzeszowski z MPK. - Ten dźwięk słychać, gdy tramwaj się rozpędza, a ucisza gdy tramwaj jedzie na wybiegu (można to porównać do jazdy na luzie autem)

Krzeszowski tłumaczy, nie wszystkie irytujące piski muszą pochodzić z silnika. - Większość tramwajów, nawet nowych, wydaje rożne dźwięki - głośniejsze lub bardziej ciche. Zależy to od technologii wykonania układów elektrycznych, każdy producent ma swoje technologie. W przypadku Skód 19T nie są to dźwięki silnika, przegubów, czy hamulców tak jak nieraz się sugeruje - twierdzi Krzeszowski.

Wideo

Komentarze 82

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jelski
Dudi zamówił droższe, gorsze w Czechach zamiast wspierać miejscowy zakład "PROTRAM". Powinien za to podać się do dymisji. To wrogie działanie na rzecz miasta ,którym rządzi. Ostatnie dostarczone do Wrocławia Skody były po 12 mln zł sztuka, najdłuższy wyprodukowany w Protramie dla Krakowa kosztował 5,5 mln zł.
M
Michał Zawiski
jeden to tor jest dopiero za krańcówką. to akurat jest dobre rozwiązanie , bo zajmuje mniej mije i co za tym idzie jest mniej kosztowne niż utrzymanie tradycyjnej pętli. petła wokoł bloków, których Twoim zdaniem?
I
IB
Chociażby pieniądze na rozwój projektu 206WrAs, który powstał w wizualizacji ładne parę lat temu (polecam zajrzeć na stronę protram.com.pl żeby zobaczyć jak ów projekt wygląda)
q
qwerty
Jak ma się Wrocław rozrastać skoro ciągle czytamy że autobusy stoją w korkach ?
Albo ludzie nie dojadą do pracy na czas bo autobusy przepełnione !
Albo buduje się nowe osiedle ale miasto nie planuje tam żadnej komunikacji miejskiej !
Zbudujcie linie aż do Rakietowej przez Muchobór . Na końcu parking przy pętli. A grunty w tej okolicy staną się bardziej atrakcyjne i chętniej zamieszkiwane bo będzie czym tam dojechać !
x
xxx
Oni są za budową lini tramwajowej na Psie Pole i na Muchobór. To i może nasz protram dostanie zlecenie na budowę wagonu 206 wr-as dwukierunkowego . Tylko proponował bym go po pierwsze z pięć metrów dłuższego minimum na 4-ech skrętnych wózkach i osobnymi drzwiami dla motorniczego .Mamy tak długie przystanki że spokojnie wejdzie 35-cio metrowy skład . Pozatym motorniczy jadący za takim kolosem wie że się na drugiego nie zmieści to nie wiedzie za nim . A tak w ogóle to pod skody przebudowano przystanki to jak kilka jeszcze raz przebudują nic się nie stanie . Poza tym jestem za budową linii łączącej bezpośrednio Psie pole z Muchoborem przez ulicę strzegomską .A osiedle Sobieskiego z Giełdową przez Klecinę ! Oczywiście po przebudowie . I wydłużeniu lini 6 Do kleciny . Po co taki młyn na pętli krzyki ?
a
as
Tzw. "murder z Gaju" - bez szans
g
gaax
Proszę Cię - samo nazwisko nie wystarczy. Nazwisko może co najwyżej pomóc. Frasyniuk niezależnie od zaplecza w konkurencji z Dutkiewiczem został by zmieciony. Nie ma przygotowania merytorycznego do pełnienia takiego urzędu, był typowym miernym postsolidarnościowym politykiem, który zbudował karierę w III RP na bazie solidarnościowej przeszłości. Zresztą ma we Wrocławiu wielu przeciwników - to bardzo słaba kandydatura. Tu trzeba by połączenia kilku czynników: kompetencji, poparcia (w tym zaplecza politycznego) oraz nazwiska. Ciężka przeprawa.

Np. powrót Zdrojewskiego do miasta byłby zdecydowanie mocniejszym wejściem.
j
joe brody
Może by tak Frasyniuk się zdecydował? Kiedy go o to pytano, wykręcił się, że to gra zespołowa, a on nie ma drużyny. Ale partie globalne mają lokalnych działaczy, a nie mają liderów, bo albo "paszli w Warszawu" i nie chcą wracać, albo po prostu nie ten kaliber, by mierzyć się z Dutkiewiczem. Może któraś z nich - lub kilka, w koalicji, jako lokalny komitet wyborczy - stworzyłoby drużynę dla Władka? Jeszcze tylko chwytliwa nazwa, i można powtórzyć scenariusz wałbrzyski...
N
Niczypor
I kobitka tam siedząca, stwierdziła, że krańcówka to oszczędność miejsca, dlatego na Gaju i Stadionie krańcówka- hmmmm tylko po co? Skoro jest miejsce na zrobienie pętli?
Dlaczego są dwie linie w to samo miejsce?
Dlaczego na Kozanowie na siłę zrobili jeden tor, przy niby krańcówce jak mogłaby być naturalna pętla wokół bloków?.
Niech ktoś mi w końcu wymieni konkretne nazwiska oprócz Dutkiewicza, które podpisały się pod umową o dofinansowanie do 2017 z UE na 31,32 plus!
g
gaax
Bo nikt przeciw nie mu nie wystawi godnego przeciwnika, a połowa ludzi myśli, że Dudi jest the best i kropka. PO wystawi jakiegoś chłystka do odstrzału, z lokalnego PiS-u nawet Jackiewcz nie miałby szans, SLD i PSL się we Wrocławiu kompletnie nie liczą. "Obywatelski", czy jakiś "bezpartyjny" kandydat to też mrzonka, zresztą już Dutkiewicz był takim popieranym przez kilka ugrupowań i wymknął im się spod kontroli, więc nikt nie wejdzie drugi raz w taki wariant. Każdy będzie chciał wystawić swojego i skończy się to katastrofą. Dudi na Ełro, Stadionie, Obwodnicy, Mistrzu Polski i innych takich (Stolica Kultury, World Games) znów wleci na pewniaku do ratusza.

Chciałbym oczywiście żeby było inaczej, ale to co napisałem to obecnie najbardziej prawdopodobny scenariusz.
a
aaaa
dokładnie mogli by dać zamówienie firmie protram na tramwaje podobne do skody które na spokojnie by wykonywały ruch wahadłowy na pętli na gaju lub też kozanowie
g
gość
Nic dziwnego, że nie ma zleceń z MPK/Urzędu Miejskiego. Jak przejęcie dojdzie do skutku to zapewne i zlecenia się pojawią.
M
Misiu
Stare nie piszczaly i byly tansze. A co z Pafawagiem?
g
gość
nic dziwnego, że nie ma zamówień z MPK/ Urzędu Miasta. Jak przejęcie dojdzie do skutku to zapewne i zlecenia się pojawią
k
kozanów
Komfort akustyczny jest chyba jedną z oczywistych cech jakie mają wpływ na komfort pasazerów i ocenę jakości tramwaju jako takiego. Skody 19T są niespecjalnie dobrze zaprojektowane w środku, twarde i podkakujące co wskazuje na słabe bądż brak zawieszenia (amortyzacji) między wózkami a kabiną a w dodatku rzeczywiścia piszczą i wyją. To jest nieakceptowalne w XXI wieku i nic nikogo nie musi obchodzić, że tramwaj - podobno nowoczesny i dobrej firmy - ma jakies tam układy elektryczne które MUSZĄ piszczeć, bo jest to kompletna bzdura!

Te tramwaje sa warte dokłądnie tyle na ile cenią je pasazerowie i podług tej miary winno się je wyceniać i mierzyć. Skoro ludzie A JEST ICH BARDZO WIELU wolą omijac te Skody szerokim łukiem, to znaczy, żemamy do czynienia z bublami i rupieciami, na które bezmyślnie wyrzucone duże pieniądze.

Komfort kabiny motorniczego itp rzeczy nie mają w tej kwestii zadnego znaczenia bo tramwaj jest dla ludzi, przede wszystkim!
Dodaj ogłoszenie