Modernizacja Dworca Świebodzkiego na razie tylko na papierze

Magdalena KoziołZaktualizowano 
fot. Paweł Relikowski
Być może do końca tej kadencji rady miejskiej (czyli do 2014 r.) uda się przygotować plan zagospodarowania terenów wokół Dworca Świebodzkiego. - To jednak bardzo optymistyczna wersja - mówią wrocławscy urzędnicy.

Minął już rok, odkąd pokazano mieszkańcom miasta projekty przebudowy zabytkowego dworca i jego okolic. Biuro Rozwoju Wrocławia zapewniało wówczas, że dokument jest już na ukończeniu. To miało oznaczać - podkreślał wtedy wiceprezydent Wojciech Adamski, że w wakacje 2011 r. mają się nim zająć radni.

Tak się nie stało i szybko nie stanie. Tomasz Ossowicz, dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia tłumaczy, że plan, owszem, powstał i został zaprezentowany miejskiej komisji urbanistyczno- -architektonicznej. Zrobiono to jednak nieoficjalnie.

- Przedyskutowaliśmy go i mamy kolejne wersje rozwiązań w tej części Wrocławia - mówi Ossowicz.
Okazuje się, że nowych pomysłów na Świebodzki z przyległościami powstało w mieście już kilkanaście. Jednym z nich jest stworzenie niewielkiego parku na terenach kolejowych, od miejsca, gdzie dzisiaj kończy się targowisko.

Kolejny pomysł zakłada, że tuż przy budynku dworca (gdzie jest teatralna Scena na Świebodzkim) ma się zaczynać przebudowana ul. Robotnicza z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.

- Chcemy ją wyprostować i połączyć ze Strzegomską. Będzie połączeniem pl. Orląt Lwowskich z wylotem na autostradę - wskazuje Ossowicz. I dodaje, że okolice Świebodzkiego powinny też zostać wpięte w tzw. śródmiejską trasę południową, biegnącą od ul. Pułaskiego, przez Dyrekcyjną, Szczęśliwą, Zaporoską, Szpitalną, Smolecką, do pl. Strzegomskiego.

Mimo że urzędnicy planują, rysują i wytyczają trasy, place, biurowce i miejsca pod mieszkaniówkę koło Świebodzkiego, wszystko i tak utknęło w martwym punkcie. I to nie przez PKP, właściciela większości terenów.

- Interesy miasta i PKP są w tej sprawie sprzeczne i nie ma w tym niczyjej winy. PKP chce jak najdrożej sprzedać nieruchomości i naciska na pilne uchwalenie planu. Zaś nam zależy, by jak najlepiej zaprogramować ten niezwykle ważny obszar miasta, więc wolelibyśmy, by PKP szybko sprzedały grunty deweloperom. To pozwoliłoby nam prowadzić rozmowy o planie zagospodarowania przestrzennego z podmiotami zainteresowanymi kształtem tego obszaru - podkreśla Paweł Czuma, rzecznik wrocławskiego magistratu.

Władze PKP miały się zastanowić, czy podzielić teren na kilka działek i sprzedać inwestorom, aby przyspieszyć całą sprawę.
Tadeusz Szulc, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu, mówił, że jest też druga opcja - zawiązanie spółki celowej.

Co z tych deklaracji zostało po roku? Nie wiadomo. PKP mówi jedynie o ruchu kolejowym, który ma ponownie zostać przywrócony na Świebodzki.

- W tej chwili są prowadzone prace geodezyjne, których celem jest wydzielenie z nieruchomości pasa komunikacyjnego, które w przyszłości umożliwi uruchomienie ruchu kolejowego - podkreśla Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP SA we Wrocławiu. - W tej sprawie jesteśmy już po uzgodnieniach z miastem i Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

Sarna dodaje, że według informacji z urzędu marszałkowskiego uruchomienie ruchu kolejowego będzie możliwe w 2014 roku, sam dworzec Wrocław Świebodzki będzie pełnił rolę kompleksu handlowo-usługowego.

Rok temu pokazywano, że w starym budynku powstanie galeria handlowa (w miejscu, gdzie zaczynają się tory, całość ma być przykryta szkłem), centrum SPA czy eleganckie restauracje.

Obok zostanie ustawiona scena Centrum Sztuki Współczesnej i Teatru Polskiego. Przy obecnym gmachu dworca powstanie nowy, dla obsługi podróżnych.

Bez pociągów
Życie na Dworcu Świebodzkim zmarło w 1991 roku. Wtedy przestały jeździć tam pociągi. Kolej wydzierżawiła pomieszczenia Teatrowi Polskiemu, klubowi nocnemu muzycznemu, różnym firmom firmom usługowym.

Na torach i rozjazdach dworca urządzono plac targowy, który działa w każdą niedzielę i przyciąga tłumy mieszkańców Wrocławia. Zwłaszcza przed świętami. Handlowcy o swój los przez najbliższe parę lat martwić się nie muszą. Nikt ich stamtąd nie usunie. Mówiło się, że znikną stamtąd dopiero wtedy, gdy ponownie ruszą pociągi, które miały wozić pasażerów do nowego terminalu na lotnisko. To też były plany, z których ostatecznie nic nie wyszło, mimo że nowe lotnisko już działa i obsługuje pasażerów.

Sam Dworzec Świebodzki to późnoklasycystyczna perła, wybudowana w 1842 roku, którą warto uratować przed ruiną.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

i
inż. arch. kraj.

A mnie martwi najbardziej ten fragment: "więc wolelibyśmy, by PKP szybko sprzedały grunty deweloperom. To pozwoliłoby nam prowadzić rozmowy o planie zagospodarowania przestrzennego z podmiotami zainteresowanymi kształtem tego obszaru". Nie wiem czy to będzie korzystne dla miasta jeśli MPZP , które wciąż nie ma dla okolic Świebodzkiego będzie ustalaniu zgodnie z interesami deweloperów a nie tak jak to powinno być w zgodzie chociażby z wytycznymi konserwatorskimi (sam dworzec i wiele budynków kolejowych są wpisane do rejestru i ewidencji zabytków lub do takiego wpisu się kwalifikują- studium historyczno-konserwatorsko-urbanistyczne powstało równo 10 lat temu rzekomo na potrzeby planu którego wciąż nie ma) czy nieco bardziej prozaicznie- interesem miasta i jego mieszkańców. Panom urzędnikom proponuję następującą kolejność- najpierw MPZP sporządzony przez profesjonalną firmę na podstawie rzetelnych analiz, kompleksową koncepcja zagospodarowania dla całego terenu a potem wyprzedawanie go. Bo jeśli teraz rozmienimy się na drobne wyprzedając działki deweloperom to właściwie w centrum miasta, kilkaset metrów od Rynku zrobi się większy misz-masz niż jest teraz. Bo miasto nie będzie już miało wpływu na o co deweloperzy ze swoimi terenami zrobią.

B
Biskupia

Jest jeden problem Wrocław nie zatrudnia fachowców.Z reguły sa to żony policjantów i tym podobne. Fachowości zero. Wystarczy popatrzeć na to co stworzyli po 90 roku.
Przeliczjąc co wyprzedał Zdrojewski i co wyprzedał Dudi + kredyty( biorąc inwestycje w zamian wybudowane)= fachowość Wrocławskiego magistratu od 1990 r. O reszcie proszę zapomnieć bo Dudi żyje z wyprzedawania majątku, a tego już nie ma, te resztki ciężko się sprzedaja. Jego stajnia też kosztuje.

D
D.R.

Dla wyjaśnienia: nie chodzi o tunel wyłącznie "od Świebodzkiego do Społecznego"
ale o cześć większego projektu, który po zabudowaniu obszarów, o których mowa - będzie na zawsze przekreślony. Chciałbym Państwu przypomnieć, że WSZYSTKIE projekty, propozycje, rozważania i co tam jeszcze, dotyczące budowy niezbędnego we W-wiu SYSTEMU komunikacyjnego opartego na istniejącej infrastrukturze kolejowej-
wskazują na jej najsłabsze ogniwo tj. brak dojazdu do ścisłego centrum.Te same projekty jednogłośnie wskazują na konieczność budowy tunelu średnicowego, który włączy do systemu ścisłe centrum i tym samym stanie się najatrakcyjniejszym
bo bezkolizyjnym środkiem transportu) właśnie na tej naturalnej osi- przedłużeniu linii kolejowej.Tu, na terenie obecnego targowiska schodziłaby pod ziemie. Proszę sobie wyobrazić perełkę architektury, jaką byłby zabytkowy budynek dworca z peronami przeniesionymi poniżej poziomu ulicy- w wykopie tuż przed wjazdem do tunelu. I teraz, uwaga: tarcze TBS (maszyny budujące tunele) to monstra o długości ponad 100m. i wys.kilku pięter. Zanim przystąpią do pracy wymagają budowy tzw. szybów startowych- ogromnych wykopów, w których są montowane i skąd rozpoczynają drążenie. I to właśnie stanowi największą trudność przy budowie metra. Jeśli teren jest zabudowany to te gigantyczne wykopy robi się wyłączając z ruchu całe ciągi uliczne, paraliżując na na wiele miesięcy ruch w mieście!
Za Świebodzkim można by zacząć "już jutro" i to BEZ ŻADNYCH SKUTKÓW UBOCZNYCH ! Pisząc w swoim poście o potencjale, jakim "obdarzyła" nas historia miałem na myśli fakt, że idealne(bo niezabudowane) miejsca lokalizacji szybów startowych znajdują się właśnie "na trasie" jednogłośnie wskazywanej jako optymalna średnicówka. Drugim takim miejscem jest JESZCZE NIEZABUDOWANY Plac zwany Społecznym!

Wszystkie znane mi projekty zgodnie kierują tunel w stronę Ronda Reagana.
z trzema podziemnymi stacjami po drodze:

1) obsługująca Rynek (wyjście Świdnicka) oraz Operę+Centrum Muzyki (wyjście Świdnicka/Monopol)

2)Pl. Społeczny (w przyszłości węzeł przesiadkowy)

3)Rondo Reagana.

Istnieją rożne warianty dalszego przebiegu np. w kierunku WW (dwa przystanki: Hala/Zoo oraz Biskupin) i dalej po wyprowadzeniu na powierzchnie (S. Olimpijski?) i włączeniu po przejściu kanałów Odry w naziemną linię w stronę Psiego Pola.

Zbudowanie w przyszłości w kilku miejscach łącznic oraz stacji przesiadkowych na węzłach pozwoliłoby utworzyć optymalną sieć linii SKM czy - jak kto woli wrocławskiego metra.

Dla porównania: obecnie budowany w stolicy centralny odcinek II linii metra ma długość 6 km, na których zbudowanych zostanie 7 stacji. Zakładając, że pierwszy etap - od Świebodzkiego do Ronda Reagana to jakieś 3,5 km
z 3 stacjami podziemnymi, to biorąc pod uwagę podkreślany przeze mnie aspekt (owe wolne przestrzenie a więc "łatwość" budowy i co za tym idzie- mniejsze koszty) pozwoliłby na zbudowanie całego tunelu( w przedstawionym wyżej wariancie z 5 przystankami podziemnymi) za kwotę (wliczając środki europejskie) pewnie porównywalną z kosztami budowy stadionu.

Tylko żeby, broń Boże, aplikacji nie pisali ci od PLUSA !

R
RTX

a czy wiesz, że w Rucianej Nida otwierają już budki z watą do jedzenia!!!

E
Ewka

PeSTka, którą przebiega bezkolizyjna trasa tramwajowa łącząca gęsto zaludnione dzielnice Piątkowo i Winogrady ze ścisłym centrum. Obecnie trasa ta jest przedłuzana do nowego dworca, ktory jest budowany tak, ze jej dlugoscwyniesie 8km /PeSTką jezdza tramwaje z czestotliwoscia co 3 min i jest to kilka linii/. Przy okazji Euro powstaje tez trasa tramwajowa,ktora polaczy najodleglejsze osiedle Rataj z cemtrum a 2.5km odcinek przebiegac bedzie w podziemnym tunelu. :)

w
wroclove

Ilu z nowobogackich wsiądzie do kolejki? Znam opinię nawet znajomych ze studiów, że to wstyd jeździć koleją, kolejką czy jak tam zwał (trochę mnie to oburza, ale na idiotyzmy różne nic nie poradzi się), a wracajac do sedna sprawy, pewnie obłożenie tej kolejki byłoby niewielkie, a utrzymanie torów i taboru kosztuje. To pewnie ten sam problem jak z Lotniskiem. Fajny pomysł połaczyć lotnisko z Dworcem Głównym ,ale odpowiedzmy sobie na pytanie: kto lata samolotami? W większosci biznesmeni lub ludzie zamożni, oni (patrz linijki wcześniej) wstydzą się kolei, czyli rentowność takiego połączenia mierna, chyba że zahaczy o osiedla po drodze, wtedy mądrzy ludzie oleją korki i przesiadą się do naszego "metra".

w
wroclove

...na kształt tuneli (metro chyba odpada)?

Ja jestem za, taki tunel od Świebodzkiego do Społecznego chyba przyspieszylby znacznie komunikację, ale czy w tak zadłużonym mieście są jeszcze rezrwy na większe długi? Chyba nie, a szkoda.

B
Biskupia

@D.R. O ile mnie wiadomo to pl. Społeczny idzie pod młotek.

m
muff

Pomysł na park? Wielki plus ode mnie! Poprzedni projekt nie zachwycał funkcjonalnością. Tam jest spory problem z komunikacją od Robotniczej do Grabiszyńskiej...

D
D.R.

A wiecie jak to się stało, że centrum Warszawy w krótkim czasie zmieniło się w- jak mówią tubylcy - ARMAGEDON? Spowodowany jest zamykaniem ogromnych przestrzeni w zabudowanym centrum i wyłączeniem całych arterii komunikacyjnych (budowa II linii metra)
Piszę to (od dawna) pod rozwagę wrocławskim "planistom" przestrzeni, zanim podejmą kolejne nieodwracalne decyzje! Mam tu na myśli wolne przestrzenie, którymi "obdarzyła" nas historia (pl.Społeczny czy tereny za Dworcem Świebodzkim) które są idealnymi lokalizacjami tzw. szybów startowych budowy tuneli. Organizm miejski Wrocławia, jak tlenu potrzebuje tunelu średnicowego dla komunikacji zbiorowej.
I nieważne czy będzie to tramwaj czy SKM i czy za lat 10 czy 20 - już dziś nie wolno zapominać, że dysponujemy ogromnym "kapitałem" w postaci możliwości prowadzenia takiej budowy praktycznie bez konieczności ograniczeń komunikacyjnych!
Po zabudowaniu pl.Społecznego czy terenów za Dworcem Świebodzkim(!) projekt ten będzie niewykonalny !
Nie zmarnujmy tej szansy!

D
D.R.

A wiecie jak to się stało, że centrum Warszawy w krótkim czasie zmieniło się w- jak mówią tubylcy - ARMAGEDON? Spowodowany jest zamykaniem ogromnych przestrzeni w zabudowanym centrum i wyłączeniem całych arterii komunikacyjnych (budowa II linii metra)
Piszę to (od dawna) pod rozwagę wrocławskim "planistom" przestrzeni, zanim podejmą kolejne nieodwracalne decyzje! Mam tu na myśli wolne przestrzenie, którymi "obdarzyła" nas historia (pl.Społeczny czy tereny za Dworcem Świebodzkim) które są idealnymi lokalizacjami tzw. szybów startowych budowy tuneli. Organizm miejski Wrocławia, jak tlenu potrzebuje tunelu średnicowego dla komunikacji zbiorowej.
I nieważne czy będzie to tramwaj czy SKM i czy za lat 10 czy 20 - już dziś nie wolno zapominać, że dysponujemy ogromnym "kapitałem" w postaci możliwości prowadzenia takiej budowy praktycznie bez konieczności ograniczeń komunikacyjnych!
Po zabudowaniu pl.Społecznego czy terenów za Dworcem Świebodzkim(!) projekt ten będzie niewykonalny !
Nie zmarnujmy tej szansy!

2071

Projekt, który wygrał konkurs zakłada przede wszystkim wyłącznie z obsługi pasażerów obecnego, dodam najstarszego, istniejącego budynku dworca we Wrocławiu, i przekształcenie go w galerie handlowa. Funkcje dworca ma pełnić nowy budynek usytuowany poza linia budynku dworca??? Jaki jest tego sens, chyba jedyni chciwość PKP. Oprócz proponowanych kilku "ciężko" wpisujących się w otocznie budynków i olbrzymiego, mało funkcjonalnego placu wokół starego dworca to projekt ten wnosi nic ciekawego do tej okolicy. Przywraca jednak przedwojenną linie tramwajową ulica Robotnicza i to chyba jedyny plus tej propozycji zagospodarowania Centrum Świebodzkiego

2071

Projekt, który wygrał konkurs zakłada przede wszystkim wyłącznie z obsługi pasażerów obecnego, dodam najstarszego, istniejącego budynku dworca we Wrocławiu, i przekształcenie go w galerie handlowa. Funkcje dworca ma pełnić nowy budynek usytuowany poza linia budynku dworca??? Jaki jest tego sens, chyba jedyni chciwość PKP. Oprócz proponowanych kilku "ciężko" wpisujących się w otocznie budynków i olbrzymiego, mało funkcjonalnego placu wokół starego dworca to projekt ten wnosi nic ciekawego do tej okolicy. Przywraca jednak przedwojenną linie tramwajową ulica Robotnicza i to chyba jedyny plus tej propozycji zagospodarowania Centrum Świebodzkiego

z
zatroskany

Najbardziej boli likwidacja wielkiego kompleksu cukrowni Klecina razem z bocznicami kolejowymi i likwidacja ruchu kolejowego na szlaku Wrocław Świebodzki - Wrocław Klecina - Sobótka. Gdyby głąby mieli trochę więcej rozumu, teraz mieszkańcy nowych osiedli na Bielanach Wrocławskich, Klecinie i Ołtaszynie mogliby do pracy do centrum dojeżdżać szybką kolejką. A tak mamy teraz lipę totalną. I jeszcze te biedastragany na Świebodzkim. Wygląda to jak Ukraina niestety.

p
pkp

"Tadeusz Szulc, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu, mówił, że jest też druga opcja - zawiązanie spółki celowej."

I znowu prezesi będą brali wypłaty w setkach tysięcy, a pieniądze ze sprzedaży gruntów gdzieś się rozpłyną ... wiecznie tylko spółki, spółeczki i komisje śledcze, a pociągi się wykolejają z tych "oszczędności".

PKP - pięknie kurka pięknie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3