Miasto wyburzy estakadę na pl. Społecznym. Złożyło wniosek o rozbiórkę [WIZUALIZACJE]

mkZaktualizowano 
Według miejskich planów, pod pl. Społecznym miałyby powstać tunele prowadzące od mostów: Grunwaldzkiego i Pokoju w kierunku skrzyżowania ulicy Pułaskiego i Kościuszki. W centrum placu miałyby powstać biurowce i bloki mieszkalne, a przy samym moście Grunwaldzkim rondo. ArC2
Miasto wyburzy estakadę na pl. Społecznym. Na razie zlikwidowana zostanie jedynie zachodnia estakada, czyli ta prowadząca od centrum miasta w kierunku mostu Pokoju. Wniosek o rozbiórkę wpłynął do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego w ubiegłym tygodniu.

Jak potwierdzają urzędnicy, rozbiórka estakady na pl. Społecznym związana jest z budową śródmiejskiej trasy południowej, która miałaby połączyć pl. Strzegomski z pl. Społecznym. Droga prowadziłaby od Dworca Świebodzkiego przez ul. Zaporoską w okolicy Powstańców Śląskich przy Sky Tower, a dalej nową drogą przez ul. Dyrekcyjną i Pułaskiego do pl. Społecznego.

Wniosek o rozbiórkę estakady zachodniej prowadzącej w kierunku mostu Pokoju i ul. Wyszyńskiego wpłynął do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego 13 listopada. Na razie nie ma mowy o wyburzeniu wschodniej estakady prowadzącej w kierunku pl. Grunwaldzkiego, która przeszła generalny remont rok temu.

Na pl. Społecznym, według koncepcji urzędników, samochody miałyby wjeżdżać do tunelu, którym dałoby się przejechać od od mostów: Pokoju i Grunwaldzkiego aż do skrzyżowania ul. Pułaskiego i Kościuszki. Dojazd z pl. Społecznego do centrum miał być z kolei możliwy przez rondo, które miało powstać tuż za mostem Grunwaldzkim obok urzędu wojewódzkiego i dalej przez nową, poszerzoną trasę wzdłuż parku Słowackiego aż do Podwala, a więc tak jak przed wojną przebiegać miała tzw. trasa cesarska.

– W centrum miasta nie ma miejsca na estakady, wielkie węzły i drogi z wieloma pasami ruchu. Plac Społeczny to przecież teren wielkości Starego Miasta, który jest kompletnie niewykorzystany. Tam musi w końcu powstać miasto i gęsto zabudowane śródmieście – komentuje pomysł zmian na pl. Społecznym prof. Maciej Kruszyna z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.

Jak dodaje, to właśnie drogi z wieloma pasami ruchów w centrum miasta powodują korki.
– Te wielkie arterie zasysają ruch samochodowy, ale w pewnym momencie przecież się kończą i zwężają, co powoduje zatory. Oczywiście, że zgodnie z koncepcją powszechną w latach 60, można wyburzać budynki i brnąć w dobudowywanie kolejnych pasów ruchu, ale jest też trend odwrotny, czyli likwidacja wielkich arterii i stawianie na transport publiczny. Plan miasta jest dobry, ale musi zostać zrealizowany całościowo, a nie tylko poprzez wyburzenie jednej estakady – podkreśla prof. Kruszyna.

ZOBACZ: JEDNA Z DAWNYCH KONCEPCJI ZAGOSPODAROWANIA PLACU SPOŁECZNEGO

Pierwsze plany przebudowy pl. Społecznego i wykopania pod nim tunelu pojawiły się przeszło dziesięć lat temu. Tunel - według ówczesnej wizji - miał służyć głównie tym kierowcom, którzy będą chcieli ominąć centrum miasta i ograniczyć ruch na zakorkowanej w godzinach szczytu ul. Kazimierza Wielkiego.

Likwidacja betonowych estakad i budowa tunelu jest niezbędna, aby pl. Społeczny zmienił się na powierzchni. Według koncepcji z 2012 r. w centrum placu miałyby powstać biurowce - m.in. kilkunastopiętrowy wieżowiec przy planowanym rondzie przy zjeździe z mostu Grunwaldzkiego, galeria handlowa i budynki mieszkalne, dzięki czemu plac odzyskałby przedwojenny charakter, gdy był w całości zabudowany. Pod budynkami funkcjonowałyby podziemne parkingi, z których korzystaliby pracownicy urzędów: wojewódzkiego i marszałkowskiego. Z kolei wzdłuż brzegów Odry, niemal nad samym lustrem wody, miałaby powstać kładka.

Urzędnicy chcieli zrealizować śmiałe wizje przy pomocy prywatnych inwestorów. W 2012 r. wybrali się nawet na targi nieruchomości do francuskiego Cannes, aby zachęcić inwestorów do kupna działek na pl. Społecznym. Niestety do tej pory nie znaleźli się chętni na żaden ponad 30 hektarów terenu.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 372

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
sorry

Prof. (???) Kruszyna gada bzdury! I tyle mam słów przyzwoitych na głupoty, które wygaduje ...

B
Bonaducci

Nie będzie korków jak zlikwidujemy drogi w mieście. Przecież od dawna wiadomo, że im większe drogi, tym więcej samochodów się tam pojawia...
Skończy się to tak, że zlikwidują jeden wiadukt, rozkopią, zwężą drogi, sprzedadzą kolejny teren pod biurowce i tyle tego będzie. Kasa do budżetu wpadnie, dróg nie będzie, za to przybędzie samochodów szukających miejsca do parkowania pod nowymi biurowcami. Ten kraj jeszcze wiele musi się uczyć skoro zbudowanie rozsądnych i szybkich arterii drogowych oraz zadbanie o stosowną liczbę miejsc do parkowania przerasta każdych kolejnych rządzących.

Q
Qwer

I galeria powinna być przystosowana do jazdy rowerem

H
HAHAHAHAHAHHA

NIECH MIASTO ZOBACZY JAK LUDZIE JEŻDŻĄ WSZĘDZIE MPK. JUTRO BIORĘ BETONIARKĘ, KALFAS Z BETONEM I KILKU SPOCONYCH KOLEGÓW Z BUDOWY I JEDZIEMY TRAMWAJEM, BO AUTEM NIE MOŻNA JUŻ NIEDŁUGO NIGDZIE WJECHAĆ W BRESLAU

r
rh

Zobaczycie, że podczas przebudowy całkiem przypadkowo zostanie wybudowana tam kolejna galeria handlowa

w
wrocławianiN

Tunel powinien się kończyć za Ślężną a jeszcze lepiej w rejonie Szczęśliwej obok Sky Tower. Oczywiście w rejonie ulicy Kościuszki a następnie Dworca PKP i Centrum Wroclavia powinna być możliwość wjazdu i wyjazdu z trasy biegnącej tunelami.

u
uwierzy ?

nie wmowisz mi ze firma ARC2 projektuje bez zlecenia za darmo a urzędnicy sa zobowizani do realizacji wszystkiego co koszerni wymyśla

K
KULAS PARCHATY

...ty sie od urzedników odczep bo to zaprojektowała nasza koszerna fima ARC2 z Kleciny co ma monopol na projektowanie bez przetargu - zato z wolnej reki - od miasta Wrocław z racji POchodzenia...

P
PARCHATY KUTERNOGA

...ty sie od urzedników odczep bo to zaprojektowała koszerna fima ARC2 z Kleciny co ma monopol na projektowanie bez przetargu - zato z wolnej reki - od miasta Wrocław z racji POchodzenia...

s
serg

Onuce i kopiejski to nie tam forum palancie!!!

s
sfg

etynku biedny!!!

d
dfh

za rujnowanie infrastruktury komunikacyjnej!!!!
Trauguta np. biedny etynku, trauguta!!!

a
asdfv

kierowca sobie przypomni jakim ułatwieniem było uruchomienie obwodnicy autostradowej ale w ciągu kilku miesięcy pierdzistołki powprowadzały takie ograniczenia ruchu że natychmiast wywołały korki. Korki we Wrocławiu wynikają z zmniejszania liczby dróg dostępnych kierowcom. Mnozy się zakazy skrętu i ulice jednokierunkowe przez co kierowcy kraża kilometrami po mieście. Do tego niszczy się pasy zamieniając na buspasy i generując niebezpieczne rozwiązania czego sa świadectwem ciągłe wypadki na trauguta. Do tego tak organizuje się światła aby spowalniac ruch i generować jak największe korki. Weź się facet puknij w łeb ze swoimi bredniami. Pamiętam że już jakiemuś kretynowi tłumaczyłem że model jest tylko kodelem i warty tyle ile głupek który go stworzył. Pacan nawen nie potrafił podac warunków brzegowych. To co proponujecie to czysta ideologia. Ciekawe jakie granty, z jaką kasa ida na te brednie.

s
sdfv

!!!

e
eaf

podatków mieszkańcy. Wy szkodniki to zniszczycie i jeszcze zadłużycie mieszkańców biorąc na nich kredyty, które mieszkańcy będą spłacać, w wodzie, cenach pakowania i innych podatkach.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3