Koniec budowy dróg gminnych i powiatowych z unijnych pieniędzy?

Magdalena Kozioł
Budowa łącznika obwodnicy Wałbrzycha - o pieniądze unijne na takie drogi może być już wkrótce bardzo ciężko...
Budowa łącznika obwodnicy Wałbrzycha - o pieniądze unijne na takie drogi może być już wkrótce bardzo ciężko... fot. Dariusz Gdesz
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
- Z funduszy europejskich w latach 2014 - 2020 nie będzie można budować dróg gminnych i powiatowych - alarmuje radny PiS Paweł Hreniak. - W praktyce oznacza to koniec inwestycji w infrastrukturę drogową w biedniejszych samorządach. Ciężko sobie wyobrazić, żeby zadłużone samorządy byłoby stać na przeprowadzenie takiej inwestycji samodzielnie. Okazuje się, że prawdopodobieństwo, że tak się stanie - jest realne.

Maciej Zathey, dyrektor departamentu Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim mówi, że propozycja legislacyjna Komisji Europejskiej jest następująca: inwestycje na drogach regionalnych i lokalnych powinny prowadzić do połączenia sieci TEN-T (głównych europejskich korytarzy transportowych - np w Polsce: autostrady A4 , A18 czy drogi S-3, S5, S8) i innych ważnych dróg krajowych z regionalnym systemem drogowym. Podobne stanowisko przedstawia Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Co to oznacza? - Konieczne będzie wykazanie przez samorządy tzw. "efektu sieciowego", czyli wskazania jak inwestycja wpłynie na większą efektywność doprowadzenia ruchu kołowego do sieci dróg krajowych - wyjaśnia Zathey. - W przypadku RPO oznacza to koncentrację głównie na drogach wojewódzkich, które w głównej mierze realizują ten warunek. Jednocześnie nie wyklucza się realizacji inwestycji na innych drogach, o ile mają one kluczowe znaczenie do wyprowadzenia ruchu lokalnego do sieci dróg krajowych.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opracowuje teraz listę kryteriów, które zostaną zastosowane przy wyborze kluczowych inwestycji realizowanych w nowym okresie programowania. Żadne ostateczne decyzje nie zostały jeszcze podjęte, ponieważ trwają prace nad przygotowaniem programów operacyjnych.

Gminy i powiaty będą mogły pewnie skorzystać z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (tzw. Schetynówki), który odciąży finansowo samorządy od ponoszenia wysokich kosztów związanych z drogami lokalnymi. Prawdopodobnie będzie możliwa realizacja małych inwestycji infrastrukturalnych z wykorzystaniem Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jednakże i ta decyzja zależeć będzie od stanowiska Komisji Europejskiej.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomasz
Droga Rokitki -Chocianów biegnie przez teren leśny i woła o pomstę do nieba!!!!!
g
gość
Potrzebna jest droga z nowego mostu w Brzegu Dolnym do Kątów Wrocławskich- bo jak ruszy transport przez to co jest to pozostaną resztki asfaltu i kamienie. No i przydałaby się droga w stronę Wrocławia wzdłuż torów do samych Maślic- bo wszyscy skracający sobie trasę załatwią okoliczne wsie.
k
kg8
Sieciowe drogi, ciekawe, a może tak najpierw zróbcie główne ?? A 18 od granicy w Olszynie przez 70km w stronę Wrocławia jest w takim stanie jak ją zostawili wycofujący się w 1945 roku Niemcy. Nitka do Niemiec jest zrobiona. Widać obywatele mają z kraju wyjeżdżać, a nie wracać. Tusk namawiał ludzi do powrotu, a po czym mają wracać ?? Ta droga zniechęca do powrotu karwasz twarz !!
W
Wieśniak
W większości biednych gmin urzędnicy, zwykle bez wyższego wykształcenia, zarabiają krocie - poczytajcie Oświadczenia na ich stronach. Minimalna pensja to 100 000 PLN rocznie, oczywiście Wójta razy dwa.
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Koniec budowy dróg gminnych i powiatowych z unijnych pieniędzy?
A
Andrzej678
Jak sobie wyobrazalismy ,ze wszystkie inwestycje drogowe zafinansuje UE, to się pomyliliśmy.
Nie ma nic za darmo , Tam gdzie trzeba i się opłaci bedą dofinansowania . Gdzie samorządy liczą tylko na dopłaty unijnie ,a nie myślą o niczym innym nie bedzie ... Jak świat -światem jak się komuś nie oplaca nie będzie dokładał ....Coś za coś .Nie ma nic aza darmo.Kryzys dośegnął wszystkich i wszedzie.
Dodaj ogłoszenie