Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej Dużych Prędkości we Wrocławiu. Mieszkańcy osiedla Księże niepokoją się, że będą musieli jeździć na około

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Rada Osiedla Księże
W czwartek (20 października) mieszkańcy osiedla Księże spotkali się z przedstawicielami CPK, Multiconsult Polska oraz ZDiUM we Wrocławiu. Tematem była budowa linii kolejowej nr 86 na odcinku Sieradz Północny - Wrocław Główny. - My nie chcemy jeździć na około. To jedyna obecnie część, która łączy nas z Brochowem i tą częścią miasta – mówi o planach trasy kolei Barbara Choinka, przewodnicząca zarządu osiedla.

Spis treści

Z Wrocławia do Łodzi w godzinę

Przedłużana z Łodzi trasa nie może tworzyć niedogodności i to przedstawiciele rady osiedla chcieli uświadomić podczas negocjacji.

Trasa linii kolejowych nr 85 i 86 liczy prawie 200 kilometrów oraz przebiega między Łodzią i Wrocławiem. Jej zrealizowanie skróci czas podróży do 1 godziny (dziś ok. 3 godziny). Pociągi mają się na niej rozpędzać do 250 km/h, choć prędkość projektowa wynosi nawet 350 km/h. To górna granica, którą można osiągnąć na trasie bez konieczności przebudowy torowiska.

W spotkaniu, prócz przedstawicieli Rady Osiedla i mieszkańców wzięli udział m.in: przedstawiciele Centralny Port Komunikacyjny, Multiconsult Polska, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, czy Akcja Miasto.

Zachować wygody

Spółka CPK chce zrealizować ten projekt bez rezygnowania z wygód mieszkańców Wrocławia. Na inwestycji mogłoby przede wszystkim ucierpieć osiedle Księże Małe, które już teraz jest kiepsko skomunikowane z pozostałą częścią Wrocławia. Dojazd do centrum prowadzi przez wiecznie zakorkowaną ulicę Opolską. Przejazd nad torami kolejowymi z drugiej strony możliwy jest już poza granicami miasta.

- Omawialiśmy odcinek linii nr 86 przebiegający przez Wrocław. W dużej mierze przechodzi on przez nasze osiedle. Pani koordynator opowiedziała o wybranym wariancie W51. Już w pierwszych rozmowach zgłaszaliśmy dużo uwag i teraz zostały one uwzględnione. Wykonawca przedłoży zmiany, które wynegocjowaliśmy, projektantom – opowiada Barbara Choinka, przewodnicząca zarządu osiedla.

Mieszkańcy zwrócili uwagę przede wszystkim na zachowanie wygód, które obecnie są kluczowe dla kwestii komunikacyjnej. Osiedla Księże i Brochów łączy piesza kładka, która dostępna jest również dla rowerzystów. Zlikwidowanie jej drastycznie zwiększyłoby natężenie ruchu samochodów w tym rejonie, choć już teraz infrastruktura nie jest do tego przystosowana. Pojawił się nawet pomysł, aby przenieść kładki w taki sposób, aby można było z nich bezpośrednio zejść na perony dworca Wrocław-Brochów.

- My nie chcemy jeździć na około. To jedyna obecnie część, która łączy nas bezpośrednio z Brochowem i tą częścią miasta – dodaje pani Barbara.

W przyszłości przejazd drogowy
Projektanci i wykonawcy chcą iść na rękę mieszkańcom. Zaproponowali, aby w przyszłości była możliwość przejazdu samochodem bezpośrednio na Brochów i z powrotem. To mogłoby znacznie odciążyć węzeł na Krakowskiej i wiadukt na Brochowie.

Pojawił się również temat wydzielenia terenu pod Trasę Krakowską.

- Na projekcie teren ten zajmuje bardzo dużą część ogródków działkowych. Chcielibyśmy uniknąć tej realizacji. Zapewniono nas, że są to dopiero plany na bardzo wczesnym etapie i w rzeczywistości kolej zabierze nam nie tak duży teren, jaki zamieszczony był na wizualizacji – mówiła pani Barbara.

Rada Osiedla poruszyła następujące kwestie:

  • Utrzymanie przejścia między ul. Hajducką a Brochowem,
  • remont obu kładek nad torami przy ulicy Brochowskiej. Przy okazji tego punktu wyszła propozycja przesunięcia kładek, by można było bezpośrednio dostać się na Dworzec Brochów oraz odtworzenie połączenia wiaduktowego drogowo-pieszego,
  • ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż drogi serwisowej wraz z ich doświetleniem,
  • ciągi pieszo-rowerowe na przebudowanym wiadukcie kolejowych Karwińska, Gazowa i Mościcka,
  • mniejsze zajęcie terenu a szczególnie ogródków działkowych. Inwestor i projektant wyjaśnił, że linie inwestycyjne obejmują zakres również tzw. zajęć czasowych a wywłaszczenia będą minimalne,
  • uwzględnienie zapisanej w planie miejscowym tzw. Trasy Krakowskiej,
  • połączenie drogi serwisowej z ulicą Karwińską,
  • utrzymanie rzeki Brochówki jak najbardziej w jej naturalnym korycie,
  • zaprojektować ekrany akustyczne.

Przebieg linii nr 86

Wybrany został wariant W51.
Wybrany został wariant W51. Multiconsult Sp. z o.o.

Odcinek Kolei Dużych Prędkości z Wrocławia do Łodzi jest przedłużeniem fragmentu z Warszawy. Wszystkie trasy kolejowe zakładają połączenie szybkich linii kolejowych między stolicą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Koncepcja ta nosi nazwę „igrek” od kształtu.

W sumie spółka CPK przygotowuje budowę prawie 2 tys. nowych linii kolejowych z czasem realizacji do końca 2034 roku.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska