Jest umowa na parking pod placem Nowy Targ

Marcin Torz
Tak będzie wyglądał plac Nowy Targ za trzy lata
Tak będzie wyglądał plac Nowy Targ za trzy lata Fot. Wizualizacja inwestora
Udostępnij:
To już pewne. Pod pl. Nowy Targ powstanie podziemny parking samochodowy. Miasto dzisiaj podpisze w tej sprawie umowę z portugalską firmą Mota-Engil, która wybuduje obiekt. Wiadomo, że pod Nowym Targiem zmieści się 331 samochodów (dla porównania: teraz na powierzchni placu jest miejsce dla 100 samochodów).

Parking będzie miał trzy kondygnacje. Nie będzie tam, co proponowało wcześniej miastu kilka firm, elektroniki na najwyższym poziomie. Jeden z pomysłów zakładał, że samochody (bez kierowców) będą zabierały na wolne miejsce maszyny. Parking będzie standardowy. Kierowcy wjadą do niego od strony ul. Purkyniego.

Portugalczycy mają trzy lata na zaprojektowanie i wybudowanie obiektu. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Najpierw na teren wejdą archeolodzy. Znajdujący się w tym miejscu schron przeciwlotniczy z czasów wojny, w którym kilka lat temu działał klub muzyczny, zostanie zburzony.
Co ciekawe, urząd miejski nie zapłaci za budowę ani złotówki. Parking zostanie bowiem wybudowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Miasto nie musi płacić za budowę ani złotówki

Co to oznacza? - Samorząd, w tym przypadku Wrocław, daje grunt, a prywatny inwestor za własne pieniądze buduje na nim obiekt - tłumaczy Adrian Furgalski, ekspert od spraw infrastruktury.
Później - ustalono, że przez okres 30 lat - Portugalczycy do własnej kieszeni będą pobierali od kierowców opłatę za parkowanie. Dzięki temu zarobią na inwestycji. Później obiekt stanie się własnością miasta.

Ile będą kosztowały bilety? Tego jeszcze nie ustalono. Niewykluczone, że tyle samo, co w strefie parkowania na całym Starym Mieście. Czyli 3 złote za godzinę postoju.

W ramach inwestycji wymieniona zostanie nawierzchnia placu Nowy Targ. Zamontowane zostaną ławki i nowe latarnie. Będą tam również stragany. W urzędzie miejskim powstał też pomysł, by urządzić tutaj pchli targ.

Inne inwestycje jeszcze czekają
Budowa na pl. Nowy Targ to niejedyny pomysł na stworzenie nowych parkingów.
Kolejny taki obiekt ma powstać między ul. Ruską a św. Mikołaja, w miejscu, gdzie teraz działa naziemny parking. Nie zapadła jeszcze decyzji, kiedy mogłaby ruszyć ta inwestycja.

Ostatnio coraz więcej mówi się o budowie parkingu pod fosą miejską, od Odry aż do ul. Świdnickiej. Podwodny parking wymyślił prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. Obiekt miałby pomieścić ponad tysiąc samochodów. Zostałby wybudowany w 2015 roku.

Gdy te obiekty powstaną, urzędnicy planują zamknąć dla samochodów kolejne miejsca na Starym Mieście, np. plac Solny, ul. Ruską od pl. Solnego do Kazimierza Wielkiego i ulicę Kiełbaśniczą.

Czy parking pozwoli zapomnieć o kłopotach z parkowaniem na Starym Mieście? Czekamy na wasze opinie w tej sprawie!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

y
yoko.ono
co do jakieś tam przepustowości, liczby miejsc parkingowych etc.
wypowiadać się nie będę
ale zabiorę głos w kwestii estetyki całego tego szumne zapowiadanego odczarowania placu Nowy Targ
otóż to co zaproponował p. Rutkowski jest najzwyczajniej w świecie brzydkie
spodziewałam się oryginalnej kubicznej bryły jakiejś kafejki
jaka np. stoi na Karsplatz w Wiedniu
mogliby zrobić jakiś futurystyczny plan rozrywki z elementami gry zabawy dla dzieci i dorosłych
jaki widziałam przy Rijksmuseum w Amsterdamie
sama tam poszłam poskakać na dźwiękowych płytach chodnikowych
a potem zakręciłam korbką w jakieś butli z pleksi tworząc długi na prawie metr wir
albo najzwyklejsze szachy które np. miały by rozmiar człowieka przeciętnego wzrostu wykonane z jakiegoś poliuretanu tak strzelam
nie kończyłam politechniki na wydziale projektowania przestrzennego
ale jak gdzieś jadę to po prostu obserwuje jak zapełnia się niewykorzystaną przestrzeń
tyle już lat zapowiadano zmianę tej części miasta
myślałam że zyska on bardziej ludzką skale
a widzę że zmiana ma polegać jedynie na wbudowaniu w plac podziemnego parkingu i zrobieniu budek z warzywami
jeszcze gdyby działały on codziennie np. do godz. 14 miałoby to sens
to jeden dzień handlowy przewidują
i to na co zwracano szczególną uwagę otóż na fakt że wszyscy to miejsce traktują jedynie jako skrót po drodze gdzieś tam
został absolutnie pominięty
no bo czym niby maja oni zachęcić przechodnia do zatrzymania się tam na dłużej
ławek tez chyba nie będzie
dobrze że chociaż jakieś drzewa cień dające na tym pustkowi zostawią
S
SirAdi
Pierwotnie miasto chciało tam parking na 800 aut, potem na 400. A zostało 331. Po raz kolejny inwestor postawił na swoim, a miasto przegrywa batalię i musi się podporządkować. Wstyd i żenada.
I
IGLICA
Przy okazji budowy parkingu czas pomyslec o odbudowie calego placu z fontanna Neptuna i starymi kamieniczkami oraz odtworzeniu ukladu ulicznego. Mamy doskonale zachowane fotografie. Galerie i kawiarenki napewno ozywilyby to miejsce...Nawiasem mowiac ci ktorzy bronia tych koszmarnych blokow chyba nie widzieli jak wygladaja w nich mieszkania...wszystko nadaje sie tylko do rozbiorki.
W
Wroclove
dopóki z Placu nie znikną te paskudne bloki. Z g.wna bicza nie ukręcisz.
P
Pimo
300 miejsc na 3 poziomach ???
Pierwotnie miały być 3 poziomy i 800 miejsc parkingowych. Gdzie się podziało 500 miejsc ???
Wjazd na parking od ul. Purkyniego też nie jest dobrym pomysłem !!!
Albo ściema albo cholera wie co ???
A i jak będą burzyć schron? Jeśli tak jak przy remoncie dla Koloru czyli ładunkami wybuchowymi to już mieszkańcy muszą ubezpieczyć swoje mieszkania od ZAWALENIA !!!
Ale jaja.
t
tantus
A fontanny Nowym Targu nie będzie? :P
w
wrocławianiN
Schronu pod Nowym Targiem też trochę żal - przecież to też kawałek historii miasta.
w
wrocławianiN
Nie ośmieszajcie Dutkiewicza - przyjmuję że żartował z pomysłem parkingu a prawdopodobnie powiedział to po to aby sprowokować u innych niekonwencjonalny sposób myślenia, po prostu chciał wywołać burzę mózgów i tyle.
Więc nie straszcie już parkingiem pod fosą . Nie ośmieszajcie Dutkiewicza. 1000-letnie miasto przez następne wieki nie wybaczyłoby mu takiej dewastacji. Przeszedłby do historii Wrocławia jako prezydent, który zniszczył fosę , ponad stuletnie platany i nie wiadomo ile budynków na skutek zachwiania równowagi poziomu wód gruntowych. Ten system jest bardzo delikatny. Tym pomysłem gdyby on został zrealizowany Dutkiewicz zdecydowanie wyprzedziłby w niechlubnym wyścigu prezydenta Wrocławia z lat 70-tych XX wieku Mariana Czulińskiego
Prezydenta Wrocławia Mariana Czulińskiego w 1975 roku ( w roku którym weszła w życie Konwencja UNESCO dotycząca Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego i rok ten został ogłoszony przez UNESCO Międzynarodowym rokiem Ochrony Zabytków) wydał polecenie wyburzenia młynów Św Klary zamiast je odbudowywać i Hali Targowej II przy ulicy Zielińskiego by powstało na tym miejscu super nowoczesne istniejące do dzisiaj targowisko.
h
halorobert
Jak jest w warunkach zabudowy? 800+10% miejsc postojowych.
Budowanie parkingu na 300 mija się z celem bowiem taka ilość samochodów stoi na co dzień , na placu, wokół zabudowań pl. Nowy targ , ul. Piaskowa, i hala targowa.
Gazeta powinna opierać się na rzetelnych informacjach.
w
wrocławianin
Perspektywicznie pomuslano juz dawno. Pierwotnie parking na Nowym Targu miał mieć ok 800 miejsc, ale żadna firma nie chciała wybudować takiego kolosa. Przez 40-letni okres użytkowania nie zwróciłyby się koszty inwestycji.
t
tom
Jeżeli bilety będą kosztowały tyle samo, co w strefie parkowania na całym Starym Mieście, to kto będzie chciał parkować - dajmy na to, na najniższym poziomie parkingu pod Nowym Targiem - skoro tyle samo zapłaci za postój bliżej Rynku? Kto będzie płacił 6 zł za 2 godziny postoju pod Nowym Targiem, skoro w Galerii Dominikańskiej za ten sam czas zapłaci 2 zł?

Uważam, że budowanie dużej ilości miejsc parkingowych na Starym Mieście to nietrafiony pomysł. Na Stare Miasto powinno się dojeżdzać sprawną komunikacją miejską, a nie samochodem. Zamiast wyrzucać pieniądze w błoto (np błoto pod fosą) lepiej reanimować niewydolną obecnie komunikację zbiorową. NIGDY nie zaspokoi się popytu na miejsca parkingowe. To walka z witrakami. To jak walka z otyłoscią polegająca na popuszczaniu pasa. Czy w końcu tym miastem zaczną rządzić ludzie, którzy to rozumieją?
Za pieniądze za parking pod fosą dla 1000 samochodów można wybudować linie tramwajowe na Nowy Dwór, Psie Pole, Ołtaszyn, Wojszyce i jeszcze dokupić taboru by je obsługiwały. To posłuży zadaje się więcej niż 1000 osób...

Gdy pierwszy raz usłyszałem o parkingu pod fosą pomyślałem, że to jakiś niezbyt śmieszny żart, ale okazało się, że wiele osób z UM z wielkim sternikiem na czele myśli o tym poważnie. Starałem się wymyśleć coś równie głupiego i przyznam, że nie było to łatwe.
Można by np posadzić park korzeniami do góry, wybudować osiedle dla powodzian w środku podleru zalewowego lub zlecić wykonanie wielkiego, słomianego MISIA.
I po co nam ten miś. HA - nikt tego nie wie i o to chodzi. Nikt nie bedzie pytał. A kto za to płaci? Pan/pani zapłaci.
m
mjz122
to można było pomyśleć perspektywicznie i zrobić dla 600-800 samochodów...
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie