Impulsy to buble? Psują się nowe pociągi Kolei Dolnośląskich

Ewa Chojna
Pierwsze usterki Impulsów odnotowano już w maju. Kolejne były też w czerwcu i lipcu
Pierwsze usterki Impulsów odnotowano już w maju. Kolejne były też w czerwcu i lipcu Piotr Krzyżanowski
Pociągi Impuls kosztowały 100 mln zł, a co rusz psują się, narażając pasażerów na niedogodności. Nowoczesne pociągi elektryczne należące do Kolei Dolnośląskich, wyprodukowała firma Newag z Nowego Sącza.

Wiosną na trasę z Wrocławia do Węglińca Koleje Dolnośląskie wypuściły pięć takich pociągów. Ale obecnie po torach jeżdżą tylko trzy. Dwa są w naprawie z powodu usterek, a tych niestety ostatnio notuje się coraz więcej.

- To bardzo dobre pociągi, komfort jazdy jest nie do porównania ze starymi składami - przekonuje Barbara Majchrzak, która dojeżdża do pracy z Wrocławia do Legnicy. - Podróż trwa krótko i jest przyjemna bez względu na pogodę. Bo w Impulsach jest klimatyzacja. Oprócz tego można podładować komórkę czy sprawdzić mejla. Tylko te awarie stają się coraz bardziej denerwujące...

Czytaj też: Codziennie ktoś okrada PKP - najwięcej kradzieży we Wrocławiu

Usterki odnotowano już w maju, miesiąc po tym jak pierwszy Impuls pojechał po dolnośląskich torach. Na początku czerwca pasażerowie z Wrocławia musieli czekać na podstawienie innego pociągu, ponieważ pociąg nie ruszył. To samo stało się na początku lipca, a w minioną sobotę na stacji w Bolesławcu zauważono dym wydobywający się z przetwornicy (urządzenie do przesyłu prądu z trakcji kolejowej) pociągu. Natychmiast wezwano strażaków, którzy szybko ugasili płomienie. Po sprawdzeniu przetwornicy okazało się, że w obudowie znajduje się... elektroda spawalnicza - dowiedzieliśmy się od strażaków. Impulsy mają dwie przetwornice, z naszych informacji wynika, że w pociągu, w którym doszło do pożaru, jedna była już niesprawna. Przyczyny pożaru bada policja.

Rodzi się więc pytanie: Impulsy to superpociągi czy buble? Jak mówią nieoficjalnie kolejarze, najczęściej usterki dotyczą silników i systemu elektronicznego.

- 1, 8 i 15 lipca pojawiły się drobne usterki, wskutek czego pierwsze pociągi wyruszające z Wrocławia były opóźnione - informuje Justyna Stachniewicz, rzecznik Kolei Dolnośląskich. Z powodu zerwanej sieci trakcyjnej 16 czerwca do naprawy trafił jeden z pięciu Impulsów. Jak zapewniają KD, do końca tego tygodnia powinien wrócić na tory.

- Jeśli chodzi o kolejny, po ustaleniu przyczyn awarii i ich usunięciu producent oszacuje koszty i ustali terminy napraw - dodaje Stachniewicz. Impulsy są objęte gwarancją, dlatego wszelkie naprawy leżą w gestii producenta. Jednak koszty powstałe przez awarie pociągu, a związane z obsługą pasażera np. komunikacji zastępczej, ponosi przewoźnik.

- Po ustaleniu winy są one rozliczane z producentem lub ubezpieczycielem - zaznacza Justyna Stachniewicz. Jeden superszybki Impuls kosztował ok. 20 mln zł. Zakup pięciu takich maszyn był współfinansowany w kwocie 67,5 mln zł ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Dolnego Śląska na lata 2007-2013. Czy było warto?

- Zakup nowych pociągów jest zawsze obarczony ryzykiem tego, że do przewoźnika trafia prototypowy skład, w którym mogą pojawić się usterki - mówi Agnieszka Zakęś, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. - Usterki zdarzają się w każdym pojeździe i nie należy dyskwalifikować nowoczesnego taboru tylko dlatego, że uległ awariom.

Zobacz też: Co się psuje w dolnośląskich pociągach "pendolino"?

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

M
Miśka

też się popsuło dosyć szybko także reguły jako takiej nie ma co do tego. jeśli chodzi ogólnie o te nasze Impulsy to dobrze się sprawują na Pomorzu zachodnim na trasach np. Poznań - Świnoujście nigdy mi się nie zdarzyło żeby jakaś awaria klimatyzacji była albo coś w tym stylu jedzie się świetnie i w ogólne nie czuć upału do tego zawsze super kierownictwo:-) uwielbiam podróż tymi Impulsami. A jeśli chodzi o Koleje Dolnośląskie to parę razy klimatyzacja nawaliła ale tylko ze dwa razy tak było a potem już jak najbardziej ok:-)

S
Sandra

a ty jako rodzynek jesteś chodzącym ideałem tak???? to fajnie

J
Jarek

Nie wiem, czy projekt zawiera błędy- niedociągnięcia czy też niedbałe wykonanie taboru na szybko wiadomo terminy, kryterium najniższej ceny w efekcie usterki, konieczność napraw NOWYCH pociągów....

Z
Zly

Pendolino a trakcja do d*** !

Z
Zly

Pendolino a trakcja do d*** !

p
pasażer

Na Górnym Śląsku, Wielkopolsce mają Elfy z Pesy tylko nam zawsze wiatr w oczy... czy siedzenia takie wygodne, po 2,5h jazdy z Jeleniej Góry tym "tramwajem" w plecach zdrowo mnie łamało. Z normalnym wagonowym składem czy zwykłą jednostką EN57 z siedzeniami z dermy nie ma nawet porównania...

s
stały czytelnik

...

t
tomek

Tego co się nasłuchała szeregowa obsługa Kolei Dolnoslaskich ( obsługa pociągu) po tym incydencie to niestety nie było zbyt "optymistyczne". Tylko,że szkoda ,że tego nie usłyszeli pracownicy Newagu czy też szefowie KOlei Dolnośląskich .

V
VVV

Cytat: "1, 8 i 15 lipca pojawiły się drobne usterki..." - to znaczy, że co poniedziałek trzeba się liczyć z awariami Impulsów 31WE.

g
gość

Panią dziennikarką za te pomówienia i brak rzetelności powinna zająć się komisja etyki dziennikarskiej a firma wystąpić o odszkodowanie. Nie było ognia, nie było pożaru, nie było paniki. Czas żeby dziennikarze zaczęli ponosić konsekwencje za swoją sensacyjną pisaninę.

w
wieszcz

Oni w tej gazecie tak mają. Np. na jednej stronie najeżdżają na agencje towarzyskie a na innej je reklamują. Podobno "pecunia non olet".

w
wieszcz

Panie Janku, nie bój Pan nic. Pański idol sroce spod ogona nie wypadł i już wkrótce okaże się, że na portalem magistratu jest takie zainterowanie, że trzeba go rozbudować i na ten cel potrzeba nie 1,6 mln zł, nie 16 mln zł a 160 mln zł. Budzet na promocję jest rozciagliwy i wszystko wytrzyma. Przynajmniej do czasu.

ł
łoś

Z krajowych producentów PESA robi lepsze składy, a cóż jak zwykle najważniejsze są przetargi i niska cena.

h
havranek

Rzetelna informacja podałaby coś co nazywa się współczynnikiem gotowości technicznej. Wyraża on proporcję ilości dni, w których pojazd jest sprawny do ilości dni w rozpatrywanym okresie czasu (np. 365 dni). Jak można zauważyć współczynnik maksymalnie może wynosić 1, a pojazd z takim współczynnikiem nigdy się nie psuje. Zamiast używać słów bubel wystarczyłoby podać współczynnik dla Impulsów, najlepiej zestawiając je ze współczynnikami innych pojazdów (np. popularnych EN57) i wtedy nawet średnio inteligentny czytelnik sam oceniłby czy dany pojazd to rzeczywiście bubel, czy z tylko racji tego, że to nowy zakup jest po prostu "na cenzurowanym" i mas-media piszą o każdej usterce.

x
x

Całe to państwo to jeden wielki BUBEL !!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3