Codziennie ktoś okrada PKP. Najwięcej kradzieży we Wrocławiu

Magdalena Kozioł
Do kradzieży i dewastacji urządzeń na sieci kolejowej dochodzi codziennie/zdjęcie ilustracyjne
Do kradzieży i dewastacji urządzeń na sieci kolejowej dochodzi codziennie/zdjęcie ilustracyjne Piotr Krzyżanowski
Już pół miliona złotych wydały PKP Polskie Linie Kolejowe na naprawę oraz wymianę skradzionych i uszkodzonych urządzeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Złodzieje najczęściej grasują we Wrocławiu.

Kradzieże, których od początku roku zanotowano w całym regionie 235 (40 proc. z nich było na terenie Wrocławia), mają wpływ na ruch pociągów. 3 czerwca maszynista pociągu PKP IC "Panorama" z Wrocławia Głównego do Warszawy musiał przymusowo stanąć przez Obornikami Śląskimi. Złodzieje zdewastowali jeden z kabli sygnałowych. W tym samym dniu z tego samego powodu siedem innych składów miało opóźnienia sięgające ponad 760 minut.

9 czerwca między stacjami Wrocław Popowice a Wrocław Osobowice też ukradziono 20 metrów kabla. Kolejarze odnotowali opóźnienie trzech składów na 25 minut. W ręce funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei i policji wpadło już 23 sprawców, którym grozi od 6 miesięcy do 8 lat więzienia.

- Do kradzieży i dewastacji urządzeń na sieci kolejowej dochodzi codziennie - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Tylko z tych powodów w ubiegłym roku opóźnionych było ponad 8,3 tysiąca pociągów pasażerskich i 1,4 tysiąca towarowych w całej Polsce. To oznacza, że ponad milion pasażerów i setki tysięcy ton towarów nie dotarły na miejsce o czasie.

W ubiegłym roku kolejarze wydali na naprawy ponad 22 mln zł. Za te pieniądze PKP PLK mogłaby wyremontować 25 przystanków.

- Najczęstszym łupem złodziei są części zawierające miedź – np.: elementy nawierzchni kolejowej, sieci trakcyjnej i urządzeń automatyki, w tym urządzeń zainstalowanych na przejazdach kolejowo-drogowych - mówi Zygmunt Ilnicki, wiceszef Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei we Wrocławiu. - W skupie złomu złodziej otrzyma za nie najwyżej kilkadziesiąt złotych. Kolej, aby naprawić szkodę, musi ponieść koszty od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Regionem szczególnie zagrożonym kradzieżami i dewastacjami jest Górny i Dolny Śląsk. Złodzieje działają w kilkuosobowych, zorganizowanych grupach, mają specjalistyczny sprzęt i transport. Czasem w ciągu kilku minut są w stanie ukraść nawet kilkaset metrów lin sieci trakcyjnej. Nawet tej pod napięciem.

PKP Polskie Linie Kolejowe walczą z przestępcami współpracując z właścicielami skupów złomu, instalując monitoring i patrolując tereny kolejowe.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

A
A7V

się bahnschutze, kiedyś byli, a teraz?

T
TM

masz rację, nie mój :)
to i się do odpisu na podobnym poziomie nie zniżyłem :)

A
An

Myślę, że nie ma sensu odpowiadać na taki komentarz, bo świadczy o niskim poziomie piszącego...

B
Bajan

Kradną i to na monitorowanym przejezdzie. Kilka lat temu na przejeżdzie kolejowym ul. Mokrzańska /Lesnica? skradziono kratki odpływowe na przejezdzie wzdłuz torów. Pozostał dośc dużej głębokosci rowek. Zamiast naprawy i uzupełnienia tych kratek zasypywany jest od czasu do czasu grysem kamiennym, który po kilku godzinach jest i tak powybijany przez czesto tu jeżdzące samochody.
Jeżeli kolejarzy nie stać na nowe kratki to niech zaleja to asfaltem bo teraz mozna tu połamać resory

ł
łoś

Tego typu dewastacje sprzętu powinny być traktowane jako terroryzm i znacznie surowiej karane, stwarzają realne zagrożenie ludzkiego zdrowia i życia a w dodatku przestępcy robią to z całą świadomością.

T
TM

piszesz żeby obrazić czy chcesz mnie pouczać?
a co mi tam, odpiszę Ci, konduktor o fakcie wiedział, większa ilość osób miała przesiadkę, zgłosił centrali, Warszawa odmówiła wstrzymania przesiadki w Poznaniu

a tak jeszcze do Twojej informacji, 1 klasa oznacza miejsce siedzące przypisane do biletu, więc nie stałem przy drzwiach

A
A men

To zwróć się do tych, co kradną kable, żeby ci odpalili działke, pardon -wypłacili rekompensate !

A
A men

Katolik napisał:
>...kogoś kradnącego bo nie ma co do garnka włożyć też nazwałby Pan złodziejem

To niech sobie ten SPECJALISTYCZNY SPRZĘT i TRANSPORT do garnka włożą !

A
A men

Skoro 99,9 % to katolicy (a katolik przecież nie kradnie) i tylko 0,1% "nie ma co do garnka włożyć" to znaczy, że takim znowu biednym społeczeństwem raczej nie jesteśmy, Panie Katolik.

p
pjo

kraść , modlić się i upijać się do nieprzytomności. Tyle potrafi Polak. Prawda ,że dużo??

P
PKP

modlić się kraść i upijać się do nie przytomności . Tyle potrafią Polacy. Prawda ,że dużo ???.

s
skl

przecież lepiej pójść i ukraść niż sobie zapracować.

M
Michau

oprócz tego każdy "biedak" w jednej ręce fajka w drugiej piwo. A w kieszeni komórka. Na to pieniądze mają, ale na chleb już nie.

i
iks

Straż Miejska by się zainteresowała okolicami lini kolejowych? Zamiast stać z fotoradarami i jeździć lawetami mogliby patrolować tereny kolei.

x
x

Wtedy zrozumiesz, o co w tym wszystkim chodzi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3