Chcą pięć razy więcej pieniędzy na remonty torowisk

Marcin MonetaZaktualizowano 
Paweł Relikowski
Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, po pomyśle sprzedaży Śląska Wrocław, ma kolejny pomysł na finanse miasta. Chce, by magistrat przeznaczał w przyszłorocznym budżecie pięć razy więcej pieniędzy na remonty torowisk.

Członkowie TUMW dowodzą, że podróże szynowe (w oparciu o dane Biura Rozwoju Wrocławia) stanowią 22 proc. wszystkich podróży wrocławian, podczas gdy na remonty torowisk wydano w 2012 roku wydano jedynie 5 proc. pieniędzy przeznaczonych na infrastrukturę, czyli nieco ponad milion złotych.

Pozostała część, czyli blisko 20 mln zł wydano na poprawę stanu technicznego ulic. Towarzystwo proponuje więc, by zwiększyć wydatki na torowiska do 5,5 miliona, czyli właśnie 22 proc. wydatków na bieżące utrzymanie i poprawę stanu technicznego infrastruktury komunikacyjnej.

Dlaczego potrzeba więcej pieniędzy na remonty torowisk? - Z danych, które posiada wrocławskie MPK za zeszły rok wynika, że średnia prędkość tramwajów we Wrocławiu to nieco ponad 13 km/h godzinę. Na tle innych dużych miast wypadamy pod tym względem fatalnie. O wiele szybciej (około 18 km/h) jeżdżą tramwaje w Krakowie, Gdańsku czy Poznaniu. Dodatkowo nie ma tygodnia by we Wrocławiu nie dochodziło do jakiegoś wykolejenia - tłumaczy Marek Karabon z Towarzystwa.

Dodaje, że pomysłodawcy nie chcą zabierać pieniędzy z puli na remonty dróg. Ich zdaniem dodatkowe fundusze na utrzymanie torowisk znalazłyby się ze sprzedaży klubu Śląsk Wrocław. Według Towarzystwa mogłoby to dać dodatkowe 30 mln zł dla budżetu.

Co na to magistrat? Uważa, że problemu nie ma. - Stan torowisk jest najlepszy od lat. Żadne torowisko nie musi być wyłączone z ruchu ze względu na zły stan techniczny a problem remontów dotyczy kilku procent torów tramwajowych. Pomysły Towarzystwa Upiększenia Miasta Wrocławia traktujemy na równi ze wszystkimi pomysłami zgłaszanymi do nas przez mieszkańców miasta, a otrzymujemy ich wiele. Wśród takich pomysłów znajduję się zarówno niemożliwe do zrealizowania jak i bardzo cenne perełki, które warto wziąć pod uwagę - mówi Anna Bytońska z biura prasowego.

Czy rzeczywiście jest tak dobrze? Z informacji Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta wynika, że na ponad 190 km torowisk 8 km jest w stanie złym i bardzo złym.

Ograniczenia prędkości tramwajów obowiązują na:

Torowiskach tramwajowych wyłączonych z eksploatacji - przejazd tramwaju możliwy w sytuacjach awaryjnych:- ul. Kościuszki, od ul. Pułaskiego do ul. Krakowskiej - ograniczenie prędkości do 10 km/h
- ul. Dyrekcyjna, od ul. Hubskiej do ul. Borowskiej - ograniczenie prędkości 10 km/h

Torowiskach użytkowanych regularnie:- ul. Przyjaźni, tor pojedynczy - ograniczenie prędkości do 5 km/h - przewidziana modernizacja w WPI 2010- 2014r.
- ul. Nowowiejska, od ul. B. Prusa do nowego toru w ul. Piastowskiej - ograniczenie do 20 km/h - przewidziana modernizacja w WPI, termin uzależniony od gotowości MPWIK
- ul. M. C. Skłodowska, od nowego toru za ul. Norwida do m. Zwierzynieckiego - ograniczenie prędkości do 20 km/h - przewidziana modernizacja w WPI 2010-2014
- m. Zwierzyniecki - ograniczenie prędkości do 10 km/h - jak wyżej.
- ul. Mickiewicza, od ul. Parkowej do ul. Paderewskiego - ograniczenie prędkości do 20 km/h - raczej remont niż modernizacja,brak ustalonego terminu.

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia powstało w 2004 roku. Obecnie zrzesza około 30 osób. Początkiem stowarzyszenia była spontaniczna inicjatywa kilkunastu wrocławskich studentów. 8 lat temu zorganizowali protest przeciw planom firmy Echo Investment, która przedstawiła pierwsze wizualizacje Pasażu Grunwaldzkiego.

Wg protestujących ówczesny projekt kłócił się z architekturę placu (sam projekt nazwali "Galerią UFO" ze względu na specyficzną kopułę na górze budynku). Po tej inicjatywie powstało stowarzyszenie, które zajmuje się miejską architekturą, estetyką, organizacją przestrzeni oraz szerzej - jakością życia we Wrocławiu ze szczególnym uwzględnieniem.

Prezesem stowarzyszenia jest Przemysław Filar, z wykształcenia informatyk, pracuje w branży poligraficznej, aktywista, działacz społeczny zaangażowany w projekty urbanistyczne (m.in. współtworzył jedną z koncepcji zagospodarowania przejścia Świdnickiego).

Oprócz niego w zarządzie stowarzyszenia zasiadają także ekonomista Marek Karabon i kulturoznawca, pracownik Uniwersytetu Wrocławskiego - Wojciech Prastowski.

Do najważniejszych inicjatyw stowarzyszenia należą: propozycje przekształcenia otoczenia Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu, list otwarty w sprawie dewastacji i wyburzania wrocławskich zabytków poprzemysłowych, propozycje remontu fasad zabudowy placu Nowy Targ, propozycja rekonstrukcji hełmów wież kościelnych na Starym Mieście, współorganizowanie z Radą Miejską Wrocławia "Debat o Wrocławiu", zgłoszenie prof. Reinharda Seltena do tytułu Honorowego Obywatela Wrocławia.

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 34

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Alina z Ołtaszyna

"A kogo zamiast Dutkiewicza?"
"Dutkiewicz jest świetnym prezydentem"
Pojawia się alternatywa, więc głupcy do klawiatur i plują...

a
a

Tak, jest najlepszy, najtańszy i w ogóle, trzeba tylko zrobić to, to i tamto.

KM w ogóle jest najszybsza, wystarczy tylko zwężyć ulice dla aut, pozamykać parkingi, zablokować możliwość skręcania gdziekolwiek, wyłączyć pół miasta z ruchu samochodowego, wydzielić osobne tory i pasy i zrobić żeby zawsze były zielone światła a potem będziemy mówić jakim to samochód jest beznadziejnym środkiem transportu.

a
a

Zgadza się, toż to nawet dobry piar nie jest a ludzie myślą, że jak mądrą nazwe "instytucja" ma to na pewno jest ok.

a
argo

a nie jakieś TUMW (!) - niech nie podpinają się pod jego pomysły, zaraz pewnie przekształcą się w partię albo ruch, obsadzą stołki itd., jak na razie to sam populizm, niech powiedzą skąd wziąźć kasę bo tak to każdy może mówić: więcej na torowiska, służbę zdrowia, edukację, obniżkę podatków i cen biletów itp. Idioci uwieżą i zagłosują a już taki przecież rządzi

d
dpois

no i stanowią - problem w tym, że wydatki na transport szynowy nie stanowią 1/5 wydatków tylko duużo mniej

°

A to żeś pan, panie leiter84, palnął z tym porównaniem do Hamburga i Oslo !

WŁAŚNIE- proszę sprawdzić jak komunikacja zbiorowa funkcjonuje w tych miastach.

F
Fakir

jest - w artykule podano że 1/5 korzysta z transportu SZYNOWEGO, a wg Ciebie z komunikacji zbiorowej - i to jest rażący błąd

n
noe

nie ma błędu - reszta, ogromna większość to transport kołowy w co wliczają się i autobusy i prywatne auta

F
Fakir

te 22% podróżujących (wg artykułu) dotyczy TYLKO transportu szynowego. Czyli wydatki na całą komunikację zbiorową powinny stanowić znacznie wiecej niż 1/5 wydatków :)

n
neron13

Przy czym te 22% powinno być wydawane nie tylko na torowiska, ale też na wydzielone pasy komunikacji zbiorowej i na zakup tabotu tejże. I wtedy będzie OK - 1/5 Wrocławian jeździ komunikacją zbiorową, więc i wydatki na tę komunikację powinny stanowić 1/5 nakładów inwestycyjnych. Hm, tylko taki mały dylemat mi zaświtał. Właśnie wróciłem z toalety i się zorientowałem, że z kanalizacji i z sieci wodociągowej to 100% ludności korzysta... A zatem 100% nakładów na kanały i rury wodociągowe? Coś mi tu w rachunkach szwankuje.

g
gość

Demagogom twierdzącym że tramwaj jest niepotrzebny proponuję dokument "wpuszczeni w korek" ze strony alterkina. Otóż nie ma lepszego sposobu komunikacji - problem jest w ciągłym braku infrastruktury, braku alternatywnych tras i podzielenia ruchu na wiele ulic (przecież nie można wszystkiego podłączyć do jednej Legnickiej) i co najważniejsze braku tramwaju na wielu dużych osiedlach. I daruj sobie teorie z bus-pasami, bo przychodzi zima, śnieg i tramwaj jedzie a autobus stoi, zamarza i często ma nawet problem podjechać pod Gądowiankę bo koła boksują w breji o której istnieniu ZDiUM oczywiście nic nie wie.

G
Gość

Im bardziej magistrat pluje na nich, tym są groźniejsi dla partacza z Mikstatu. A pożytek możemy mieć z niego duży. Trzeba tylko poprzeć. Nie pluć, zwolennicy dymanizmu, choć to ogromne zagrożenie dla partacza z Mikstatu. to jest prawdziwie bezpartyjna, społeczna inicjatywa. Jest odpowiedzią na pojawiające się na Forum pytanie: - a kto zamiast partacza z Mikstatu?

ż
życzliwy

Pomyliłeś z 105NWR.
405 to niby modernizacja, ale ta "modernizowana" zardzewiała 105tka, co z Krakowa przyszła to na złom poszła, a była tylko po to, aby ograniczyć koszty homologacji potrzebnej przy nowym pojeździe. Bo niby co miałoby się przydać z 40letniego pojazdu w zupełnie nowej konstrukcji?

m
mam

wrażenie że zeszli z ceny

b
buncool

siedziba , statut , skąd finanse ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3