Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi S3 na Dolnym Śląsku na ostatniej prostej. Jej przedłużeniem ma być w Czechach autostrada D11. Jak idą prace?

Alina Gierak
Alina Gierak
Wizualizacja przyszłej autostrady D11 Trutnov - granica państwa, most w Lampertice
Wizualizacja przyszłej autostrady D11 Trutnov - granica państwa, most w Lampertice Dyrekcja Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej
Na Dolnym Śląsku dobiega końca ostatni etap budowy drogi ekspresowej S3. Wszystko wskazuje na to, że już jesienią tego roku pojedziemy trasą od węzła Kamienna Góra Północ do granicy z Czechami. Przedłużeniem polskiej ekspresówki u naszych południowych sąsiadów ma być autostrada D11. Kiedy pojedziemy czeskim odcinkiem tej trasy? Doniesienia czeskich mediów nie są optymistyczne.

Spis treści

Droga S3 i autostrada D11 - ważne trasy dla Polski i Czech

Czeska droga D11 ma się połączyć z polską S3 na granicy i poprowadzić dalej z Trutnova w kierunku Hradca Kralove i do Pragi (te kolejne odcinki już istnieją). To właśnie dzięki połączeniu tych dróg Wrocław i Dolny Śląsk zyskałby szybkie połączenie ze stolicą Czech – przez A4 i S3. Natomiast Czesi, dzięki swojej autostradzie i naszej ekspresówce, mieliby połączenie z portami bałtyckimi, co jest dla nich szczególnie ważne handlowo, turystycznie i surowcowo.

Droga ekspresowa S3 docelowo połączy granicę polsko-czeską i zespół portów Szczecin-Świnoujście. Jest najważniejszą drogą zachodniej Polski, przebiegającą w układzie północ-południe i na granicy będzie w Lubawce, łączyć się z czeską drogą D11. Jej budowa usprawni transport towarów pomiędzy polskimi portami a Europą Środkową – mówił w 2022 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Autostrada D11 - kiedy ruszy budowa odcinka od granicy do Trutnova?

Od samego początku budowy S3 w Polsce wiadomo było, że Czesi wystartują później i nie uda się równoczesne oddanie dróg do użytku.

Czesi po swojej stronie mają wybudować 21-kilometrowy odcinek drogi od granicy z Polską do Trutnova.
Czesi po swojej stronie mają wybudować 21-kilometrowy odcinek drogi od granicy z Polską do Trutnova. RSD Czechy

Jakie były plany?

  • Po stronie czeskiej w grudniu 2021 r. otwarto odcinek autostrady D11 między m. Hradec Kralove a Jaromierzem.
  • W 2023 r. miały rozpocząć się prace budowlane na odcinku przygranicznym Kralovec – Trutnov z terminem ukończenia w 2026 roku.
  • Termin ukończenia budowy całego odcinka od granicy z Polską do Hradec Kralove (ok. 90 km) zaplanowany był na 2028 rok.

Zobacz, jak Czesi reklamowali budowę D11

Tymczasem, choć mamy prawie połowę roku, po czeskiej stronie drogi nic się nie dzieje.

Jak informuje portal zdopravy.cz, Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (ŘSD) już kilkakrotnie przekładała termin składania ofert na budowę autostrady D11 z Trutnova do granicy Polską. Pierwotną datą był 17 marca, później przesunięto ją na 5 maja, a obecnie jest to 10 lipca 2023 roku.

"Dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl uważa, że ​​mimo opóźnienia budowa, autostrady ruszy jeszcze w tym roku" - czytamy na czeskim portalu.

Największa inwestycja drogowa w Czechach

Koszt budowy 21 - kilometrowego odcinka od granicy z Polską do Trutnova szacowany jest 13 miliardów koron, co czyni go największym kontraktem drogowym w Czechach. Na trasie powstaną dwa tunele – w Porzici za Trutnovem tunel fortyfikacyjny. Każdy z nich będzie miał około pół kilometra długości.

Czesi zakładają, że budowa 21-kilometrowego odcinka powinna rozpocząć się pod koniec tego roku i zakończyć w 2027 roku. Prace przygotowawcze, takie jak wycinka drzew i badania archeologiczne już trwają.

- Wątpliwe jest jednak, czy nawet ten termin zostanie dotrzymany. W przeszłości kilka razy był przesuwany. Na przykład w 2020 r. ówczesny minister transportu Karel Havlíček podał datę 2026 r. Nie chciałbym być ministrem transportu w 2024 r., na wypadek gdyby Polak przyjechał tam i skończył w słonecznikach. To byłaby europejska hańba, fiasko – mówił Havlíček w wywiadzie dla lidovky.cz. Jego życzenie zostało spełnione. Nie jest już ministrem - opisuje portal zdopravy.cz.

Droga S3 na Dolnym Śląsku już na ukończeniu

Droga ekspresowa S3 w Polsce ma mieć około 510 km (135 na terenie Dolnego Śląska) i prowadzić znad morza do Czech. Budowa jej dolnośląskiej części, to obecnie największa inwestycja w regionie.
Wizualizacja przebiegu S3

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja została podzielona została na dwa zadania

  • odcinek z Bolkowa do Kamiennej Góry
  • Kamiennej Góry do granicy państwa

ZOBACZ TAKŻE: TRWA BUDOWA POTĘŻNEGO TUNELU S3 NA ODCINKU BOLKÓW - KAMIENNA GÓRA - TEN FRAGMENT BĘDZIE OTWARTY W 2024 ROKU

od 16 lat

Pod koniec 2023 roku dolnośląskim odcinkiem drogi ekspresowej S3 pomiędzy Kamienną Górą i węzłem Lubawka pojadą pierwsi kierowcy. To będzie przedostatni odcinek ekspresówki oddany do użytku. Z kolei w połowie 2024 roku do użytku oddany ma być fragment drogi z Bolkowa do Kamiennej Góry (węzeł północ).

Minister Andrzej Adamczyk w 2022 roku podczas wizytacji budowy drogi S3 w Lubawce, zaznaczył:

zintensyfikowanie prac w ciągu drogi D11 powinno stanowić absolutny priorytet, ponieważ otwarcie polskich odcinków przygranicznych drogi ekspresowej S3 w sytuacji, gdy trasa nie będzie miała dalszego biegu po czeskiej stronie granicy, skutkować będzie zatorami i przekierowaniem ruchu na drogi lokalne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska