Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeden z dolnośląskich odcinków S3 zostanie otwarty jeszcze w tym roku. Co z tunelami? [ZDJĘCIA, FILM]

Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S3, która w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11, to obecnie największa inwestycja na całym Dolnym Śląsku.
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S3, która w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11, to obecnie największa inwestycja na całym Dolnym Śląsku. Janusz Życzkowski / Polska Press
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S3, która w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11, to obecnie największa inwestycja na całym Dolnym Śląsku. Inwestycja została podzielona została na dwa odrębne zadania – odcinek z Bolkowa do Kamiennej Góry i z Kamiennej Góry do granicy państwa. Już w tym roku pojedziemy jednym z nich.

Jeszcze w tym roku czeka nas otwarcie kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S3 przy granicy z Czechami. W Polsce, trasa łącząca Świnoujście z Lubawką, liczy około 500 kilometrów i zapewnia połączenie tzw. zachodniej ściany z Bałtykiem, choć nie jest jeszcze gotowa w całości. Na terenie Dolnego Śląska droga S3 ma około 135 kilometrów długości z czego dwa odcinki są jeszcze w budowie. W Lubuskiem jeździmy 180-kilometrowym odcinkiem ekspresówki.

od 16 lat

W drugiej połowie tego roku otwarty dla ruchu zostanie drugi odcinek ekspresówki biegnący z Kamiennej Góry do granicy. Obecnie zaawansowanie prac oceniane jest na blisko 92 proc. Ten odcinek liczy sobie 5,3 km długości. Wykonawcą tego fragmentu drogi jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Wartość umowy dla tego odcinka wynosi prawie 900 mln zł.
Przy tym zadaniu realizowane są trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka oraz Punkt Kontroli Granicznej. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 16 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów).

Dwa gigantyczne tunele na wcześniejszym odcinku

Największe emocje przy budowie S3 na Dolnym Śląsku wzbudzają tunele wcinające się w górskie masywy. Te konstrukcje powstają na wcześniejszym odcinku, który prowadzi z Bolkowa do Kamiennej Góry. Ten fragment drogi jest gotowy w 76 proc. Budowana jest tam dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 metrów, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 metrów niedaleko miejscowości Gostków. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł. Ten odcinek ma być gotowy w przyszłym roku.

- Budowa drogi ekspresowej S3, jeśli mówimy o tunelach, jest już bardzo zaawansowana. Z 369 segmentów tunelu TS-26, z których powstaje jego obudowa, do realizacji pozostało tylko osiem. Czyli na początku maja prace przy obudowie się zakończą i wykonawca przystąpi już do robót drogowych w tunelu – mówi Lidia Markowska, dyrektorka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.

Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.

- W tunelu TS-26 zakłada się wbudowanie ok. 4,5 tys. ton stali w obie nawy, co jest porównywalne z wagą ok. 22 samolotów Boeing 747 Jumbo Jet – informuje GDDKiA.

Najdłuższe podziemne przeprawy w Polsce

Ta konstrukcja nie bez powodu wzbudza takie emocje. Jest to najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce i jednocześnie najdłuższy w kraju tunel drążony w skale. W kraju dłuższym od niego tunelem jest przejazd pod warszawskim Ursynowem, który został zbudowany w ramach południowej obwodnicy stolicy. Kierowcy korzystają z niego od 2021 roku. Natomiast otwarty z pompą w zeszłym roku, tunel na popularnej "Zakopiance" (droga ekspresowa S7 Kraków - Zakopane) pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą liczy sobie 2058 metrów, czyli jest o ponad 200 metrów krótszy od konstrukcji, która powstaje na Dolnym Śląsku. Z kolei najdłuższy tunel drogowy w kraju jest dłuższy o 200 metrów od tego sudeckiego.

Najdłuższe tunele drogowe oddane w ostatnich latach w Polsce oraz te, przy których kończą się prace budowlane:

  1. Tunel pod Ursynowem w ramach drogi S2 - 2335 m
  2. Tunel drogi S3 pod Starymi Bogaczowicami – 2301 m (dłuższa nawa wschodnia) – w budowie
  3. Tunel drogi S7 „Zakopianki” pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą – 2058 m
  4. Tunel pod rzeką Świną na drodze S3 koło Świnoujścia – 1484 m – kończy się budowa, otwarcie w maju 2023 r.
  5. Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku – 1377 m

Droga, która wreszcie przyspieszyła

- Droga ekspresowa S3 od Bolkowa do Kamiennej Góry to długo oczekiwana przez kierowców inwestycja, która poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, a budowany w ramach tego odcinka tunel jest najdłuższym pozamiejskim tunelem drążonym w skale. Cała droga S3 będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju ekonomicznego południowo-zachodniej Polski i stworzy bezpieczne połączenie drogowe z Republiką Czeską - mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jednak jeszcze kilka lat temu przedłużenie drogi po czeskiej stronie nie było tak oczywiste. Istniało ryzyko, że z powodu opóźnień, przy inwestycjach drogowych w Czechach, polski odcinek ekspresówki przez lata nie będzie miał kontynuacji w stronę Pragi. Dopiero intensywne starania rządu polskiego, a także poruszanie tego ważnego tematu na poziomie szefów rządów i ministrów, doprowadziło do przyspieszenia prac i czeskich deklaracji o chęci jak najszybszego „dociągnięcia” autostrady S11 do granicy. Po czeskiej stronie największe problemy były właśnie z położonymi w górach, odcinkami najbliżej Polski. Obecnie realna data zakończenia prac u naszych sąsiadów to 2026. Przypomnijmy, że my będziemy gotowi już w połowie 2024 roku.

Na komfortowe skomunikowanie całej zachodniej Polski z Pragą, a także – patrząc w drugą stronę – Czechów z Morzem Bałtyckim, poczekamy jeszcze kilka lat. Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu istniało ryzyko, że Czesi będą budować swoje fragmenty tej ważnej trasy nawet do 2030 roku. O tym jak ważne to połączenie, także dla naszych sąsiadów, można się przekonać w okresie wakacyjnym, gdy S3 zapełnia się autami z czeskimi rejestracjami, ciągnącymi przyczepy kempingowe, jadącymi z rowerami na dachach. Wszak dla Czechów już teraz jest to najszybszy dojazd nad morze. A dla czeskiej gospodarki możliwość szybkiego skomunikowania z portami bałtyckimi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska