Będzie pociąg z Wrocławia w Góry Sowie przez Sobótkę i Świdnicę

Paweł Gołębiowski
Pociąg to nie tylko atrakcja turystyczna. Potrzebny jest mieszkańcom
Pociąg to nie tylko atrakcja turystyczna. Potrzebny jest mieszkańcom fot. Dariusz Gdesz
Linia kolejowa nr 285, łącząca stacje Wrocław Główny i Jedlina-Zdrój, zostanie wyremontowana. To już pewne, bo Urząd Marszałkowski zadeklarował pieniądze na ten cel. - Zarząd województwa wyraził też wolę przejęcia od kolei wspomnianej linii. W tej sprawie toczą się negocjacje dotyczące inwentaryzacji i ceny. Nie wiadomo jeszcze, jak się zakończą - wyjaśnia Jerzy Tutaj, członek zarządu województwa. Najważniejsze, że zapadła decyzja o pracach remontowych i modernizacji tej linii.

Zamknięto ją w 1990 roku. Lokalne samorządy, wchodzące obecnie w skład Aglomeracji Wałbrzyskiej, nie chciały dopuścić do jej całkowitej dewastacji, by nie zamykać szansy na ponowne otwarcie w przyszłości. Ma ona bowiem olbrzymie znaczenie dla rozwoju turystyki w regionie. Może być też alternatywą dla dojazdu do pracy i szkoły.

- Jest najpiękniejszym szlakiem kolejowym w Polsce. Mogliby nią dojeżdżać do nas turyści, ale wiele osób jeździłoby też do pracy, na przykład w zakładach wałbrzyskiej strefy ekonomicznej - mówi Adam Hausman, wójt gminy Walim.

Samorządowcy uważają, że spółka PLK zbyt wysoko wyceniła wartość remontu linii. Koszt tych prac oszacowano na 400 mln zł. - Kilkadziesiąt milionów powinno wystarczyć - mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha. - Ta trasa wpisuje się w plan Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej. Dobra komunikacja ma dla nas olbrzymie znaczenie. Zaniedbane linie kolejowe i drogi izolowały nas i powodowały niespójność transportową. To musi się zmienić.

Jerzy Tutaj dodaje, że inwestycja powinna rozpocząć się w przyszłym roku. Linia z Wrocławia do Jedliny-Zdroju ma ponad 82 km długości i prowadzi m.in. przez Świdnicę, Wałbrzych i Walim.

Wideo

Komentarze 92

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pita

Pociąg turystyczny niech jedzie 2 godziny. To sama przyjemność jak parowóz pokonuje wzniesienia Ślęży czy wzgórz trzebnickich

P
Pita

Pociąg turystyczny niech jedzie 2 godziny. To sama przyjemność jak parowóz pokonuje wzniesienia Ślęży czy wzgórz trzebnickich

P
Pawel

Przez Wałbrzych to raczej linia nie prowdzi.

x
xyz

Skoro jesteś taki bogaty to dlaczego chcesz darmowych parkingów?

B
Bizon

Cieszę się, ale do Jedliny jeździł bus, potem autobus. Jak dojdziesz w weekend szlakiem do Srebrnej Góry, to nie masz czym do Ząbkowic się dostać. Masz dwa dni "w nogach" i jeszcze z 14 km po asfalcie trzeba deptać. Z punktu widzenia turysty, to jest słabe... Pozdrawiam.

K
Kazek

Za najpiękniejszą linie kolejową uważa się linie Jelenia Góra Lwówek Złotoryja, Chabówka - Limanowa - Nowy Sącz, kolej doliny Popradu, to która w końcu?

d
dobrazmiana

Mówi, że ma dwa golfy z niemiec i nie stać go na miesięczny bilet parkingowy, bo przekracza on wartość jego samochodów, a pińcet plus starcza mu w na styk na wachę.

d
dobrazmiana

Mówi, że ma dwa golfy z niemiec i nie stać go na parking, bo miesięczny karnet parkingowy przekracza wartość jego samochodów.

x
x-max

dokładnie tak, wszystko sie kreciło wokoł kolei, to było super połaczenie z nowej rudy do wrocławia , w niedziele masa ludzi jechała tym pociągiem na wrocław

b
biedota

co masz na myśli w ostatnim zdaniu?

j
janusz_z_domaszczyna

Parkingi, parkingi i jeszcze raz parkingi. Tego nam trzeba. Darmo! A nie jakieś pociągi dla biedoty.

J
JET

Linia właśnie w 1990 roku została zamknięta do remontu. Problem polega na tym, że już od tamtego czasu jej nie otworzyli. Mam nadzieję, że się uda. To piękna i malownicza trasa. Czemu w Polsce wszystko się zamyka??

B
Bartek

"...i prowadzi m.in. przez Świdnicę, Wałbrzych i Walim".

Prowadzi przez Świdnicę, Bystrzycę, Lubachów, Zagórze Śląskie. Czy naprawdę tak trudno otworzyć Google Maps? Co za amatorszczyzna!

M
Maszynista

Każdy kto choć raz w ostatnim czasie przeszedł lub przejechał tę linię wie, że to kiełbasa wyborcza. Za kilkadziesiąt milionów to można wyremontować obiekty inżynieryjne. A gdzie perony, gdzie sama linia? Gdzie zabudowa nowych urządzeń SRK? Te 400 baniek to bardzo skromna kwota jak na te prawie 90km.

Z
Zauroczony Dolnym Śląskiem

Kilka lat temu firma dla której pracowałem wykonywała remont linii kolejowej (a w zasadzie zgodnie z nomenklaturą PKP - bocznicy) na pograniczu Polsko-Czeskim. Długość linii 7200m. Na trasie były dwa obiekty inżynierskie do odtworzenia: wiadukt i most. koszt 32mln PLN netto. Był to inwestor prywatny więc każda złotówka była kilka razy oglądana. Czyli upraszczając 82km powinno kosztować nie mniej niż 364.444.000,00 PLN, więc niech Pan Prezydent nie chrzani głupot. Poza tym również uważam że to przedwyborczy bełkot, choć bardzo szkoda mi tych dewastowanych linii.