Eliminacja lub znaczne ograniczenie kradzieży przewodów sieci trakcyjnej to ograniczenie zmian w kursowaniu pociągów, strat finansowych, ale też zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Takie efekty ma przynieść testowany w Żmigrodzie na Dolnym Śląsku system antykradzieżowy. Projekt jest realizowany wspólnie przez PKP PLK i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju BRIK.
Na kolejowym poligonie w Żmigrodzie ruszyły testy antykradzieżowego systemu sieci trakcyjnej. Głównym celem jest ochrona zelektryfikowanych linii kolejowych i ograniczenie zmian w ruchu pociągów oraz strat materialnych. W założeniu konstruktorów urządzenie z systemem czujników powinno natychmiast sygnalizować uszkodzenia sieci trakcyjnej.
Czujniki i kamery wychwycą złomiarzy
- Zestawy czujników umieszczono na słupach trakcyjnych. Ich zadaniem jest rozpoznanie działań osób nieuprawnionych przy sieci trakcyjnej i przekazanie informacji do pracowników kolei. System bazuje na analizie różnych sygnałów m.in. zaniku napięcia, drgań przewodów i naciągu sieci trakcyjnej. Dodatkowo monitoring z czujnikiem ruchu wykrywa pojazdy i osoby w pobliżu linii w dzień i w nocy. Zasilanie systemu zapewniają panele fotowoltaiczne – wyjaśnia Magdalena Janus
z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Testowane antykradzieżowe rozwiązanie ma zapewnić szybką reakcję służb technicznych. W ten sposób system powinien pomóc w zapobieganiu wjazdowi pociągów w uszkodzoną sieć trakcyjną czy eliminować niebezpieczeństwo porażeniem prądem.
Testy systemu potrwają do jesieni. Po analizie rezultatów prac będą podejmowane decyzje dotyczące wdrożenia rozwiązania na sieci kolejowej. Zadanie „Opracowanie i wdrożenie elementów systemu antykradzieżowego sieci jezdnej w transporcie szynowym” realizowane jest przez konsorcjum kilku pod okiem przedstawicieli Instytutu Kolejnictwa.
System antykradzieżowy to jeden z 10 unikatowych projektów realizowanych na kolei
PKP PLK i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej na rozwój innowacji na kolei do 2033 roku zamierzają przeznaczyć łącznie 100 mln zł.
Wśród realizowanych projektów BRIK – oprócz opisanego systemu antykradzieżowego - są m.in.:
- opracowanie oraz wdrożenie systemu pomiaru temperatury szyn kolejowych,
- opracowanie innowacyjnego systemu ostrzegania, który z wyprzedzeniem będzie informował pracujących na torach o nadjeżdżającym pociągu i konieczności opuszczenia szlaku,
- opracowanie systemu zarządzania oświetleniem,
- opracowanie innowacyjnego systemu monitorowania stanu infrastruktury kolejowej za pomocą dronów,
- rozwiązania umożliwiające zastosowanie paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych,
- przewidywane jest także opracowanie systemu wsparcia dyspozytora w podejmowaniu decyzji w sytuacji kryzysowej o zmianie tras niektórych składów.
Tworzone projekty mają prowadzić do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego.
Znajdujący się pod Żmigrodem kolejowy poligon, to doświadczalny tor Instytutu Kolejnictwa. Wybudowano go w pierwszej połowie lat 90. ubiegłego wieku. Służy przede wszystkim testom trwałości i niezawodności lokomotyw, całych składów oraz innych urządzeń kolejowych. Tor ma kształt eliptycznej pętli, która zajmuje powierzchnię 49 ha. Część toru doświadczalnego zajmują laboratoria Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Jest jedynym tego typu obiektem w Polsce, jednym z sześciu funkcjonujących w Europie i ośmiu na świecie.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?