Bat na kolejowych złomiarzy. Powstaje antykradzieżowy system

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Kolejarze tworzą antykradzieżowy system. Testowany jest na doświadczalnym torze w Żmigrodzie pod Wrocławiem.
Kolejarze tworzą antykradzieżowy system. Testowany jest na doświadczalnym torze w Żmigrodzie pod Wrocławiem. PKP PLK
Udostępnij:
Sprawdzana w Żmigrodzie sieć czujników i kamer, ma pomóc w walce ze złodziejami i zapobieganiu katastrofom.

Eliminacja lub znaczne ograniczenie kradzieży przewodów sieci trakcyjnej to ograniczenie zmian w kursowaniu pociągów, strat finansowych, ale też zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Takie efekty ma przynieść testowany w Żmigrodzie na Dolnym Śląsku system antykradzieżowy. Projekt jest realizowany wspólnie przez PKP PLK i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju BRIK.

Na kolejowym poligonie w Żmigrodzie ruszyły testy antykradzieżowego systemu sieci trakcyjnej. Głównym celem jest ochrona zelektryfikowanych linii kolejowych i ograniczenie zmian w ruchu pociągów oraz strat materialnych. W założeniu konstruktorów urządzenie z systemem czujników powinno natychmiast sygnalizować uszkodzenia sieci trakcyjnej.

Czujniki i kamery wychwycą złomiarzy

- Zestawy czujników umieszczono na słupach trakcyjnych. Ich zadaniem jest rozpoznanie działań osób nieuprawnionych przy sieci trakcyjnej i przekazanie informacji do pracowników kolei. System bazuje na analizie różnych sygnałów m.in. zaniku napięcia, drgań przewodów i naciągu sieci trakcyjnej. Dodatkowo monitoring z czujnikiem ruchu wykrywa pojazdy i osoby w pobliżu linii w dzień i w nocy. Zasilanie systemu zapewniają panele fotowoltaiczne – wyjaśnia Magdalena Janus
z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Testowane antykradzieżowe rozwiązanie ma zapewnić szybką reakcję służb technicznych. W ten sposób system powinien pomóc w zapobieganiu wjazdowi pociągów w uszkodzoną sieć trakcyjną czy eliminować niebezpieczeństwo porażeniem prądem.

Testy systemu potrwają do jesieni. Po analizie rezultatów prac będą podejmowane decyzje dotyczące wdrożenia rozwiązania na sieci kolejowej. Zadanie „Opracowanie i wdrożenie elementów systemu antykradzieżowego sieci jezdnej w transporcie szynowym” realizowane jest przez konsorcjum kilku pod okiem przedstawicieli Instytutu Kolejnictwa.

System antykradzieżowy to jeden z 10 unikatowych projektów realizowanych na kolei

PKP PLK i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej na rozwój innowacji na kolei do 2033 roku zamierzają przeznaczyć łącznie 100 mln zł.

Wśród realizowanych projektów BRIK – oprócz opisanego systemu antykradzieżowego - są m.in.:

  • opracowanie oraz wdrożenie systemu pomiaru temperatury szyn kolejowych,
  • opracowanie innowacyjnego systemu ostrzegania, który z wyprzedzeniem będzie informował pracujących na torach o nadjeżdżającym pociągu i konieczności opuszczenia szlaku,
  • opracowanie systemu zarządzania oświetleniem,
  • opracowanie innowacyjnego systemu monitorowania stanu infrastruktury kolejowej za pomocą dronów,
  • rozwiązania umożliwiające zastosowanie paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych,
  • przewidywane jest także opracowanie systemu wsparcia dyspozytora w podejmowaniu decyzji w sytuacji kryzysowej o zmianie tras niektórych składów.

Tworzone projekty mają prowadzić do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego.

Znajdujący się pod Żmigrodem kolejowy poligon, to doświadczalny tor Instytutu Kolejnictwa. Wybudowano go w pierwszej połowie lat 90. ubiegłego wieku. Służy przede wszystkim testom trwałości i niezawodności lokomotyw, całych składów oraz innych urządzeń kolejowych. Tor ma kształt eliptycznej pętli, która zajmuje powierzchnię 49 ha. Część toru doświadczalnego zajmują laboratoria Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Jest jedynym tego typu obiektem w Polsce, jednym z sześciu funkcjonujących w Europie i ośmiu na świecie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosja niszczy ukraiński przemysł

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Skończą się kradzieże bo nastał Polski Ład każdemu będzie się żyło lepiej i nikt nie będzie musiał kraść
G
Gość
A kto pomaga złomiarzom przy wyłączeniu wysokiego napięcia sieci trakcyjnej dla dokonania wycięcia kawałka drutów? Kto potem od nich kupuje lub wywozi za granicę?
S
Szpital w Choroszczy
Jakby ktoś szukał trolla lwóweckiego, to gada sam ze sobą tutaj:

http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=22770
G
Gość
Kogo to obchodzi we Lwówku? U nas już wszystko rozkradzione, zostały fragmenty zwrotnic, dość ciężkie do wyrwania i resztki rynien na budynku dawnego dworca PKP, też nie ma jak sięgnąć, bo wysoko. Ze wszystkim innym poradziliśmy sobie bez żadnego systemu. Złom sprzedany, pieniądze przepite, więc o co chodzi???
G
Gość
HALO obsraytkowy analfabeto! Po jakiemu to jest: "eliminować niebezpieczeństwo porażeniem prądem"???
G
Gość
No ładnie, tylko po co? Złomiarze już ograniczyli zasięg sieci kolejowych o połowę. Ta druga połowa się w większości sypie, a oni będą kamerki wieszać żeby złomiarze się przebranżowili na kradzieże elektroniki. Niech zaczną ich łapać i od każdego odbiorą to co ukradł i odbudują linie kolejowe. A potem niech przetrzepią rodziny, bo one też korzystają z procederu.
G
Gość
Kogo to obchodzi we Wrocławiu?
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie