Zmiany na AOW. Kierowcy muszą zdjąć nogę z gazu, obowiązują ograniczenia prędkości

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Zmiany na AOW we Wrocławiu - ograniczenie prędkości
Zmiany na AOW we Wrocławiu - ograniczenie prędkości Tomasz Hołod
Przez całą Autostradową Obwodnicę Wrocławia samochody osobowe mogą jechać maksymalnie 120 km/h, a ciężarowe 80 km/h. Wprowadzenie ograniczenia prędkości w tym miejscu było zapowiadane od kilku miesięcy, ostatecznie weszło w życie 26 czerwca. Jest to odpowiedź na protesty mieszkańców, którzy skarżyli się na hałas generowany przez pędzące samochody.

Maksymalna dozwolona prędkość dla samochodów osobowych została zmniejszona na całej AOW, czyli między węzłami Wrocław Południe, a Wrocław Psie Pole. Od ubiegłego piątku można na tym odcinku jechać do 120 km/h, a nie jak wcześniej - 140 km/h. Dozwolona prędkość dla ciężarówek się nie zmienia i wciąż wynosi 80 km/h.

O takie działanie od wielu miesięcy zabiegali mieszkańcy i Społeczny Komitet "Stop Hałasowi we Wrocławiu". Zmniejszenie prędkości o 20 km/h wpłynie na poprawę jakości życia Wrocławian zamieszkujących okolice AOW, ponieważ znacznie ograniczy to hałas dobiegający do ich okien. Zmiana może przynieść ulgę nawet 20 tys. mieszkańców. Problem nasilał się zwłaszcza w nocy, hałas był wówczas najbardziej uciążliwy.

Kolejnym działaniem mającym na celu "wyciszenie" autostradowej obwodnicy jest budowa ekranów akustycznych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie przetarg na ich instalację wzdłuż ulicy Żernickiej. Termin składania ofert upływa 22 lipca, później wszystkie będą weryfikowane i wybrany wykonawca. Ekrany akustyczne mają powstać także w ciągu ulicy Maślickiej. Przetarg na tę inwestycję ruszy w lipcu.

Ustawienie ograniczeń prędkości to jedno, ale weryfikacja ich przestrzegania, drugie. GDDKiA na początku tego roku przeprowadziła badania, z których wynika że szybciej, niż pozwalają na to przepisy przez AOW, jeździ wiele osób. Najwięcej przypadków zanotowano między węzłami Wrocław Lotnisko i Wrocław Północ, gdzie przepisy łamało od 27 do 45 procent kierowców. Liczba ta zależała od dnia oraz kierunku poruszania się. Za szybko jechały zarówno osobówki, jak i ciężarówki.

- Przekroczenia prędkości na obwodnicy są znaczne. Zdarzają się takie, gdzie kierujący jadą powyżej 200 km/h. Zmniejszenie prędkości spowoduje podniesienie bezpieczeństwa. Ważne jest to głównie w okolicach węzłów, gdzie dochodzi do wielu stłuczek - mówi Magdalena Szumiata, rzecznik GDDKiA we Wrocławiu.

Aby skutecznie egzekwować od kierowców przestrzegania nowych przepisów, dyrektor GDDKiA we Wrocławiu, Lidia Markowska, wystąpiła na początku roku do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o instalację urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Urządzenia miałyby stanąć na początku i końcu AOW i sprawdzać, jak faktycznie jeżdżą kierowcy, a w przypadku przekroczenia prędkości, automatycznie wystawiać mandaty.

GITD w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych będzie instalował odcinkowe pomiary prędkości w 39 nowych miejscach w Polsce.

- Typowanie ich lokalizacji odbywa się na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonanej przez Instytut Transportu Samochodowego. Autostradowa Obwodnica Wrocławia nie została w niej wskazana jako lokalizacja, która z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, wymaga instalacji stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości w ramach wskazanego wyżej projektu - mówi Monika Niżniak, rzecznik GITD.

Sprawa nie jest jednak definitywnie zamknięta. GITD prowadzi cały czas ustalenia z GDDKiA odnośnie instalacji tych urządzeń poza unijnym projektem. Rozmowy trwają między innymi w kwestii ich sfinansowania. Co do tego, że radary na AOW byłyby bardzo potrzebne, nikt nie ma wątpliwości.

- Jest to prosta, dobra droga o nowoczesnej infrastrukturze. Bardzo często patrolują ją policjanci w nieoznakowanych radiowozach, aby namierzać osoby przekraczające prędkość - mówi st. sierż. Dariusz Rajski, KMP we Wrocławiu.

Służbom w walce z piratami drogowymi miały od 1 lipca znacznie pomóc przepisy. Planowano wprowadzenie kilku zmian do Kodeksu Drogowego. Po ich uchwaleniu prawo jazdy na 3 miesiące straci każdy kierowca przekraczający prędkość o więcej, niż 50 km/h niezależnie od tego, czy będzie to teren niezabudowany, czy zabudowany jak ma to miejsce teraz. Jednak z powodu pandemii prace nad przepisami się przesunęły i jeszcze trwają.

AOW przebiega przez Wrocław, być może powinny tam obowiązywać przepisy dotyczące terenu zabudowanego? Okazuje się, że położenie danej drogi nie ma znaczenia, a jedynie jej oznakowanie. Na początku obwodnicy musiałby stanąć znak informujący, że auto wjeżdża do terenu zabudowanego. Wówczas kierowcy przekraczający prędkość o ponad 50 km/h mogliby stracić prawo jazdy także na AOW.

Covid nie odpuszcza. Będą kontrole

Wideo

Materiał oryginalny: Zmiany na AOW. Kierowcy muszą zdjąć nogę z gazu, obowiązują ograniczenia prędkości - Gazeta Wrocławska

Komentarze 36

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
30 czerwca, 13:53, Gość:

Bardzo dobrze. To jest najbardziej niebezpieczna autostrada w Polsce.

30 czerwca, 14:43, Gość:

A to już nie A4 jest najbardziej niebezpieczna trollu??

Dla Wolaczków co nie umieją jeździć każda droga jest najbardziej niebezpieczna.

Oczywiście też przyczyną większości wypadków jest prędkość, a nie brak umiejętności prowadzenia pojazdu i jeżdżenie starymi ruplami.

30 czerwca, 19:11, Gość:

Mam nadzieję, że to dopiero początek i na AOW wprowadzą ograniczenie do 100 km/h.

30 czerwca, 19:37, Gość:

To nic nie da

Jeśli teraz pędzisz 240 po obwodnice to dostaniesz 500zł kary za przekroczenie 100 na godzinie, uśmiechniesz się i dalej jedziesz

Jak będzie organicznie 100km/h i pędzisz 240 po obwodnice to dostaniesz 500zł kary za przekroczenie 100 na godzinie, uśmiechniesz się i dalej jedziesz

No różnicę to to zrobi naprawdę

I GDDKiA nie musi wtedy ekranów stawiać za miliony.

G
Gość
30 czerwca, 15:04, Gość:

Należy pilnować obecnego przestrzegania prędkości a nie narzucać jakieś inne .... i tu zwykłe fotoradary wystarczą.

Wada odcinkowego pomiaru jest taka .. że wystarczy się za tirem schować i tyle z tego pomiaru ... i oczywiście musieliby na każdym węźle to montować ....

jaki to sens ???

fotoradary zwykłe można wzorem niemców co jakiś czas przemieszczać.

30 czerwca, 23:12, Gość:

Wystarczą mobilne w spec. samochodach

Eeee 2 osoby na etacie .. auto ... fotoradar taniej.

G
Gość

NA S-ce znajomych tak zrobiło GDDiA .... zmniejszyli prędkość tak aby wg. ich norm ekranów nie montować :).

Jest taniej dla nich :)

K
Kapral MO

Wydzielić pas dla rowerów i osobny dla hukajnóg

K
Kapiszon

Najpierw pierwotniak Januszek z żoną Grażynką kupują mieszkanie po taniości nie sprawdzając ani planu zagospodarowania ani planów przestrzennych miasta. A za lat kilka Januszek Grażynką i ich bąbelki drą mordy bo hałas.

Ot i buraczana polska

G
Gość

To ja jutro pisze skargę do spółdzielni, miasta, policji, straży miejskiej i papieża, żeby wyburzyc plac zabaw pod moimi oknami bo dzieciory drą mordy i mi glosno!

Nosz co za dzbany.

G
Gość

Polska cebulandia... wyprowadzić się z miasta, Ci którym wszystko dookoła przeszkadza...co za naród...

G
Gość
30 czerwca, 15:04, Gość:

Należy pilnować obecnego przestrzegania prędkości a nie narzucać jakieś inne .... i tu zwykłe fotoradary wystarczą.

Wada odcinkowego pomiaru jest taka .. że wystarczy się za tirem schować i tyle z tego pomiaru ... i oczywiście musieliby na każdym węźle to montować ....

jaki to sens ???

fotoradary zwykłe można wzorem niemców co jakiś czas przemieszczać.

Wystarczą mobilne w spec. samochodach

G
Gość
30 czerwca, 13:53, Gość:

Bardzo dobrze. To jest najbardziej niebezpieczna autostrada w Polsce.

30 czerwca, 14:43, Gość:

A to już nie A4 jest najbardziej niebezpieczna trollu??

Dla Wolaczków co nie umieją jeździć każda droga jest najbardziej niebezpieczna.

Oczywiście też przyczyną większości wypadków jest prędkość, a nie brak umiejętności prowadzenia pojazdu i jeżdżenie starymi ruplami.

30 czerwca, 19:11, Gość:

Mam nadzieję, że to dopiero początek i na AOW wprowadzą ograniczenie do 100 km/h.

Okazja zarobić , wspomóc budżet miasta - zamontować fotoradary - szybko się zwrócą

G
Gość

200?

Jeżdżą tacy wariaci, czasem ciężko ich wyprzedzić.

G
Gość
30 czerwca, 22:04, mieszkaniec:

Od samochodów gorsi są motocykliści! Ci wyją tak, jak 50 aut każdy! I to samo często się zdarza centrum miasta!

może tylko 94dB ale daje ile się da z tych przerabianych tłumików, żeby mniej zużywać paliwa . Policja nie ma mierników hałasu.

G
Gość

Dozwolona prędkość dla ciężarówek się nie zmienia i wciąż wynosi 80 km/h. 5% czyli max 84 km/h. Który TIR jedzie taka prędkością?????

Żaden, tak samo jest na A4.

G
Gość
30 czerwca, 13:53, Gość:

Bardzo dobrze. To jest najbardziej niebezpieczna autostrada w Polsce.

30 czerwca, 14:43, Gość:

A to już nie A4 jest najbardziej niebezpieczna trollu??

Dla Wolaczków co nie umieją jeździć każda droga jest najbardziej niebezpieczna.

Oczywiście też przyczyną większości wypadków jest prędkość, a nie brak umiejętności prowadzenia pojazdu i jeżdżenie starymi ruplami.

30 czerwca, 19:11, Gość:

Mam nadzieję, że to dopiero początek i na AOW wprowadzą ograniczenie do 100 km/h.

30 czerwca, 19:37, Gość:

To nic nie da

Jeśli teraz pędzisz 240 po obwodnice to dostaniesz 500zł kary za przekroczenie 100 na godzinie, uśmiechniesz się i dalej jedziesz

Jak będzie organicznie 100km/h i pędzisz 240 po obwodnice to dostaniesz 500zł kary za przekroczenie 100 na godzinie, uśmiechniesz się i dalej jedziesz

No różnicę to to zrobi naprawdę

Od jutra, jeśli przekroczysz prędkość powyżej 50 km/h również na autostradzie to możesz stracić prawo jazdy. Czyli możesz je stracić przy niższej prędkości.

G
Gość
30 czerwca, 13:41, mieszkaniec centrum:

Sral pies mieszkańców, idiotów, którzy kupują działki lub mieszkania wzdłuż drogi, a potem smarkają, że im głośno. Ż E N A D A!!!

Skoro te tępe komuchy postawiły na swoim, to trzeba zdemontować ekrany dźwiękochłonne, bo teraz nie będą potrzebne cymbałom spod AOW i zamontować, tam gdzie dopuszczalna jest większa prędkość.

Z tego co kojarzę UE przekazała miliony na te ekrany, bo miały spełniać standardy na AUTOSTRADZIE - a skoro pajace wywalczyły, że to już nie będzie prędkość autostradowa, to zlikwidować te ekrany.

Trafna uwaga. A co z tymi, którzy kupili mieszkania bo lubią odgłosy motoryzacji: dźwięk silników, pisk hamowania - im głośniej tym fajniej?

s
stary
30 czerwca, 13:28, Gość:

Działać działać bo ludzie niepotrzebnie giną

30 czerwca, 16:21, kates:

Ale co tu zmiana ograniczenia prędkości da ? Najczęstsze przyczyny wypadków to niezachowanie odpowiedniej odległości oraz niebezpieczne manewry bez kierunkowskazów. Kolejny przejaw ułomności to jazda środkowym albo lewym pasem, gdy prawy jest pusty - co drugi dureń tak jedzie ! Można jechać 80 km/h jak debil stwarzając ogromne zagrożenie dla siebie i innych, a można jechać 200 km/h bardzo bezpiecznie, tym bardziej, że nowe auta mają układy wspomagające wykrywające potencjalne kolizje i reagujące za kierowcę w ułamku sekundy. Zamiast debilnych ograniczeń prędkości powinni wprowadzić obowiązkowe przeglądy techniczne co 6 miesięcy dla aut starszych, niż np. 8 lat, do tego badania lekarskie także co 6 miesięcy dla ludzi po 60tce. Do egzaminów na praw jazdy powinny być obowiązkowe testy psychologiczne, co eliminowałoby kretynów, którzy za kierownicę nie powinni nigdy wsiadać, kursy na prawo jazdy też powinny byc inaczej przeprowadzane, a nie jazda ekonomiczna i ekologiczna ! Ale lepiej wprowadzić nic nie dające ograniczenia.

30 czerwca, 19:13, Gość:

Badania po 60-tce?

A może badania na narkotyki dla młodych kierowców? Takich jak ten 22-latek z Warszawy?

200 km/h jest bezpiecznie?! Jakiś kretynek tak może twierdzić! Natomiast manewry bez kierunkowskazu to jest nagminne. Zwłaszcza młodzi, leniwi, w czapeczkach z daszkiem i z komóra przy uchu ...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3