Zmiana czasu na zimowy we Wrocławiu. To musisz wiedzieć!

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Zmiana czasu z letniego na zimowy z 30 na 31 października 2021 roku.
Zmiana czasu z letniego na zimowy z 30 na 31 października 2021 roku. archiwum Polska Press
Udostępnij:
Mimo zapowiedzi końca przestawiania zegarków, przed nami kolejna operacja cofania czasu. Zobacz, co to oznacza dla podróżnych, czy pracowników.

Jeszcze w 2019 roku wydawało się, że ostatni raz przy zegarkach majstrować będziemy musieli wiosną tego roku – przy zmianie czasu z zimowego na letni. Jednak, z powodu wybuchu epidemii koronawirusa, przygotowania do zmiany przepisów regulujących tę kwestię w całej Unii Europejskiej zostały wstrzymane.

W nocy z 30 na 31 października, czyli z soboty na niedzielę czeka nas kolejne przestawianie wskazówek z 3.00 na 2.00. Śpiący na tym skorzystają, ale niestety nie podróżujący w tym czasie czy pracujący.

Przypomnijmy, państwa unijne w tym Polska, które wybrałyby na stałe czas letni miały ostatni raz przestawić zegarki właśnie w marcu tego roku. Póki co nie wiadomo kiedy wrócimy do tego pomysłu i cały czas. w Polsce obowiązuje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów, zgodnie z którym przedłuża się zmianę czasu do 2021 r. Jeśli zmiana czasu zostanie przedłużona ma kolejne lata, należy spodziewać się kolejnego rozporządzenia w tej sprawie.

Gdy już przestawimy zegarki, czas zimowy obowiązywać nas będzie do ostatniej niedzieli marca. Warto przypomnieć, że w Polsce czas przestawiamy dwa razy w oku od 1983 roku, a do połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku - zegarki z czasu letniego na zimowy przestawialiśmy w ostatnią niedzielę września.

Jak zwykle, przy zmianie czasu z letniego na zimowy, większość z nas na tym skorzysta śpiąc o godzinę dłużej. Niestety, nie można tego powiedzieć o podróżnych, czy osobach, które te noc spędzą w pracy.

Ważne informacje dla podróżnych we Wrocławiu

Zacznijmy od MPK Wrocław. Można powiedzieć, ze podróżni wrocławskiej komunikacji miejskiej na cofnięciu wskazówek zegara zyskują.

"W nocy z soboty na niedzielę, w dodatkowej godzinie wynikającej z przestawienia czasu, organizujemy dodatkowe kursy naszych nocnych autobusów. Po prostu je powtarzamy" – wyjaśnia Damian Zdancewicz rzecznik MPK Wrocław.

W gorszej sytuacji są planujący tej nocy podróż pociągiem, dotyczy to składów dalekobieżnych. Jak informuje PKP Intercity, zmiana czasu letniego na zimowy wiąże się z wdrożeniem specjalnego rozkładu jazdy. 15 pociągów PKP Intercity kursujących z soboty na niedzielę, w większości zatrzyma się na godzinę na najbliższej stacji, po czym pojedzie dalej.

Lista pociągów PKP Intercity kursujących w nocy 30 na 31 października:

  • IC 16170 Karkonosze rel. Warszawa Wschodnia - Jelenia Góra; postój na stacji Ostrów Wielkopolski od 02:08 czasu zimowego, odjazd o 03:09 czasu zimowego;
  • IC 61170 Karkonosze rel. Jelenia Góra – Warszawa Wschodnia; postój na stacji Łódź Chojny od 02:06 czasu zimowego, odjazd o 03:07 czasu zimowego;
  • TLK 18170 Uznam rel. Warszawa Wschodnia - Świnoujście; postój na stacji Poznań Główny od 02:05 czasu letniego, odjazd 02:25 czasu zimowego;
  • TLK 81170 Uznam rel. Świnoujście - Warszawa Wschodnia; postój na stacji Poznań Główny o 02:13 czasu letniego, odjazd 02:33 czasu zimowego;
  • TLK 35170 Karpaty rel. Zakopane - Gdynia Główna; postój na stacji Piotrków Trybunalski od 02:42 czasu letniego, odjazd o 02:52 czasu zimowego;
  • TLK 53170 Karpaty rel. Gdynia Główna - Zakopane; postój na stacji Częstochowa od 02:08 czasu letniego, odjazd o 02:17 czasu zimowego;
  • TLK 36170 Pogórze rel. Przemyśl Główny – Wrocław Główny; postój na stacji Pyskowice od 02:59 czasu letniego, odjazd o 03:12 czasu zimowego;
  • TLK 63170 Pogórze rel. Wrocław Główny - Przemyśl; postój na stacji Katowice od 02:30 czasu letniego, odjazd o 02:39 czasu zimowego;
  • TLK 38170 Ustronie rel. Kraków Główny - Kołobrzeg; postój na stacji Warszawa Wschodnia od 02:52 czasu letniego, odjazd o 02:54 czasu zimowego;
  • TLK 83170 Ustronie rel. Kołobrzeg - Kraków Główny; postój na stacji Warszawa Wschodnia od 02:11 czasu zimowego, odjazd o 03:17 czasu zimowego;
  • IC 38172 Przemyślanin rel. Przemyśl Główny - Świnoujście; postój na stacji Wrocław Główny od 03:00 czasu letniego, odjazd o 03:05 czasu zimowego;
  • IC 83172 Przemyślanin rel. Świnoujście - Przemyśl Główny; postój na stacji Lubliniec od 02:53 czasu letniego, odjazd o 02:54 czasu zimowego;
  • IC 47010 Nightjet rel. Bohumin - Berlin; postój na stacji Racibórz od 02:46 czasu letniego, odjazd o 02:58 czasu zimowego;
  • TLK 45171 Rozewie rel. Bielsko-Biała Główna - Gdynia Główna; postój na stacji Gniezno od 02:43 czasu letniego, odjazd o 02:44 czasu zimowego;
  • TLK 54170 Rozewie rel. Gdynia Główna – Bielsko-Biała Główna; postój na stacji Poznań Główny od 02:20 czasu letniego, odjazd o 02:41 czasu zimowego;

Jeżeli chodzi o planujących podróż samolotem z wrocławskiego lotniska, to zmiana czasu nie będzie miała wpływu na funkcjonowanie naszego portu lotniczego. W momencie cofania wskazówek zegara nie są planowane żadne przyloty ani wyloty z Wrocławia. Ostatni przylot – według czasu letniego – zaplanowany jest bowiem na 1:00, a pierwszy start – już według zimowego czasu – odbędzie się o 5:00. Warto jednak pamiętać, że w tym roku w nocy, kiedy będziemy przestawiali czas, zacznie obowiązywać nowy, zimowy rozkład lotów na wrocławskim lotnisku. Znajdą się w nim 54 połączenia, w tym 42 niskokosztowe, 7 sieciowych i 5 czarterowych. Pisaliśmy o tym tutaj.

Dodatki za dodatkową godzinę dla pracujących

Zgodnie z prawem pracy, każdy pracownik ma prawo do wynagrodzenia za pracę wykonaną, a więc także za tę dodatkową godzinę pracy w nocy z 30 na 31 października. Czyli zamiast wynagrodzenia za normalne 8 godzin wraz z dodatkiem za pracę w nocy, powinien dostać zapłatę za 9 godzin pracy. Jeśli jednak tej doby ktoś pracuje przez 12 godzin, 16 godzin lub 24 godziny i wskutek zmiany czasu dochodzi mu dodatkowa godzina pracy, świadczy pracę w godzinach nadliczbowych. Odpowiednio za 13, 17 i 25 godzin pracy wypłaca się mu normalne wynagrodzenie oraz odpowiednio za 13.,17. i 25. godzinę pracy powinien otrzymać dodatek lub czas wolny.

Pamiętajmy, że gdy dochodzi do przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy, pracodawca zobowiązany jest do wypłaty 100 proc. dodatku do wynagrodzenia. Chyba że przyzna wolne za te nadgodziny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bidskup
"Zmiana czasu we Wrocławiu" - a w innych miastach też, czy niektóre sobie odpuściły?
N
Natalia Trefler
Żadnych pociągów dla fsiocłafskiego bydła i chuliganów z tej listy:

CZARNA LISTA DOLNOŚLĄSKICH MIKOLI !!!

Uwaga! Podajemy listę mikoli zidentyfikowanych z imienia i nazwiska aktywnie hejtujących na portalach internetowych starania o reaktywację niektórych lokalnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku, gdzie także zniesławiają oraz wulgarnie obrażają różne osoby. Trolle te szczególnie upodobały sobie linię kolejową Jelenia Góra - Lwówek Śląski, gdzie Koleje Dolnośląskie niedawno zlikwidowały wszystkie pociągi a lokalne społeczności aktualnie walczą o ich przywrócenie.

Paweł Kukurowski alias "Leuthen"

Bezrobotny historyk z Wrocławia, naczelny troll stale hejtujący Lwówek na wszystkich portalach, który nienawidzi za to, że są tam historycy, którzy publikują więcej książek od niego i których uważa za konkurencję. Podszywa się pod różne znane osoby (np. byłego sołtysa Marczowa) i nagminnie zniesławia regionalnego historyka Szymona Wrzesińskiego. Troll wreszcie został zidentyfikowany z imienia i nazwiska na stronie Polskiego Radia Wrocław: https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/91891/Samorzad-wojewodztwa-dolnoslaskiego-przejmuje-od-PKP-100-km-linii-kolejowych

Piotr Rachwalski

Sfrustrowany mikol z Wągrowca, który publikuje na Facebooku wpisy ośmieszające kolej do Lwówka Śląskiego i miasto. Wcześniej jako prezes Kolei Dolnośląskich zlikwidował wszystkie pociągi do Lwówka i wygasił frekwencję na tej linii. Zamiast pracować dzień w dzień spamuje internet głupimi wpisami o tematyce kolejowej, przez co najpiew wyleciał ze stołka prezesa Kolei Dolnośląskich, a teraz wywalono go z kolejnej posadki - dyrektora Parku Wodnego Aqua-Zdrój w Wałbrzychu.

Kamil Styrna

Krzysztof Czarnecki

Maciej Miłosz

Wiktor Lis

Piotr Kowalski

Pięć trolli ze Świdnicy obrażających mieszkańców Lwówka Śląskiego na dolnośląskich portalach i hejtujących pociągi do Lwówka. Pierwszy z wymienionych użytkowników znany jest również z portalu "Rynek Kolejowy", gdzie zakłada dziesiątki fakekont.

Radosław Miśta

Grzegorz Jóźwicki

Adolf Warski

Rafał Skrzatek

Marek Świtalski

Jakub Adamczyk

Dariusz Wojciechowski

Tomasz Warszawski

Adam Mikołaj Maćkowiak

Bartosz Jewsiewicki

Damian Chrustowski

Maciej Gorzechowski

Robert Mitura

Jacek Kaźmierczak

Jacek Wielgus

Emil Sawicki

Tomek Janiszewski

Jarosław Lizak

Kamil Oroń

Andrzej Sosna

Kamil Cywicki

Michał Dadełło

Marek Robert Hejduk

Alojzy Krzywonos

Marek Kramarz

Dominik Sieradz

Mieczysław Dziki

Nikodem Mrówczyński

Mateusz Lalka

Henryk Grabiarz

Paweł Henryk Włotkowski

Szymon Świątek

Jakub Bartz

Michał Kubicki alias "paragraf225"

Przemek Kaczałko

Mikole głównie z Wrocławia i okolic, zidentyfikowane z imienia i nazwiska na podstawie komentarzy na Facebooku oraz kolejowych forach, piszące anonimowo też na innych portalach. Wywołują kłótnie i obrażają mieszkańców z okolic Jeleniej Góry i Lwówka Śląskiego.
N
Natalia Trefler
CZARNA LISTA DOLNOŚLĄSKICH MIKOLI (ciąg dalszy)

Grzegorz Oleś "Światowid"

Troll z Przesieki, przewodniczący Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych (KODLK), który zamiast ratować lokalne linie kolejowe wywołuje albo podsyca w internecie kłótnie mające na celu torpedowanie remontów tych tras.

Jakub Madrjas

Michał Szymajda

Kamila Bielawska

Redaktorzy i moderatorka "Rynku Kolejowego" (zwanego w środowisku kolejowym nie bez powodu "Rynsztokiem Kolejowym"), którzy wykorzystując swoje uprawnienia moderatorskie preparują dyskusje aby były zgodne z ich poglądami, obrażają różne osoby, publikują zniesławienia osób zaangażowanych w działalność na rzecz ratowania lokalnych linii kolejowych, rozpowszechniają nieprawdę, sabotują wysiłki o ratowanie niektórych linii kolejowych na Dolnym Śląsku itd. Podobna aktywność też na Facebooku i prawdopodobnie też innych portalach.

Marcin Medyk

Adwokat z Kluczborka (zam. Kluczbork, ul. Krakowska 22), który zamiast dbać o przestrzeganie prawa obraża na różnych portalach osoby, z którymi nie zgadza się w poglądach, nęka te osoby, spamuje portale hejtem i wyzwiskami oraz publicznie zniesławia byłego sołtysa Marczowa.

Artur Kotlarek

Mikol ze Świeradowa (piszący też pod nickiem "kociol2009", "kaja805" i innymi), który uważa swoją linię do Świeradowa za pępek świata, w związku z czym hejtuje reaktywacje innych okolicznych linii, spamuje lokalne fora z wielu nicków i zmienia oceny przy komentarzach za pomocą skryptów.

Michał Nadolski

Agnieszka Szymkiewicz

Pseudodziennikarze świdnickiego szmatławca Swidnica24.pl, którzy odpowiadają za obelżywe wyzwiska pod adresem mieszkańców Lwówka Śląskiego pojawiające się na tym portalu przy artykułach o tematyce kolejowej.

Powyższa lista ma charakter informacyjny i ma na celu ostrzeżenie czytelników, miłośników kolei i osoby z branży kolejowej przed trollami, spamerami i hejterami notorycznie wywołującymi kłótnie i publikującymi kłamliwe komentarze, w związku z nasileniem się w ostatnim czasie takich działań w internecie pod artykułami o kolei na Dolnym Śląsku.

Lista będzie na bieżąco aktualizowana i publikowana.

Rozpowszechnianie dozwolone, a nawet wskazane.

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych Przed Mikolami (KODLKPM)
M
Marek Robert Hejduk
Wrocławianie oczekują bazaru, gdzie można kupić tanią marchewkę, używane portki oraz różne klamoty z szabru, a nie dworca. I tak nikogo tutaj nie stać na bilety na pociąg.
M
Mateusz Lalka
Ktos usilnie próbuje robić z małego Wrocławia metropolie i na sile stworzyć z Wrocławia węzeł kolejowy i tzw linie metropolitalna gdzie może przez krótki czas będzie obliczenie pasażerów A potem prawdopodobnie kilka osób w pociagach
F
Fuj!
"Robią kupy na podłogę, kradną deski sedesowe. To przez nich toalety na dworcu zamknięto". Gdzie ten zafajdany dworzec? Oczywiście w Klocławiu! Zapraszam do ciekawej lektury: https://gazetawroclawska.pl/robia-kupy-na-podloge-kradna-deski-sedesowe-to-przez-nich-toalety-na-dworcu-zamknieto/ar/c1-15597395

Takie są skutki sprzedaży knysz na dworcach, które przed podróżą trzeba wys rać. xD
A
Andrzej Sosna
Prawda jest taka, że Wrocław chce mieć kolejkę miejską praktycznie za friko. A konkretnie na koszt UMWD i pasażerów KD/PR spoza Wrocławia, którzy kupują bilety kolejowe. Kwota 18 mln zł jakiej od Wrocławia oczekują KD/PR to grosze w porównaniu z tym ile na transport kolejowy wydaje Warszawa (SKM, WKD, KM) ponad 300 mln zł. Sutryk na kolej żałuje, ale pieniądze na lewackie pie rdoły oraz na gigantyczne pensje miejskich urzędników są. Irytuje mnie uległość KD/UMWD względem wrocławskiego Ratusza. Najpierw wzięli Sutryka do rady nadzorczej KD, płacąc mu za to kilka tysięcy zł miesięcznie. Teraz KD proponują, cytuję: "Miasto Wrocław uzyskuje uprawnienia współorganizatora kolei. Ma prawo współdecydowania o ilości przejazdów i zatrzymań na stacjach w obrębie miasta". Czyli to urzędnicy Sutryka mają decydować o tym, czy ja jadąc pociągiem KD ze Zgorzelca do Wrocławia będę mogła wysiąść w Leśnicy czy na Nowym Dworze. Absurd! Reszta Dolnoślązaków kupuje normalnie bilety w KD i Polregio mimo że też płaci podatki w dolnośląskim. I ta kasa wpływa do budżetu przewoźników. Wrocław chciałby, aby swoich mieszkańców Ci przewoźnicy wozili najlepiej za Free. Pasożytnictwo pierwszej wody. A prawda jest taka, ze w kasie Wrocławia pustki. Wrocław to największy pasożyt Dolnego Śląska!
w
wieprz ze Świniar
Koniec końców - oczywiście w Warszawie kończą kolejną estakadę, gdzie indziej też się sporo dzieje, a we Wrocławiu cieszymy się z tego że po latach nie będzie błota na Świniarach...
w
ws iocławiak wszawiak
U nas we Wrocławiu też nastąpiły duże zmiany w komunikacji miejskiej. W związku z licznymi głosami mieszkańców na wrocławskich portalach (głównie "Gazecie Wrocławskiej", ale nie tylko), że pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne, prezydent miasta Jacek Sutryk rozpoczął likwidację kolei miejskiej we Wrocławiu. Na początku zlikwidowano możliwość przejazdu pociągami na Urbancard ale to dopiero początek. To wspaniałe mieć takiego prezydenta, który wsłuch uje się w głosy mieszkańców i zgodnie z nimi działa. Super sprawa, i tak nikogo we Wrocławiu nie stać na bilety kolejowe a teraz będzie więcej taboru na linie regionalne (głównie w okolicach Jeleniej Góry, gdzie mieszkańcy bardzo chętnie jeżdżą pociągami i jest też mnóstwo turystów). A wrocławianie sobie poradzą, Zdzichu z Sołtysowic już pucuje konia i dryndę, a na Świniarach właśnie budują nowoczesne centrum przesiadkowe, na którym mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
T
Tomek Janiszewski
Jestem ciekaw kiedy władze województwa Dolnośląskiego zrozumieją, że Dolnośląskie to nie tylko Wrocław, Legnica i okolice Wrocławia a Lwówek Śląski,Karpacz, Kowary, Wojcieszowskie,Bolków i należałoby też pomyśleć nad rewitalizacją lini kolejowej do tych miejscowości. A linia Jelenia Góra Zgorzelec woła o pomstę do nieba. Pociąg tę 77 km trasę potrzebuje ponad dwóch godzin to wstyd panie Marszałku. Tym bardziej,że remont tej linii miał być w 2021 roku, ale pieniążki zostały zabrane na nikomu niepotrzebną linię do Sobótki. Linia ta była remontowana 46 lat temu myślę panie Marszałku, że nadszedł czas na remont.
J
Jacek Kaźmierczak
Pozdrawiam środkowym palcem dwie stare pruchwy konduktorki z Kolei Dolnośląskich które mi zrobiły awanturę i szarpaninę z powodu braku maseczki, pani przy zakupie biletu w pociągu przypomniała mi w cha mski sposób o maseczce, poinformowałem panią ze nie posiadam maseczki, konduktorka do mnie z takim tekstem „żebym sobie wyją ze śmietnika” chwile później gdy usiadłem na miejscu podchodzi do mnie następna kornoduktorka i mnie zaczęła tym swoim radyjkiem w dość mocny sposób szturchac. panie mnie napewno pamiętają JE*** KUR**
J
Jarosław Lizak
Głąby chcieliście obniżek i wszystkiego za darmo to macie !!!!! Jest ścisk i duchota bez klimatyzacji bo jest mniej kursów i trzeba oszczędzać bo Wrocławianie chcieli za darmo. No to zamknąć mordy i jechać jak bydło w ciężarówce .
K
Kamil Cywicki
Ja pytam po co komu jest ta linia do Sobótki. Kto będzie nią jeździł? Michalak to był twój genialny pomysł, zakorkujesz trzy wloty do miasta w imię projektu który będzie padaczką. Jeśli stopień zapełnienia wagonów nie przekroczy 25procent to do końca życia powinieneś kible w tlk sprzątać szkodniku.
G
Grzegorz Jóźwicki
Ja ci dam pociąg! My w Sobótce żyjemy ekologicznie i z troską o klimat, nie zatruwamy środowiska naturalnego hałaśliwymi pociągami, dbamy o faunę i florę, nawet ptactwo domowe ma się u nas lepiej. Nasypy kolejowe przerobiliśmy na pastwiska, że aż zabużanie nam zazdroszczą.
U
Urszula Kaźmierczak
Powiem wprost. Uważam, że pociągów KD do Wrocławia jest za dużo, szczególnie poza sezonem knyszowym. Wiele razy byłam we Wrocławiu i widziałam przyjeżdżające pociągi KD, z których wysiadało ok. 10 osób. Pisałam o tym na forum. O pustym Zgorzelcu pisali inni forumowicze.

To jest marnotrawstwo pieniędzy podatników, bo wożenie powietrza to nic innego jak wyrzucanie pieniędzy w błoto. Być może te pociągi przydałyby się w inne regiony, gdzie połączeń jest dużo mniej lub nie ma ich wcale. Na przykład do Jeleniej Góry/Szklarskiej Poręby. Czy naprawdę do Wrocławia pociąg KD musi jeździć średnio co 2-3 godziny?

Mnie jako mieszkankę Wrocławia zadowoliłyby dwa pociągi KD. Do Jeleniej Góry i Wałbrzycha, tak jak było jeszcze 70 lat temu. Więcej tutaj nie potrzeba. A wrocławskiemu mikolstwu ciągle mało, i mało. To jest bardzo irytujące! Zwłaszcza, że o wandalach z Wrocławia niszczących tory i pociągi w zasadzie nic nie mówicie. Te pociągi, waszym zdaniem, są potrzebne wrocławianom. Skoro tak to takich samych połączeń potrzebują lwówczanie! A co, oni gorsi, mniej mobilni?
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie