Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za niskie barierki na moście Zwierzynieckim we Wrocławiu? "W zabytkowych obiektach nie obowiązują żadne normy"

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Po ułożeniu płyt chodnikowych na remontowanym moście Zwierzynieckim we Wrocławiu okazało się, że barierki mają teraz mniej niż metr wysokości. Mieszkańcy obawiają się, że są zbyt niskie i w przyszłości mogą doprowadzić do tragedii. Sprawa nie jest prosta, bo most Zwierzyniecki to zabytek. A w przypadku zabytków, aktualne przepisy budowlane nie obowiązują.

Spis treści

Koniec remontu mostu Zwierzynieckiego przełożony po raz kolejny. Co z barierkami?

Pierwotnie zakończenie remontu miało odbyć się we wrześniu 2022, czyli... półtora roku temu. Wykonawcy pozostało jeszcze trochę pracy: ułożyć ostatnie fragmenty nawierzchni z płyt oraz wypełnić fugi.

- W tym przypadku kluczowa jest pogoda. Dodatkowo, trzeba też wykonać m.in. pozostałe prace antykorozyjne – mówi Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, spółki odpowiedzialnej za inwestycję.

Kiedy koniec remontu mostu Zwierzynieckiego? Trudno powiedzieć. W ZDiUM dowiedzieliśmy się, że potrwa jeszcze co najmniej kilka tygodni. I to przy dobrej pogodzie. Most Zwierzyniecki nie ma dobrej passy, a opóźnienie to nie jedyny kłopot.

Okazało się, że barierki po ułożeniu płyt chodnikowych stały się za niskie - nie spełniają aktualnych przepisów budowlanych i mogą stwarzać niebezpieczeństwo. Na obniżenie barierek podczas trwającego remontu jako pierwszy uwagę zwrócił Tomasz Lichota, architekt, mieszkaniec Wielkiej Wyspy.

- Wiemy, że remont Mostu Zwierzynieckiego terminowo nie idzie tak, jak oczekiwano. Niestety, w kwestii bezpieczeństwa ruchu pieszego również jest rozczarowanie: podniesiono poziom chodników pieszych, zostawiając niepodwyższone balustrady. I tak oryginalnie bardzo niskie. W efekcie barierka jest dużo niżej niż przed remontem i aż strach do niej podchodzić. Tylko czekać, aż ktoś się skąpie ostatni raz w życiu - opisuje Tomasz Lichota, architekt.

Po montażu wyższych płyt chodnikowych, okazało się, że kuty detal został zasłonięty. Dodatkowo swoją wysokość zmniejszyła barierka.
Po montażu wyższych płyt chodnikowych, okazało się, że kuty detal został zasłonięty. Dodatkowo swoją wysokość zmniejszyła barierka. Google Street View / Tomasz Lichota

Podniesione chodniki zaburzyły także wygląd mostu Zwierzynieckiego. Wykuty detal został zasłonięty, a proporcje balustrady nie są zachowane. Po podniesieniu chodników, pomiary wykonane przez dziennikarzy "Gazety Wrocławskiej" wskazały, że balustrady mają 97,5 cm wysokości. Według aktualnych przepisów minimalna wysokość balustrad dla nowo projektowanych przepraw wynosi 110 cm dla ruchu pieszego i 120 cm dla ruchu rowerowego. Są więc niższe od wymaganych norm budowlanych o ponad 20 centymetrów!

Zabytkowy Most Zwierzyniecki nie musi spełniać norm, jeśli jest "remontowany". Ale czy faktycznie jest?

Remont zabytkowego mostu Zwierzynieckiego jest realizowany zgodnie z projektem wykonanym przez firmę PBW Inżynieria na zamówienie Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Jak wyjaśnia ZDiUM, słowo "zabytek" jest tutaj kluczowe. Obiekty wpisane do rejestru zabytków nie podlegają bowiem przepisom ustawy Prawo budowlane (zgodnie z art. 2, pkt. 2 tej ustawy). Przepisy, także te dotyczące wysokości balustrad, ustala tutaj inna ustawa.

- Autor projektu przyznaje, że na etapie jego tworzenia, wnioskował do właściwego ministerstwa o odstępstwo od przepisów w zakresie wysokości balustrad na moście. Otrzymał odmowę zajęcia się tematem, bo obiekt ten podlega ustawie O ochronie zabytków, a nie ustawie Prawo budowlane. Przepisy prawa budowlanego mają zastosowanie wtedy, gdy mówimy o projektowaniu, budowie, przebudowie lub odbudowie mostu, a ZDiUM realizuje jedynie prace remontowe zabytkowego mostu – tłumaczy Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy ZDiUM.

Czy wymiana chodnika na wyższy wpisuje się jeszcze w remont? Zapytaliśmy o to architekta, Tomasza Lichotę.

- Według mnie, jest to przebudowa, a nie remont. Podwyższenie poziomu chodnika jest taką samą przebudową, jaką byłoby podwyższenie balustrady - tak wynika z art. 3 ust. 7a ustawy Prawo Budowlane: "ilekroć w ustawie jest mowa o: (...) przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego" – mówi.

Czy na moście Zwierzynieckim będzie bezpiecznie?

Tomasz Jankowski ze ZDiUM podkreśla, iż projektant (PBW Inżynieria) zwrócił uwagę, że w dawnych przepisach technicznych (do lat 90.) obowiązywał standard wysokości balustrad 100 cm.

- Przyznał, że w swojej pracy zawodowej spotykał takie balustrady bardzo często. Zazwyczaj dało się bez problemów podwyższyć wysokość balustrady do wysokości 110 lub 120 cm. Tak się dzieje, kiedy słupki balustrad mają odpowiednie rezerwy nośności na zginanie w miejscach utwierdzenia w płycie pomostowej. W przypadku mostu Zwierzynieckiego ewentualne konieczne zmiany konstrukcyjne balustrad, wiązałby się ze zbyt dużą ingerencją w konstrukcję zabytkowej przeprawy. Trzeba też pamiętać, o wprowadzeniu istotnych zmian w obiekcie zabytkowym decyduje konserwator zabytków, a nie inżynier mostowy. Reasumując, w zabytkowych obiektach nie obowiązują żadne normy na wysokość barierki, natomiast według aktualnych przepisów minimalna wysokość balustrad dla nowoprojektowanych przepraw wynosi 110 cm dla ruchu pieszego i 120 cm dla ruchu rowerowego – zaznacza Jankowski.

Czy to jednak oznacza, że barierki na moście Zwierzynieckim są bezpieczne? Obyśmy nigdy nie musieli się o tym przekonać. Będąc przy barierce, wyższe osoby oraz rowerzyści faktycznie mogą odnieść wrażenie, że 97,5 cm to za mało. Przypomnijmy, że właśnie ze względu na zbyt niskie barierki, zakazano ruchu rowerowego na moście Kilometrowym prowadzącym w okolice Mokrego Dworu. Nie ma tam wymaganej przez obecne przepisy wysokości balustrad wynoszącej 1,2 m.

Rzecznik prasowy ZDiUM uspokaja, że w przypadku most Zwierzynieckiego jest inaczej i rowerzyści nie mają powodów do obaw. Miasto nie zakaże ruchu w tym miejscu.

- Zostaliśmy zapewnieni przez projektanta, że przepisy, na podstawie których został przygotowany projekt, dopuszczają ruch pieszo-rowerowy przy takiej wysokości barierek, na tego typu zabytkowym obiekcie – zapewnia Tomasz Jankowski.

Więcej o zakazie na moście Kilometrowym przeczytasz tutaj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska