Jak działają te sklepy
Do tej pory kojarzyły się z punktami, w których mogliśmy kupić alkohol, papierosy i słodycze. Obecnie jednak, zgodnie ze wzorcem amerykańskim i azjatyckim, oferta w tych niewielkich sklepach znacznie się poszerza.
Znajdziemy tu nie tylko produkty spożywcze (także świeże warzywa i mięso), ale też zjemy na szybko ciepły posiłek lub napijemy się kawy.
Od kilku lat można obserwować też tendencję przenikania się dyskontów i sklepów convenience. Przykładem tego jest sieć Carrefour Express – obecnie w Polsce działa 460 sklepów, z których 100 zostało otwartych w zeszłym roku.
Cały udział tego typu sklepów w polskich rynku detalicznym wynosi na rok 2015 około 2,5 procent. Nadal można uważać je za branżę niszową, jednak popyt na usługi tzw. „wygodnych sklepów” – szybkie zakupy blisko domu – zawsze będzie istniał, szczególnie w dużych miastach. To najlepszy rynek na otwarcie niewielkiego sklepu franczyzowego.
– Rzeczywiście segment convenience nabiera coraz większego znaczenia – zauważa Jacek Spychała, dyrektor ds. public relations Żabka Polska. – Klienci doceniają możliwość wygodnego dokonania zakupów blisko domu czy pracy – dodaje.
Żabka Polska to największy właściciel w tej branży. Z 4200 sklepów na terenie Polski 3 tysiące z nich działa pod szyldem Żabka i Freshmarket. Firma zatrudnia obecnie 15 tysięcy pracowników.
Sklepy z wyróżnieniami
Rosnąca popularność „wygodnych sklepów” przekłada się na wyróżnienia i nagrody.
W tym roku na VIIIKongresie Handlu i Dystrybucji Market Roku i Drogeria Roku w Warszawie nagrodę główną w kategorii Market Roku otrzymał wrocławski sklep Żabka mieszczący się przy ulicy Ruskiej 61.
– Bardzo się cieszę z nagrody, ponieważ jest ona wyrazem uznania nie tylko dla mnie, ale i dla całego zespołu – mówi Małgorzata Turoń, ajentka sklepu z ul. Ruskiej. – Udało mi się skompletować znakomitą załogę. Dziewczyny motywują się nawzajem, a dobra atmosfera przynosi owoce w postaci sympatii klientów – dodaje.
Pani Małgorzata z siecią Żabka związana jest już 12 lat i nie zamierza kończyć działalności. Od niedawna własną Żabkę prowadzi także jej syn.
Sklep przy ul. Ruskiej powstał dwa lata temu. Dzięki swojej lokalizacji w sklepie jest duży ruch. To niewielki lokal – 55 mkw. – czynny od 6 do 23. W ciągu tygodnia przewija się tu ok. 8,5 tysiąca klientów. Pojawiają się tu nie tylko pracownicy okolicznych biur i mieszkańcy, ale także imprezowicze z centrum.
– Nie pierwszy raz otrzymujemy główną nagrodę Market Roku, w 2009 roku tytuł został przyznany sklepowi Żabka z Lubonia – zaznacza Jacek Spychała. – W tym roku doceniono nas trzykrotnie. Sieć Żabka została także wyróżniona za Najbardziej Dynamiczny Rozwój, natomiast sieć sklepów Freshmarket została Najciekawszym konceptem franczyzowym – wymienia Jacek Spychała.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?