Wrocław: Sobotnie testy ITS-u. Sygnalizacja działała inaczej niż zwykle

Przemysław Wronecki, JEW
Przemyslaw Wronecki / Gazeta Wroclawska
Kierowcy - nie jeździjcie dziś "na pamięć" po Wrocławiu! Pasażerowie komunikacji miejskiej - nie sugerujcie się rozkładem pokazywanym na elektronicznych tablicach na przystankach! Wrocławianie muszą się dziś uzbroić w cierpliwość, bo figle może nam płatać Inteligentny System Transportu. ITS przechodzi dzisiaj testy i trwają prace kontrolne systemu - ostrzega centrum zarządzania kryzysowego!

Od godziny 9 trwają prace kontrolne systemu ITS we Wrocławiu. Jak informuje magistrat, w związku z tym, sygnalizacja na skrzyżowaniach działa inaczej niż zwykle. Cykle świetlne nie dostosowują się automatycznie do sytuacji na skrzyżowaniu. Czyli system został pozbawiony na sobotę swojej "inteligencji". Przez cały dzień cykl świetlny ma taką samą długość dla danego kierunku jazdy, niezależnie od tego czy są korki, czy nie.

Ale prace przy ITS-ie oznaczają także inne zmiany. Żadnej treści nie wyświetlają tablice umieszczone nad głównymi ulicami miasta. Od grudnia zeszłego roku informowały one kierowców o szacunkowym czasie przejazdu z miejsca na miejsce, uwzględniając korki w mieście.

Natomiast pasażerowie komunikacji miejskiej, powinni wziąć pod uwagę zmianę w działaniu elektronicznych tablic na przystankach. Dziś pokazują one wyłącznie "suchy" rozkład jazdy. Nie jest uwzględnione ewentualne opóźnienie tramwaju czy autobusu. System nie informuje, że pojazd jest już na peronie - jak dotychczas.

Wideo

Komentarze 54

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomek
Fatalnie
g
gość
Od uruchomienia AOW do wprowadzenia ITS o wiele lepiej i płynniej jeżdziło się po Wrocławiu. Potem system "inteligentny" wszystko zepsuł. Szczególnie dało się odczuć prowokowanie korków przez skracanie czasu skręcania w lewo na skrzyżowaniach, kiedy przepuszczał tylko 2-3 samochody, a szybko ustawiała się kolejka nadjeżdżających. Uważam, lepszym regulatorem ruchu w dawnym sztywnym ustawieniu świateł była znajomość trasy przez kierowców, którzy spokojnie dostosowywali tempo do znanych interwałów na skrzyżowaniach. Przy włączonym ITS nie wiadomo jak jechać bo tak był ustawiony by stawać na każdym kolejnym skrzyżowaniu - czerwona fala. Taka jazda wywołuje niestety silny stres u kierowców, a stężanie spalin - smogu-szczególnie dislowskich rosło geometrycznie bo oszczędny naród jeżdzi starymi klekotami. Reasumując - stary system był bardzo dobrze dopracowany.
l
leniuch102
Dlaczego użyta przez autora forma rozkaźnika jest błędna? Podstawą form trybu rozkazującego jest – jak podają gramatyki (Szober 1962) – temat czasu teraźniejszego; dla czasownika zakończonego w 1 os. l.p. tego czasu na -ę (jak jeżdżę) będzie to temat 2 os. l.p. jeździsz: jeźdź- (por. też np. jedziesz: jedź-, pędzisz: pędź-, cwałujesz: cwałuj-). Widzimy, że wyodrębniony temat pokrywa się z 2 os. l.p. rozkaźnika, że tworząc tę formę, nie dodajemy żadnej specjalnej cząstki (można by powiedzieć, że w roli wykładnika morfologicznej kategorii trybu rozkazującego występuje morfem zerowy). I tak jest w większości wypadków. Istnieje jednak grupa czasowników, u których w wyniku zastosowania omówionej procedury dochodzi do zbiegu na końcu tematu dwóch lub więcej spółgłosek trudnych do wymówienia, np. ciągniesz: ciągń-, kradniesz: kradń-, mokniesz: mokń-, albo ich tematy wcale nie zawierają samogłoski, np. trzesz: trz-, dmiesz: dm'- i właśnie te wyrazy otrzymują w rozkaźniku zakończenie -ij/-yj: ciągnij, kradnij, moknij, trzyj, dmij. Temat naszego czasownika jeźdź- również do łatwych artykulacyjnie nie należy i to być może zadecydowało o tym, że mówiący odczuwał potrzebę rozwinięcia tej formy, uznając prawidłową jeźdź za dziwną (wahania się zdarzają, niekiedy dopuszcza się formy oboczne, jak dla czasownika spojrzeć – spójrz i spojrzyj). Mogła tu także zadziałać pozorna analogia do form w rodzaju: cwałuj, podróżuj, czytaj (z jot na końcu). Jednak te formy utworzone są zgodnie z obowiązującymi regułami: cwałujesz, podróżujesz, stąd cwałuj, podróżuj; czytają, stąd czytaj (dla czasowników zakończonych w 1 os. l.p. cz. teraźniejszego na -m podstawą utworzenia form trybu rozkazującego jest 3 os. l.m., więc mamy temat czytaj- i 2 os. l.p. rozkaźnika równą temu tematowi). Tak czy inaczej, słowniki poprawnościowe, np. NSPP, jednoznacznie rozstrzygają, że jedyną poprawną formą jest w danym wypadku jeźdź (nie: *jeździj).
Szkoda, że autor prezentowanego publicznie tekstu nie sprawdził wątpliwej formy, że popularyzując kulturę jazdy, popularyzuje zarazem błędy językowe.

Beata Milewska

Cytowana literatura:
NSPP – Nowy słownik poprawnej polszczyzny, 1999, red. A. Markowski, Warszawa.
Szober S., 1962, Gramatyka języka polskiego, wyd. 12., oprac. W. Doroszewski, Warszawa.
w
w
korków nie ma bo to weekend, kiedy w wekeend widziałeś Wroc korki!!?? chyba przy okazji jakiejś imprezy
w
wroc
Jak wylaczyli to w koncu wzytk owrocilo do normy. Nie ma korkow ani nieprawdziwych informacji na tablicach. Tylko go juz nie wlaczajcie wiecej
h
humbik
"Wrocław: Sobotnie testy ITS-u. Sygnalizacja działała - inaczej niż zwykle"
G
Gość
System nie dziala i korkow nie ma :) w koncu pozytywna informacja w sprawie ITS-u
C
Cyklista
Gdzie niby stałeś 2 cykle nie znam takiego skrzyżowania we Wrocławiu jak Borowska-Purkyniego no chyba ze stałeś 2 razy od Borowskiej do Purkyniego to przecież bardzo mało. Sądzę jednak, że piszesz byle by pisać i takie są tego efekty, a do reszty dowiedzcie się dokładnie jak ma działać ITS bo to co w gazecie piszą to jakiś obłęd, a nie macie pretensje do wszystkich o to, że system źle działa a informacje bierzecie ze świerszczyka chyba... Jak napiszą w gazecie, że ITS ma powodować lewitacje samochodów to będziecie mieć pretensje, że wasz nie lewituje i pisać pierdoły na forach, o wydanych milionach i zerowej efektywności. Przepraszam poniosło mnie...
P
Patyczak
System nie będzie informował o pojeździe na peronie. Toż bez tej funkcji ani rusz!
e
erwin
Po 20 cykle skrócone
W
Wrocławianin
wymrze śmiercią naturalną, albo przeprowadzi się w końcu na Biskupin i poczuje jak to jest mieszkać tutaj i nie mieć połączenia z miastem.
W
Wrocławianin
bo może być gorzej niż jest. Dobrze że napisaliście ją w cudzysłowach.
S
Swojczanin
kiedy miasto poprowadzi do nas tramwaj?
m
mieszkaniec
bez tego upośledzonego dziecka tęgich głów w magistracie
b
brum
korzystaja z its-u sresu,reszta stoi jak fiutek na widok piczki :)
Dodaj ogłoszenie