Wrocław: Nowe przystanki wiedeńskie w trzech miejscach w mieście (SPRAWDŹ)

Przemysław Wronecki
Wrocław, Przystanek Wiedeński na ul. Glinianej
Wrocław, Przystanek Wiedeński na ul. Glinianej fot. Paweł Relikowski
We Wrocławiu powstaną trzy nowe tzw. przystanki wiedeńskie. Dwa miejsca, gdzie piesi mają bezpieczniej wsiadać do tramwajów, zaprojektowano na ul. Hubskiej, na wysokości Prudnickiej i jedno na ul. Piłsudskiego naprzeciwko teatru muzycznego Capitol. Ta ostatnia lokalizacja, to budzący kontrowersje podwójny przystanek tramwajowy, na którym po utworzeniu, ruchem kierowała straż miejska.

Czym jest przystanek wiedeński? Przypomnijmy, że jest on tworzony w miejscu, gdzie tramwaje zatrzymują się na torowisku, na środku ulicy. Piesi, żeby dojść do wozu MPK muszą przejść przez pas ruchu. Właśnie w tym miejscu poziom ulicy jest podniesiony, a nawierzchnia pomalowana na czerwono. Ma to uświadomić kierowcom, że tu zatrzymuje się tramwaj i trzeba uważać na pieszych, którzy do niego wsiadają. Gdy tramwaj nie stoi na przystanku kierowcy mogą jeździć tym fragmentem jezdni.

Takie rozwiązanie zastosowano już na ul. Glinianej. Choć początkowo wywoływało ono sporo kontrowersji to po pewnym czasie kierowcy i pasażerowie się do nie go przyzwyczaili. Urzędnicy przekonują, że takie rozwiązanie uspokoiło ruch w okolicy i wymusza na kierowcach spokojną jazdę.

Przystanki mają powstać na Piłsudskiego na wysokości Capitolu (jeden) i dwa na ul. Hubskiej na wyskości Prudnickiej. Inwestycja powinna być gotowa do 21 września.

Zmotoryzowani nie zostawiają jednak suchej nitki na urzędnikach, za pomysł ustawienia takich przystanków na ul. Hubskiej. – To jakieś szaleństwo. Na ul. Hubskiej po południu są spore korki, od momentu, gdy wydzielono torowisko,a później dołożono sygnalizację na wysokości Glinianej. Przez takie dwie wysepki ruch będzie odbywał się w żółwim tempie – przekonuje Marcin Wolski, kierowca zielonego audi. Dodaje, że Hubską to jedna z wylotowych ulic w kierunku Strzelina i autostrady A4.

– Nie rozumiem więc po co spowalniać ruch i korkować ulicę, jeżeli nie ma dla niej alternatywy. Kierowcy przecież jakoś muszą jakoś dojeżdżać do pracy i domu – denerwuje się. Urzędnicy przekonują, że takie rozwiązanie podyktowane jest względami bezpieczeństwa pieszych i pasażerów MPK. Na ulicy dość często dochodzi do wypadków z ich udziałem.

W tym roku powinny powstać jeszcze dwa przystanki wiedeńskie na ul. Trzebnickiej. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony na nie przetarg.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 67

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rowers

kierującego pojazdem zbliżającym się do przystanku gdzie może dojść do wtargnięcia na jezdnię? Proszę Szanownego Jaśnie Pana? I w ogóle gdzie jest zdrowy rozsądek z obu stron? Przecież dziś jeździmy tym, a jutro tamtym i vice versa. pokój!

s
stfu

zostaną przeszkoleni, że zgodnie z przepisami, gdy tramwaj stoi, to już nie można jechać? Regularnie ktoś próbuje mnie rozjechać na Grabiszyńskiej, a potrącenia tam do rzadkości nie należą...

W
Wrocławianin od urodzenia

P.Wolski a ja codziennie wracając z pracy tramwajem nr.8 widzę jak szanowni kierowcy nie zatrzymują się żeby pieszy mógł bezpiecznie wejść do tramwaju.Można to sprawdzić!!!Dlatego te nowe przystanki.

a
abnm

zostaną przeszkoleni, że zgodnie z przepisami, dopóki tramwaj nie zatrzyma się, nie mają prawa jak stado baranów leźć pod jadące samochody? Kiedy policja zacznie wlepiać za takie zachowanie mandaty?

j
janisko

To jedź kozaku, najpierw na wózku zjedź z krawężnika na jednię a potem do tramwaju po cudownym podeście. Czy może jednak ma stać na jedni cały czas i czekać na tramwaj?

j
janisko

" (no chyba, że zamiast wychodzić z tramwaju i przechodzić po pasach starają się lawirować między samochodami z tyłu tramwaju)."

Widać, że z komunikacji nie korzystasz. Często pasażerowie są zmuszeni lawirować między samochodami by do tramwaju dostać się po prostej, z chodnika. Ostatnio byłem nawet świadkiem sytuacji kiedy samochód nie zatrzymał się (zanim się otworzy.. mam czas!) i facet wysiadający z tramwaju był niezwykle bliski potrącenia.

" Nadal jeździ się tam po poniemieckiej kostce i dziurach zalewanych asfaltem"

To nie byłby remont, tylko budowa drogi. Dlatego we Wrocławiu nadal jest tyle kostki, bo nie stwarza zagrożenia jak dziurawy asfalt, a wymiana jej kosztuje kupę kasy.

G
Gość

Powinno się również robić przystanki wiedeńskie co 50 metrów - to z pewnością spowoduje, że w standardzie życia prześcigniemy nawet ów cudowny Wiedeń !!! ;-) :P

k
kiler

antyzatoke i przystanek wiedeński właśnie i tam jest lekko podniesiony fragment z kostką.nie gadaj głupot, bo mówisz o antyzatoce.

p
piotr45mm

można, nie przeczę i jak komuś jest tak wygodniej to nie ma sprawy. każdy ma własny wybór. mi jednak tak nie jest wygodnie jak i większości osób, co widać po ilości aut na ulicach i parkingach. u mnie w rodzinie jedna osoba co tydzień jeździ do warszawy do pracy, też komunikacją(polskim busem.com) bo oczywiście wyjdzie to taniej niż jazda autem. co tydzień w dwie strony.

v
vb

Jakie miasto takie przystanki, gdzie jest poziom ulicy podniesiony, bo na pewno nie na Glinianej gdzie chodnik jest wyżej i wystaje na drogę, już nie wspomnę o tym, że trochę śniegu i ktoś nie świadomy z obcego miasta ma spotkanie z krawężnikiem. Po prostu poprawianie czegoś coś co jest spier...ne jest naprawianiem błędu następnym błędem, bo akurat aby się na skrzyżowaniu Świdnicka Piłsudskiego wszystko zmieściło podczas kiedyś generalnego remontu tory przed skrzyżowaniem należało przesunąć 1,5 metra w stronę południową. Proponuję PR-owy remont - taki sam jak "budowa ścieżek" - pucha farby i "budujemy"

k
kiler

przystanek wiedeński, ten obszar z kolorową kostka, to lekkie podwyższenie, majace ograniczyć zapędy kierowców, po tej kostce mozna jeździć autem, nie wolno po niej chodzić, chyba że do przystanku dojeżdża lub jest na nim tramwaj, antyzatoka to co innego.

o
otton

We Wrocławiu budują przystanki wiedeńskie czy antyzatoki? Bo to na zdjęciu wygląda dziwnie. Tj. bardziej przypomina antyzatokę, bo jest z kostki takiej jak chodnik. I kolorem przypomina bardziej ścieżkę rowerową niż drogę. Czy ludzie tam rzeczywiście jeżdżą po tej kostce czy omijają to cudo środkiem? To czerwone ma w ogóle przepisową szerokość dla pasa ruchu?

f
fiona

ok, no w takim kontekście to ma rzeczywiście sens. Ale to chyba działa tylko gdy podjeżdża nowoczesny tramwaj, bo w tych starszych i tak jest ciężko wsiadać.

A co do pajaców samochodowych - myślę, że tu nawet takie podwyższenie nie pomoże. Jak nie ustępowali pierwszeństwa tak nie będą.

k
kiler

jest np na "na szańcach"

H
Hubianka

mieszkałam na hubskiej całe swoje życie i wiem dlaczego Pan z zielonego audi sie wkurza. Zapieprza sie zaje**ście na prostej, długiej, bez świateł prawie przez cały odcinek tak, że ciężko dostrzec nawet ograniczenia do 40.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3