Wrocław: Ludzie dostawali pożyczki, nawet jeśli ich nie chcieli

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
UOKiK nałożył ponad 4 mln złotych kary na firmę pożyczkową Profi Credit Polska. Zdjęcie ilustracyjne.
UOKiK nałożył ponad 4 mln złotych kary na firmę pożyczkową Profi Credit Polska. Zdjęcie ilustracyjne. pixabay
Za praktyki krzywdzące klientów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę Profi Credit Polska karę ponad 4 mln złotych. Firma pożyczkowa pobierała opłaty przewyższające zaciągnięte kredyty konsumentów, w tym opłaty ubezpieczeniowe.

Jak wyjaśnia UOKiK, Profi Credit Polska Spółka Akcyjna z Bielska-Białej, ale działająca w wielu miastach Polski, w tym we Wrocławiu, Jeleniej Górze i Legnicy, udziela pożyczek gotówkowych od lutego 2015 roku. Firma realizuje też umowy jako następca prawny Profi Credit Poland Sp. z o.o. oraz Profi Credit Sp. z o.o. - Na tę firmę pożyczkową wpłynęło wiele skarg do UOKiK. Wątpliwości budziła między innymipobierana przez spółkę bardzo wysoka opłata za ubezpieczenie - tłumaczy Urząd.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wskazał, że Profi Credit Polska wypłacała swoim klientom kolejne pożyczki bez ich akceptacji i bez oceny bieżącej zdolności do spłaty finansowania przez konsumentów. - Gdy konsument nie spłacał pożyczki i spółka rozwiązywała umowę, żądała wówczas wysokich opłat za ubezpieczenie oraz wynagrodzenia za okres już po rozwiązaniu umowy, a także pokrycia kosztów czynności windykacyjnych - podkreślił prezes w komunikacie.

Profi Credit Polska nie udzielała konsumentom rzetelnych informacji o warunkach wypowiedzenia umowy i naliczała im dodatkowe opłaty za okres po jej rozwiązaniu. Klientów obciążała również płatnościami za monity sms, połączenia telefoniczne czy inną korespondencję w maksymalnych wartościach zapisanych w umowach. Tę praktykę firma stosowała do marca 2016 roku. Po tym czasie wprowadziła nowe wzorce umów i zaprzestała m.in. dokonywania kolejnych wypłat bez wiedzy konsumentów oraz bez wcześniejszej weryfikacji ich zdolności kredytowej.

Mimo zaniechania tych praktyk, firma dopuszczała się kolejnych bezprawnych działań, polegających na żądaniu od konsumentów, których umowy rozwiązała z uwagi na nieterminową spłatę zadłużenia, pokrycia kosztów związanych z udzielonymi pożyczkami z tytułu wynagrodzenia za okres po rozwiązaniu umów.

- Za bezprawne, sprzeczne z dobrymi obyczajami i naruszające obowiązki informacyjne działania nałożyłem na Profi Credit Polska karę ponad 4 mln zł oraz zobowiązałem ją do usunięcia skutków zakwestionowanych praktyk. Spółka zobowiązana została również do publikacji oświadczenia na swojej stronie internetowej, informującego o decyzji organu ochrony konsumentów - dodaje prezes UOKiK.

Firmie przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zwierzęta też potrafią się śmiać

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie