Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Hałas nie pozwala otwierać okien. Gdzie jest najgłośniej?

Bartosz Józefiak
Ruch aut i tramwajów, remonty to przyczyny hałasu w mieście
Ruch aut i tramwajów, remonty to przyczyny hałasu w mieście Paweł Relikowski
Na zamówienie wrocławskiego magistratu powstał plan walki z hałasem w mieście. Do 31 października mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi w wydziale środowiska przy ul. Bogusławskiego.

Magistrat musiał przygotować taki program - zobowiązują go do tego unijne przepisy. A jest z czym walczyć, bo we Wrocławiu ok. 7 tys. osób jest narażonych na uciążliwy hałas, czyli według ekspertów taki, który przekracza średnio na dobę poziom 65 decybeli.

Najbardziej w stolicy Dolnego Śląska hałasują auta. - Najgłośniej jest przy drogach wyjazdowych z miasta, którymi poruszają się ciężkie auta. Jeden pojazd ciężarowy generuje hałas taki, jak 10 osobowych. Ponieważ tiry jeżdżą też w nocy, więc mieszkańcy nie mają kiedy od nich odpocząć. Sytuację mieszkańców pogarsza gęsta zabudowa - wyjaśnia dr Barbara Rudno-Rudzińska z Katedry Akustyki i Multimediów Politechniki Wrocławskiej.

I dodaje: - Na uliczny hałas narażeni są m.in. mieszkańcy ulic: Lotniczej, Kosmonautów, Opolskiej, Obornickiej oraz al. Karkonoskiej. Bardzo głośno jest też przy obwodnicy śródmiejskiej: ulicach Hallera, Wiśniowej.

Lekkiego życia nie mają też mieszkańcy ulic w centrum: Kazimierza Wielkiego, Dubois, Podwala czy Pomorskiej. - Hałas jest taki, że nie można otworzyć okien. Nawet w nocy, bo choć nie jeżdżą już tramwaje, to zostają samochody i autobusy miejskie, które są bardzo głośne - mówi Maria Kuropka, mieszkająca przy ul. Pomorskiej.

W mniejszym stopniu hałasują u nas tramwaje, pociągi czy samoloty. - Na koszt lotniska wymieniano okna mieszkańcom. Dyrekcja lotniska ograniczyła też liczbę lotów w nocy, więc odgłos startujących samolotów nie jest już dużym problemem - przyznaje Tadeusz Owczarek z osiedla Jerzmanowo-Jarnołtów-Strachowice-Osiniec.

Życie w ciągłym hałasie to gwarantowane kłopoty ze zdrowiem. - Zmęczenie, znużenie, zdenerwowanie są pewne. Głośne otoczenie nie pozwala normalnie żyć, gdy nie można otworzyć np. okien - wyjaśnia Barbara Rudno-Rudzińska.

Gdzie sytuacja się poprawiła? Ciszej zrobiło się wzdłuż drogi nr 8 - od al. Kochanowskiego, przez rondo Reagana i dalej do Powstańców Śl. To efekt budowy obwodnicy autostradowej, dzięki czemu nie jeżdżą tamtędy ciężarówki. Remonty jezdni i torowiska zmniejszyły z kolei hałas na ul. Traugutta.

Jak walczyć z hałasem? Twórcy raportu wskazują na pozytywne skutki dokończenia obwodnicy wschodniej i budowy obwodnicy Leśnicy, lepszą nawierzchnię dróg, szlifowanie torów tramwajowych czy promocję transportu zbiorowego i rowerów. - Ale najważniejsze jest dobre planowanie przestrzeni. A we Wrocławiu pozwala się na to, żeby przedszkola stały przy ruchliwych ulicach albo żeby deweloper budował domy zaraz obok drogi - zauważa Barbara Rudno-Rudzińska.

Od poprzedniego badania w 2009 r. nie udało się osiągnąć wielu celów walki z hałasem. Magistrat nie dokończył np. budowy śródmiejskiej obwodnicy, nie wymieniono nawierzchni na Jedności Narodowej, Powstańców Śl. czy Drukarskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska