Wieczny korek na Krakowskiej. Czy buspas ma jakiś sens?

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Korek na Krakowskiej to teraz codzienność
W miejscu gdzie na ulicy Krakowskiej w lipcu otwarto buspas, każdego dnia ustawiają się długie ogonki aut. Trudno przejechać nawet teraz, kiedy samochodów jest mniej ze względu na wakacje. Prawdziwy koszmar czeka kierowców od września. Urzędnicy bronią decyzji: z ich szacunków wynika, że autobusy na Krakowskiej nie mogą stać w korkach, bo po wakacjach w ciągu doby ulicą Krakowską będą nimi przejeżdżały 22 tysiące ludzi. Ekspert odpowiada: samochodami więcej! A stojąc w korkach auta dodatkowo zanieczyszczają środowisko!

Sznur aut ustawia się rano na nitce w stronę miasta, popołudniu zaś w kierunku wyjazdu z miasta. Dziś przez godziną 9 samochody stoją na samej ulicy Krakowskiej, na dojeździe ze "ślimaka", a także wcześniej na al. Armii krajowej jeszcze przed zjazdem w dół. W czasie, który potrzebny był do pokonania tego zatoru, położonym po lewej stronie buspasem przejechała jedna taksówka i jeden motor. Urzędnicy przekonują jednak, że ich działania nie mają na celu szykanowania kierowców, a zapewnienie sprawnej komunikacji zbiorowej.

- Jeżeli chcemy lepszej jakości życia, lepszego i sprawniejszego poruszania się po mieście, musimy postawić na transport zbiorowy, na rowery oraz pieszych. My nie chcemy wszystkich kierowców zmusić do korzystania z komunikacji zbiorowej, ale chcemy zachęcić do tego tych, którzy codziennie przyjeżdżają do pracy i zostawiają auto na 8 godzin, ponieważ ich podróżowanie transportem samochodowym jest nieefektywne, a w dodatku dużo droższe. 30 procent wrocławian mieszka w odległości 300 metrów od przystanku tramwajowego, co oznacza, że jedna trzecia naszych mieszkańców, gdyby tylko zdecydowała się na zmianę przyzwyczajeń, do tramwaju dotarłaby w ciągu 2-3 minut - przekonuje Elżbieta Maciąg z Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Zdaniem urzędniczki, dzięki temu, że część kierowców zrezygnuje z poruszania się po mieście swoimi samochodami, sprawniejszy stanie się przejazd tych osób, które z różnych powodów chcą lub muszą korzystać z aut.

Według urzędu, stworzenie buspasa na Krakowskiej w żaden sposób nie wpłynęło na przepustowość skrzyżowania na wysokości Selgrosa. Faktycznie, tuż przed światłami jeden pas rozdziela się na dwa i auta mogą się ustawiać na tych kilkunastu dodatkowych metrach.

Z tym stwierdzeniem nie zgadza się jednak ekspert z zakresu planowania ruchu w mieście i były wicedyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji we Wrocławiu, Ryszard Piasecki.

- Być może teoretycznie i na papierze nic się nie zmienia, ale praktycznie samochodów przejedzie w tym miejscu mniej. Wynika to z potrzeby zatrzymania się, późniejszego ruszenia, dojechania do świateł. To nie jest płynna jazda i z tego wynikają straty czasu, z powodu których korki robią się dłuższe - tłumaczy Ryszard Piasecki.

Piasecki przytacza także warunki, które muszą być spełnione, aby budować lub remontować jakąś drogę. To bezpieczeństwo ruchu, przepustowość skrzyżowania, prognoza ruchu na 15 lat do przodu i ochrona środowiska

Zdaniem eksperta, w przypadku zmian na ulicy Krakowskiej nie zostały spełnione niektóre parametry, jak chociażby ochrona środowiska. Niby mówi się, że buspasy są tworzone z powodu troski o powietrze, ale przecież to właśnie samochody, które stoją w korku lub ruszają i zatrzymują się co chwilę, wytwarzają o wiele więcej spalin, niż gdyby poruszały się płynnie.

Buspasy spełniałyby swoje zadanie, gdyby faktycznie ich utworzenie zachęcało ludzi do przesiadania się do komunikacji zbiorowej. Do tego jednak trzeba zmian przyzwyczajeń kierowców, a także wprowadzenia atrakcyjnej oferty, czyli większej częstotliwości przejazdów, bardziej komfortowych autobusów i tramwajów, a także ograniczenie spóźnień.

- Badania wykazały, że warunki po wydzieleniu dróg/torowisk istotnie poprawiają punktualność komunikacji zbiorowej, bez większych zmian dla pozostałych uczestników ruchu. Z Kompleksowych Badań Ruchu, które były przeprowadzone w zeszłym roku, wynika że do Wrocławia każdej doby wjeżdża ok. 240 tys. aut. Z tego powodu tworzymy nowe rozwiązania i zachęcamy, aby korzystać z innych środków transportu. We Wrocławiu nie możemy poszerzać ulic w nieskończoność, budowanie kolejnych pasów ruchu, aby teoretycznie poprawić przepustowość, nie doprowadzi nas do niczego dobrego, ponieważ każdy dodany pas ruchu, to po jakimś czasie zwiększenie natężenia ruchu o 30%. Taka strategia nie doprowadzi nas do oczekiwanych rezultatów - mówi Elżbieta Maciąg z UM.

Na ulicy Krakowskiej wcześniej, z powodu korków, odnotowywano chroniczne opóźnienia w kursowaniu autobusów. Dziś komunikacja jeździ sprawniej, ale kierowcy stoją dłużej. Urzędnicy wyliczają, że już po przywróceniu powakacyjnych rozkładów jazdy, sumując MPK, gminne linie DLA i kursy PKS, przez Krakowską średnio jeździć będzie 220 autobusów na dobę. Szacuje się, że każdym z nich mogłoby podróżować około 100 osób, co daje sumę 22 tysięcy osób na dobę.

Ryszard Piasecki tłumaczy natomiast, że wynik ten nie jest porażający, ponieważ po jednym pasie ruchu jest w stanie przejechać tysiąc pojazdów na godzinę. Jeśli skręcają, wówczas liczba ta się może zmniejszać. Jeśli przyjąć, że w każdym aucie, jakie mogłoby jechać przez Krakowską w ciągu doby, pojedzie 1 osoba, wówczas i tak przemieści się tamtędy 24 tysiące osób. Jeśli będą to 2 pasy, wówczas analogicznie wynik się podwoi.

Pojawiają się także głosy, że jeśli już buspas na Krakowskiej musi funkcjonować, to może lepiej byłoby wyremontować torowisko tramwajowe w taki sposób, aby autobusy też mogły tamtędy jeździć. Miejscy urzędnicy nie przewidują jednak takiego rozwiązania.

Znamy nowy termin wyborów prezydenckich

Wideo

Komentarze 489

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A ze wszystkich miejskich radnych jedynie Robert Grzechnik mówi w sprawie buspasów rozsądnym głosem.

G
Gość
4 października, 10:39, komunizm:

komunizm i ustroje totalitarne mają to do siebie, że dąży się do tego aby tylko elity mogły korzytać z dóbr luksusowaych jakimi są samochodty. stąd te ograniczenia co do emisji spali, bus pasy, ścieżki rowerowe; Jednym słowem - ludność masowa ma podróżować ściśnięta w zatłoczonych autobusach i obserwować jak elity podróżują luksusowymi autami. Tym którzy nie rozumieją o co w tej grze chodzi polecam Orwella.

Trafione w dychę !!!

k
komunizm

komunizm i ustroje totalitarne mają to do siebie, że dąży się do tego aby tylko elity mogły korzytać z dóbr luksusowaych jakimi są samochodty. stąd te ograniczenia co do emisji spali, bus pasy, ścieżki rowerowe; Jednym słowem - ludność masowa ma podróżować ściśnięta w zatłoczonych autobusach i obserwować jak elity podróżują luksusowymi autami. Tym którzy nie rozumieją o co w tej grze chodzi polecam Orwella.

k
kogut
2 września, 17:37, Gość:

Buspas znacznie skrócił poruszanie się autobusem po Krakowskiej.

Teraz autobus nie musi stać w korku ale może podjechać aż do parku wschodniego.

Teraz trzeba szybko te rozwiązanie wprowadzić też na innych ulicach

Gdyby Dutkiewicz tak dbał o sprawną komunikację zbiorową jak obecny prezydent to ludzie kupiliby tyle samochodów i nie korkowali miasta.

2 września, 17:26, Kot Satyryka:

Masz premie dzielny agitatorze xD, teraz wracaj banowac na pejsbuku.

na pejsbuka

G
Gość

Buspas dobrze działa a jak jest za dużo aut to niech jadą inna drogą albo przesiada się na KZ.

Wolny wybór.

Korki na Krakowskiej zawsze były

G
Gość

Ten buspas miałby sens gdyby puszczono go po torowisku, tak jak jest w innych częściach miasta. Ale tak było taniej. Parking dla przyjezdnych od wschodu? został zlokalizowany między przystankami. Komunikacja zbiorowa to jakiś żart. Akurat na tych liniach jest tak mało kursów że aż do pętli na Księżu Małym można by zrobić buspas po torowisku. Tylko do takich decyzji to trzeba mieć jakieś pojęcie o swojej pracy.

E
EL Kopyto

Kierowcom zabierzemy jezdnie. Pieszym zabierzemy chodniki. Żeby [wulgaryzm] i hulaje mogły sobie popier... inni to szkodniki!

W
Wrocławianin

Jako Wrocławianin, który przez korki, zostal zmuszony do jeżdzenia MPK i Rowerem, które wygenerowały pasożyty- czyli ludzie nie mieszkający we Wrocławiu, nie płacący tu podatków, ani składek na OC samochodu na Wrocław, a wyworzący tylko z miasta pieniądze i zabierający lokalnym mieszkancom miejsca pracy, uważam, że na każdej ulicy głównej w mieście powinien być buspas.

Niech chociać pasożyty odczują co narobili tylko biorąc i zostawiając po sobie jedynie smród spalin.

Miasto bez przyjezdnych sobie poradzi,bo ludzie za pracą przeprowadzą się do niego zamiast pasożytować, co zrobią przyjezdni bez miasta? Korki to wina przyjezdnych. Sam Wrocław nie ma tylu aut (DW w rejestracji) by tak się zakorkować

K
Kazimierz

Projektanci tras komunikacji w mieście są słabi merytorycznie.. To co zaprojektowali na Jagodnie woła o pomstę. Wydłużyli znacznie dojazdy do osiedli promując buspas. Miejsca jest tyle, że mogli śmiało wybudować dodatkowe drogi dla autobusów.

G
Gość

Panie Prezydencie- poszedł Pan po najmniejszej linii oporu a wyliczenia co do ilości przewiezionych osób komunikacją miejską są mocno naciągane. Po pierwsze- co stoi na przeszkodzie poprawieniu torowiska i puszczeniu autobus ów tym pasem??? Pieniądze? Nie przesadzajmy - to krótki odcinek a wieleby zmienił. Po wtóre - a kiedy ta ilość autobusów się zwiększy? Czyżby buspas wyprzedził te plany o jakieś 2-3 lata? Zatem kiepska ta alternatywa. Południowo-wschodnia część Wrocławia to jeden z najbardziej zaniedbanych infrastrukturalnie rejonów miasta- most Wschdni może będzie w 2022 roku, ulica Traugutta to komunikacyjna porażka, która "wpada" do jeszcze gorszego pl. Społecznego. Proszę jednak szybko "przesunąć" buspas na torowisko i pomyśleć o udrożnieniu ulicy Opolskiej- to jest zadanie a nie, tanie rozwiązania- typu: ktoś ma lepiej, to ktoś musi mieć gorzej. Oj, marne to rozwiązanie.

G
Gość

Dla mnie samochód do pracy jest niezbędny. A Sutryki i inne jemu podobne geniusze, przy kolejnych wyborach dostaną faka 🙂. Wkur...kierowców jest wystarczająco dużo, do tego jeszcze z naszej kasy dotuje się ten chaos. Niekompetentni durnie nam włodarzą! 🤢

G
Gość

Jak tak dalej pójdzie, to kierowcy powinni się zebrać i zawnioskować o referendum w celu odwołania prezydenta.

Dość szkodników w mieście.

G
Gość

zgadzam się przestaje płacić podatki na miasto które utrudnia mi życie. wydając pozwolenia na budowanie dużych nowych osiedli bez dróg dojazdowych i dodatkowo wprwadza bus pasy dla 1-2 autobusów na godzinę

G
Gość

Nie płaćmy podatków we Wrocławiu dopóki będą wprowadzać tak durne rozwiązania

K
Kot Satyryka
2 września, 17:37, Gość:

Buspas znacznie skrócił poruszanie się autobusem po Krakowskiej.

Teraz autobus nie musi stać w korku ale może podjechać aż do parku wschodniego.

Teraz trzeba szybko te rozwiązanie wprowadzić też na innych ulicach

Gdyby Dutkiewicz tak dbał o sprawną komunikację zbiorową jak obecny prezydent to ludzie kupiliby tyle samochodów i nie korkowali miasta.

Masz premie dzielny agitatorze xD, teraz wracaj banowac na pejsbuku.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3