Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieczny korek na Krakowskiej. Czy buspas ma jakiś sens?

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Korek na Krakowskiej to teraz codzienność
Korek na Krakowskiej to teraz codzienność
W miejscu gdzie na ulicy Krakowskiej w lipcu otwarto buspas, każdego dnia ustawiają się długie ogonki aut. Trudno przejechać nawet teraz, kiedy samochodów jest mniej ze względu na wakacje. Prawdziwy koszmar czeka kierowców od września. Urzędnicy bronią decyzji: z ich szacunków wynika, że autobusy na Krakowskiej nie mogą stać w korkach, bo po wakacjach w ciągu doby ulicą Krakowską będą nimi przejeżdżały 22 tysiące ludzi. Ekspert odpowiada: samochodami więcej! A stojąc w korkach auta dodatkowo zanieczyszczają środowisko!

Sznur aut ustawia się rano na nitce w stronę miasta, popołudniu zaś w kierunku wyjazdu z miasta. Dziś przez godziną 9 samochody stoją na samej ulicy Krakowskiej, na dojeździe ze "ślimaka", a także wcześniej na al. Armii krajowej jeszcze przed zjazdem w dół. W czasie, który potrzebny był do pokonania tego zatoru, położonym po lewej stronie buspasem przejechała jedna taksówka i jeden motor. Urzędnicy przekonują jednak, że ich działania nie mają na celu szykanowania kierowców, a zapewnienie sprawnej komunikacji zbiorowej.

- Jeżeli chcemy lepszej jakości życia, lepszego i sprawniejszego poruszania się po mieście, musimy postawić na transport zbiorowy, na rowery oraz pieszych. My nie chcemy wszystkich kierowców zmusić do korzystania z komunikacji zbiorowej, ale chcemy zachęcić do tego tych, którzy codziennie przyjeżdżają do pracy i zostawiają auto na 8 godzin, ponieważ ich podróżowanie transportem samochodowym jest nieefektywne, a w dodatku dużo droższe. 30 procent wrocławian mieszka w odległości 300 metrów od przystanku tramwajowego, co oznacza, że jedna trzecia naszych mieszkańców, gdyby tylko zdecydowała się na zmianę przyzwyczajeń, do tramwaju dotarłaby w ciągu 2-3 minut - przekonuje Elżbieta Maciąg z Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Zdaniem urzędniczki, dzięki temu, że część kierowców zrezygnuje z poruszania się po mieście swoimi samochodami, sprawniejszy stanie się przejazd tych osób, które z różnych powodów chcą lub muszą korzystać z aut.

Według urzędu, stworzenie buspasa na Krakowskiej w żaden sposób nie wpłynęło na przepustowość skrzyżowania na wysokości Selgrosa. Faktycznie, tuż przed światłami jeden pas rozdziela się na dwa i auta mogą się ustawiać na tych kilkunastu dodatkowych metrach.

Z tym stwierdzeniem nie zgadza się jednak ekspert z zakresu planowania ruchu w mieście i były wicedyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji we Wrocławiu, Ryszard Piasecki.

- Być może teoretycznie i na papierze nic się nie zmienia, ale praktycznie samochodów przejedzie w tym miejscu mniej. Wynika to z potrzeby zatrzymania się, późniejszego ruszenia, dojechania do świateł. To nie jest płynna jazda i z tego wynikają straty czasu, z powodu których korki robią się dłuższe - tłumaczy Ryszard Piasecki.

Piasecki przytacza także warunki, które muszą być spełnione, aby budować lub remontować jakąś drogę. To bezpieczeństwo ruchu, przepustowość skrzyżowania, prognoza ruchu na 15 lat do przodu i ochrona środowiska

Zdaniem eksperta, w przypadku zmian na ulicy Krakowskiej nie zostały spełnione niektóre parametry, jak chociażby ochrona środowiska. Niby mówi się, że buspasy są tworzone z powodu troski o powietrze, ale przecież to właśnie samochody, które stoją w korku lub ruszają i zatrzymują się co chwilę, wytwarzają o wiele więcej spalin, niż gdyby poruszały się płynnie.

Buspasy spełniałyby swoje zadanie, gdyby faktycznie ich utworzenie zachęcało ludzi do przesiadania się do komunikacji zbiorowej. Do tego jednak trzeba zmian przyzwyczajeń kierowców, a także wprowadzenia atrakcyjnej oferty, czyli większej częstotliwości przejazdów, bardziej komfortowych autobusów i tramwajów, a także ograniczenie spóźnień.

- Badania wykazały, że warunki po wydzieleniu dróg/torowisk istotnie poprawiają punktualność komunikacji zbiorowej, bez większych zmian dla pozostałych uczestników ruchu. Z Kompleksowych Badań Ruchu, które były przeprowadzone w zeszłym roku, wynika że do Wrocławia każdej doby wjeżdża ok. 240 tys. aut. Z tego powodu tworzymy nowe rozwiązania i zachęcamy, aby korzystać z innych środków transportu. We Wrocławiu nie możemy poszerzać ulic w nieskończoność, budowanie kolejnych pasów ruchu, aby teoretycznie poprawić przepustowość, nie doprowadzi nas do niczego dobrego, ponieważ każdy dodany pas ruchu, to po jakimś czasie zwiększenie natężenia ruchu o 30%. Taka strategia nie doprowadzi nas do oczekiwanych rezultatów - mówi Elżbieta Maciąg z UM.

Na ulicy Krakowskiej wcześniej, z powodu korków, odnotowywano chroniczne opóźnienia w kursowaniu autobusów. Dziś komunikacja jeździ sprawniej, ale kierowcy stoją dłużej. Urzędnicy wyliczają, że już po przywróceniu powakacyjnych rozkładów jazdy, sumując MPK, gminne linie DLA i kursy PKS, przez Krakowską średnio jeździć będzie 220 autobusów na dobę. Szacuje się, że każdym z nich mogłoby podróżować około 100 osób, co daje sumę 22 tysięcy osób na dobę.

Ryszard Piasecki tłumaczy natomiast, że wynik ten nie jest porażający, ponieważ po jednym pasie ruchu jest w stanie przejechać tysiąc pojazdów na godzinę. Jeśli skręcają, wówczas liczba ta się może zmniejszać. Jeśli przyjąć, że w każdym aucie, jakie mogłoby jechać przez Krakowską w ciągu doby, pojedzie 1 osoba, wówczas i tak przemieści się tamtędy 24 tysiące osób. Jeśli będą to 2 pasy, wówczas analogicznie wynik się podwoi.

Pojawiają się także głosy, że jeśli już buspas na Krakowskiej musi funkcjonować, to może lepiej byłoby wyremontować torowisko tramwajowe w taki sposób, aby autobusy też mogły tamtędy jeździć. Miejscy urzędnicy nie przewidują jednak takiego rozwiązania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska