reklama

Wcześniejsza emerytura z ZUS po 50-tce? Staż pracy jest decydujący. Prezydent i PiS zmienią świadczenia emerytalne [15. 12. 2019 r.]

TK

Wideo

Zobacz galerię (6 zdjęć)
Emerytura w wieku 53 lat? Związkowcy i PiS stawiają sprawę jasno. Swoją propozycję zapowiada także prezydent Andrzej Duda. Wszystko zależy od Twojego stażu pracy w zawodzie. Trzeba go jeszcze raz dobrze policzyć. Ale to może być pułapka, bo po takim okresie składkowym, emerytura nie będzie zbyt wysoka. Nowe regulacje dotyczące przechodzenia na wcześniejsza emeryturę mogłyby wejść w życie. Przejście na emeryturę w wieku 53 lat to chwytliwe hasło, za którym kryje się pomysł, do którego wrócił PiS tuż przed wyborami. Skrócenie wieku uprawniającego do emerytury powitane zostało z wielkimi oczekiwaniami przez wielu pracowników. Kogo dotyczyć będzie wcześniejsza emerytura? W jakim wieku? PiS ma propozycję dla nauczycieli i dla pozostałych grup zawodowych. W wypadku pierwszej grupy zawodowej kluczowy byłby staż. Podobnie w wypadku pozostałych grup zawodowych. Sprawdź dla kogo i na jakich zasadach wcześniejsza emerytura proponowana przez Prawo i Sprawiedliwość.

Emerytura w wieku 53 lat? Propozycja PiS dla nauczycieli

Rząd przed wyborami parlamentarnymi wrócił nieoczekiwanie z tematem wcześniejszej emerytury. A obecnie hasło wcześniejszych emerytur od 53. roku życia podchwytują związki zawodowe i przekonują, że osoby, które np. rozpoczęły pracę w wieku 18 lat, powinny mieć prawo do skorzystania z wcześniejszej emerytury. Jak pisze "Gazeta Wyborcza" PiS ma propozycję dla nauczycieli oraz pozostałych grup zawodowych. Szczególnie gorące nastroje panują w szkolnictwie, ze względu na tegoroczny strajk i powszechne niezadowolenie z niewywiązania się rządu z zobowiązań względem tej grupy zawodowej.

Co obiecuje im PiS?

  • wcześniejszą emeryturę uzależnioną od stażu pracy,
  • przy 30-letnim stażu pracy i 20 latach "przy tablicy" mogliby przejść na emeryturę bez względu na wiek,
  • inna opcja to wcześniejsza emerytura dla nauczycieli, którzy zatrudnieni w szkole byli co najmniej na pół etatu przez 25 lat, w tym 25 lat w szkolnictwie specjalnym.

Zobaczcie koniecznie

Wcześniejsza emerytura dla pozostałych grup zawodowych

W sferze rozważań rządu jest powrót do prac nad projektem prezydenta Andrzeja Dudy, który zakładał możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę, która zależna byłaby od wypracowanego stażu pracy.

Bez względu na wiek, przejść na emeryturę można by było:

  • po 40 latach pracy w wypadku mężczyzn,
  • po 35 latach pracy w wypadku kobiet.

Praca za granicą a emerytura 2019. Sprawdź, po ilu latach pr...

Co to oznacza? Jeśli mężczyzna rozpocząłby pracę w wieku 18 lat, to na emeryturę mógłby przejść w wieku 58 lat.

W analogicznej sytuacji kobieta na wcześniejszą emeryturę mogłaby przejść mając 53 lata.

Emerytura: Nowa propozycja prezydenta RP Andrzeja Dudy

Prawo do emerytury po 35 i 40 latach pracy - za taką zmianą opowiadają się związki zawodowe i pracodawcy. Propozycję ma przedstawić prezydent, w czasie kampanii wyborczej.

Na emeryturę będą mogły przejść kobiety, które przepracowały 35 lat i mężczyźni z 40-letnim stażem. Uzależnienie wieku emerytalnego od staż pracy od lat postuluje NSZZ Solidarność i OPZZ.

Gotowość do rozmów w tej sprawie deklarują też Pracodawcy RP i Konfederacja Lewiatan. Taka zapowiedź padła podczas wtorkowego posiedzenia zespołu ubezpieczeń społecznych w Radzie Dialogu Społecznego

Jak pisze "Rzeczpospolita", projekt zmian w systemie emerytalnym ma być jednym z postulatów wyborczych prezydenta Andrzeja Dudy.

Jaki jest aktualny wiek emerytalny w Polsce?

Obecnie wiek emerytalny w Polsce jest zróżnicowany ze względu na płeć i wynosi: 

  • 60 lat w przypadku kobiet, 
  • 65 lat w przypadku mężczyzn.

Nie przegapcie

W latach 2013–2017 wiek emerytalny w Polsce był jednakowy dla wszystkich i wynosił 67 lat, co w przypadku mężczyzn skutkowało wydłużeniem okresu aktywności zawodowej zaledwie o 2 lata, jednak dla kobiet był to drastyczny wzrost aż o 7 lat. Od października 2017 roku powrócono go do wcześniejszej wersji, obowiązującej do dzisiaj.

Rodzaje wieku emerytalnego

Wiek emerytalny w Polsce można podzielić na powszechny oraz obniżony. Powszechny wiek emerytalny to określony odgórnie wiek obowiązujący w podziale na płeć – 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn. Obniżony wiek emerytalny ma zastosowanie dla grup zawodowych wykonujących pracę w szczególnie niebezpiecznych i trudnych warunkach. Zwykle jest on niższy od wieku powszechnego o 5 do 15 lat i wynika to z przepisów szczególnych dotyczących danych grup zawodowych.

Materiał oryginalny: Wcześniejsza emerytura z ZUS po 50-tce? Staż pracy jest decydujący. Prezydent i PiS zmienią świadczenia emerytalne [15. 12. 2019 r.] - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2,739

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Prawdopodobnie Duda nawet nie będzie obiecywał w kampanii emerytur stażowych bo mu prezes zabronił

G
Gość
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

14 grudnia, 19:52, Gość:

Gdybyś znał historię wiedziałbyś ,że właśnie Ci ludzie którzy tu upominają się o emerytury stażowe temat ulicy już przerabiali.!Służby mundurowe były wtedy młode , silne i....nie dały rady!!!! Więc chyba nie tędy droga!!

14 grudnia, 20:19, Gość:

A ty gdybyś policzył dobrze to by Ci wyszło że ci co się tu upominają to temat ulicy przerabiali ale w szkole bo mieli może po 10 lat. Najmłodsi co to przeszli w 1970r to rocznik 1952. Wszystko na temat

14 grudnia, 21:17, Gość:

Pamiętasz rok 1981-82-83?Ci co mieli wtedy 20 lat już pracowali więc policz!! Kto zaczął pracę w 1978 ma obecnie 41lat stażu ,dodaj do tego 18 i wszystko jasne!!?Wiele takich osób pracuje i czeka na możliwość skorzystania z emerytury stażowej !!!

14 grudnia, 21:22, Gość:

1981-2-3 w porównaniu z 1970 to zabawa

14 grudnia, 22:00, Gość:

W tym temacie nie wypada się licytować. Ja dobrze pamiętam lata 80 te.Jeśli jesteś emerytem temat emerytury stażowej Cię nie dotyczy ale myślę że jesteś za!!

14 grudnia, 22:15, Gość:

Masz rację. Jest OK

14 grudnia, 23:56, Gość:

Tylko głupcy wychodzą na ulice

15 grudnia, 7:28, Zły:

Wychodzą i na tym korzystają a my ze stażem 35/40 siedzimy cicho i co?Wielkie "G" mamy!!!Tylko zapier-alamy na 500 plus i inne przywileje dla innych tylko nie dla nas!!!

Tak jest rozdali naszą kasę 500 13 i14 emerytury rozdają patologi i patologia pije

Z
Zły
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

14 grudnia, 19:52, Gość:

Gdybyś znał historię wiedziałbyś ,że właśnie Ci ludzie którzy tu upominają się o emerytury stażowe temat ulicy już przerabiali.!Służby mundurowe były wtedy młode , silne i....nie dały rady!!!! Więc chyba nie tędy droga!!

14 grudnia, 20:19, Gość:

A ty gdybyś policzył dobrze to by Ci wyszło że ci co się tu upominają to temat ulicy przerabiali ale w szkole bo mieli może po 10 lat. Najmłodsi co to przeszli w 1970r to rocznik 1952. Wszystko na temat

14 grudnia, 21:17, Gość:

Pamiętasz rok 1981-82-83?Ci co mieli wtedy 20 lat już pracowali więc policz!! Kto zaczął pracę w 1978 ma obecnie 41lat stażu ,dodaj do tego 18 i wszystko jasne!!?Wiele takich osób pracuje i czeka na możliwość skorzystania z emerytury stażowej !!!

14 grudnia, 21:22, Gość:

1981-2-3 w porównaniu z 1970 to zabawa

14 grudnia, 22:00, Gość:

W tym temacie nie wypada się licytować. Ja dobrze pamiętam lata 80 te.Jeśli jesteś emerytem temat emerytury stażowej Cię nie dotyczy ale myślę że jesteś za!!

14 grudnia, 22:15, Gość:

Masz rację. Jest OK

14 grudnia, 23:56, Gość:

Tylko głupcy wychodzą na ulice

Wychodzą i na tym korzystają a my ze stażem 35/40 siedzimy cicho i co?Wielkie "G" mamy!!!Tylko zapier-alamy na 500 plus i inne przywileje dla innych tylko nie dla nas!!!

G
Gość
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

14 grudnia, 19:20, Gość:

Tak może po 5 latach chcielibyście emerytury zomowcy co mają małe mózgi i duże miesnie

I tacy mundurowi maja przywilejeZlikwidowac i pracować do 40 lat pracy

G
Gość
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

14 grudnia, 19:52, Gość:

Gdybyś znał historię wiedziałbyś ,że właśnie Ci ludzie którzy tu upominają się o emerytury stażowe temat ulicy już przerabiali.!Służby mundurowe były wtedy młode , silne i....nie dały rady!!!! Więc chyba nie tędy droga!!

14 grudnia, 20:19, Gość:

A ty gdybyś policzył dobrze to by Ci wyszło że ci co się tu upominają to temat ulicy przerabiali ale w szkole bo mieli może po 10 lat. Najmłodsi co to przeszli w 1970r to rocznik 1952. Wszystko na temat

14 grudnia, 21:17, Gość:

Pamiętasz rok 1981-82-83?Ci co mieli wtedy 20 lat już pracowali więc policz!! Kto zaczął pracę w 1978 ma obecnie 41lat stażu ,dodaj do tego 18 i wszystko jasne!!?Wiele takich osób pracuje i czeka na możliwość skorzystania z emerytury stażowej !!!

14 grudnia, 21:22, Gość:

1981-2-3 w porównaniu z 1970 to zabawa

14 grudnia, 22:00, Gość:

W tym temacie nie wypada się licytować. Ja dobrze pamiętam lata 80 te.Jeśli jesteś emerytem temat emerytury stażowej Cię nie dotyczy ale myślę że jesteś za!!

14 grudnia, 22:15, Gość:

Masz rację. Jest OK

Tylko głupcy wychodzą na ulice

G
Gość
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

14 grudnia, 19:52, Gość:

Gdybyś znał historię wiedziałbyś ,że właśnie Ci ludzie którzy tu upominają się o emerytury stażowe temat ulicy już przerabiali.!Służby mundurowe były wtedy młode , silne i....nie dały rady!!!! Więc chyba nie tędy droga!!

14 grudnia, 20:19, Gość:

A ty gdybyś policzył dobrze to by Ci wyszło że ci co się tu upominają to temat ulicy przerabiali ale w szkole bo mieli może po 10 lat. Najmłodsi co to przeszli w 1970r to rocznik 1952. Wszystko na temat

14 grudnia, 21:17, Gość:

Pamiętasz rok 1981-82-83?Ci co mieli wtedy 20 lat już pracowali więc policz!! Kto zaczął pracę w 1978 ma obecnie 41lat stażu ,dodaj do tego 18 i wszystko jasne!!?Wiele takich osób pracuje i czeka na możliwość skorzystania z emerytury stażowej !!!

14 grudnia, 21:22, Gość:

1981-2-3 w porównaniu z 1970 to zabawa

14 grudnia, 22:00, Gość:

W tym temacie nie wypada się licytować. Ja dobrze pamiętam lata 80 te.Jeśli jesteś emerytem temat emerytury stażowej Cię nie dotyczy ale myślę że jesteś za!!

Masz rację. Jest OK

G
Gość
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

14 grudnia, 19:52, Gość:

Gdybyś znał historię wiedziałbyś ,że właśnie Ci ludzie którzy tu upominają się o emerytury stażowe temat ulicy już przerabiali.!Służby mundurowe były wtedy młode , silne i....nie dały rady!!!! Więc chyba nie tędy droga!!

14 grudnia, 20:19, Gość:

A ty gdybyś policzył dobrze to by Ci wyszło że ci co się tu upominają to temat ulicy przerabiali ale w szkole bo mieli może po 10 lat. Najmłodsi co to przeszli w 1970r to rocznik 1952. Wszystko na temat

14 grudnia, 21:17, Gość:

Pamiętasz rok 1981-82-83?Ci co mieli wtedy 20 lat już pracowali więc policz!! Kto zaczął pracę w 1978 ma obecnie 41lat stażu ,dodaj do tego 18 i wszystko jasne!!?Wiele takich osób pracuje i czeka na możliwość skorzystania z emerytury stażowej !!!

14 grudnia, 21:22, Gość:

1981-2-3 w porównaniu z 1970 to zabawa

W tym temacie nie wypada się licytować. Ja dobrze pamiętam lata 80 te.Jeśli jesteś emerytem temat emerytury stażowej Cię nie dotyczy ale myślę że jesteś za!!

G
Gość
14 grudnia, 21:34, pinka:

Zawsze Ci którzy jeszcze są w sile wieku to mogą skorzystać z zadbania o swoją przyszłą i daleką jeszcze emeryturę w ppk. U nas w firmie coraz częściej o tym zaczynają rozmawiać i od przyszłego roku każdy z nas będzie mógł zadecydować co dalej

U nas już zdecydowaliśmy na 45 pracowników 43 na nie

G
Gość
14 grudnia, 18:20, Gość:

ordynansie kulawego dewelopera ,a na tych emerytów to pewnie będą pracowali dzieci w wieku przedszkolnym ,tak jak w Somali

Nie powtarzaj się z tą Somalią!!!Zapoznaj się założeniami emerytury stażowej zanim znowu napiszesz!! Dla przypomnienia -stażowa po 40 latach opłacania zus!!!

p
pinka

Zawsze Ci którzy jeszcze są w sile wieku to mogą skorzystać z zadbania o swoją przyszłą i daleką jeszcze emeryturę w ppk. U nas w firmie coraz częściej o tym zaczynają rozmawiać i od przyszłego roku każdy z nas będzie mógł zadecydować co dalej

G
Gość
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

Twoje wypociny świadczą o braku szacunku do obywateli z długim stażem pracy.Nie strasz bo się zes...sz . Także bądź tam, gdzie twoje miejsce a nie tutaj.

G
Gość
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

14 grudnia, 19:52, Gość:

Gdybyś znał historię wiedziałbyś ,że właśnie Ci ludzie którzy tu upominają się o emerytury stażowe temat ulicy już przerabiali.!Służby mundurowe były wtedy młode , silne i....nie dały rady!!!! Więc chyba nie tędy droga!!

14 grudnia, 20:19, Gość:

A ty gdybyś policzył dobrze to by Ci wyszło że ci co się tu upominają to temat ulicy przerabiali ale w szkole bo mieli może po 10 lat. Najmłodsi co to przeszli w 1970r to rocznik 1952. Wszystko na temat

14 grudnia, 21:17, Gość:

Pamiętasz rok 1981-82-83?Ci co mieli wtedy 20 lat już pracowali więc policz!! Kto zaczął pracę w 1978 ma obecnie 41lat stażu ,dodaj do tego 18 i wszystko jasne!!?Wiele takich osób pracuje i czeka na możliwość skorzystania z emerytury stażowej !!!

1981-2-3 w porównaniu z 1970 to zabawa

G
Gość
14 grudnia, 18:54, Gość:

A jak wyjdziecie na ulice to przekonacie się na własnej skórze do czego są potrzebne służby mundurowe w młodym wieku

14 grudnia, 19:52, Gość:

Gdybyś znał historię wiedziałbyś ,że właśnie Ci ludzie którzy tu upominają się o emerytury stażowe temat ulicy już przerabiali.!Służby mundurowe były wtedy młode , silne i....nie dały rady!!!! Więc chyba nie tędy droga!!

14 grudnia, 20:19, Gość:

A ty gdybyś policzył dobrze to by Ci wyszło że ci co się tu upominają to temat ulicy przerabiali ale w szkole bo mieli może po 10 lat. Najmłodsi co to przeszli w 1970r to rocznik 1952. Wszystko na temat

Pamiętasz rok 1981-82-83?Ci co mieli wtedy 20 lat już pracowali więc policz!! Kto zaczął pracę w 1978 ma obecnie 41lat stażu ,dodaj do tego 18 i wszystko jasne!!?Wiele takich osób pracuje i czeka na możliwość skorzystania z emerytury stażowej !!!

G
Gość
14 grudnia, 18:25, Gość:

Mam 39 l pracy i czekam na emeryturę stazowa chce chociaż kilka wziąć.... Bo zdrowie szwankuje na Maxa a nasza służba zdrowia tylko leczy chorych na grypę

14 grudnia, 18:34, Gość:

Szpitale, przychodnie mają zarabiać. Więc wyleczony pacjent i puste łóżko to żaden interes.

dokładnie ...

G
Gość
14 grudnia, 18:20, Gość:

ordynansie kulawego dewelopera ,a na tych emerytów to pewnie będą pracowali dzieci w wieku przedszkolnym ,tak jak w Somali

14 grudnia, 20:26, Gość:

A czemu maja na nas pracowac ny mamy swoje wypracowane niech pracuja na siebie .

Ale te pieniądze są rozpierdzie... e czyli ich niema. Ażeby wam je oddać w postaci emerytur to ktoś musi pracować i płacić składki

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3