reklama

Wcześniejsza emerytura z ZUS już po 50-tce? Staż pracy jest decydujący. Prezydent i PiS zmienią świadczenia emerytalne [12. 12. 2019 r.]

TK

Wideo

Zobacz galerię (6 zdjęć)
Emerytura w wieku 53 lat? Związkowcy i PiS stawiają sprawę jasno. Swoją propozycję zapowiada także prezydent Andrzej Duda. Wszystko zależy od Twojego stażu pracy w zawodzie. Trzeba go jeszcze raz dobrze policzyć. Ale to może być pułapka, bo po takim okresie składkowym, emerytura nie będzie zbyt wysoka. Nowe regulacje dotyczące przechodzenia na wcześniejsza emeryturę mogłyby wejść w życie. Przejście na emeryturę w wieku 53 lat to chwytliwe hasło, za którym kryje się pomysł, do którego wrócił PiS tuż przed wyborami. Skrócenie wieku uprawniającego do emerytury powitane zostało z wielkimi oczekiwaniami przez wielu pracowników. Kogo dotyczyć będzie wcześniejsza emerytura? W jakim wieku? PiS ma propozycję dla nauczycieli i dla pozostałych grup zawodowych. W wypadku pierwszej grupy zawodowej kluczowy byłby staż. Podobnie w wypadku pozostałych grup zawodowych. Sprawdź dla kogo i na jakich zasadach wcześniejsza emerytura proponowana przez Prawo i Sprawiedliwość.

Emerytura w wieku 53 lat? Propozycja PiS dla nauczycieli

Rząd przed wyborami parlamentarnymi wrócił nieoczekiwanie z tematem wcześniejszej emerytury. A obecnie hasło wcześniejszych emerytur od 53. roku życia podchwytują związki zawodowe i przekonują, że osoby, które np. rozpoczęły pracę w wieku 18 lat, powinny mieć prawo do skorzystania z wcześniejszej emerytury. Jak pisze "Gazeta Wyborcza" PiS ma propozycję dla nauczycieli oraz pozostałych grup zawodowych. Szczególnie gorące nastroje panują w szkolnictwie, ze względu na tegoroczny strajk i powszechne niezadowolenie z niewywiązania się rządu z zobowiązań względem tej grupy zawodowej.

Co obiecuje im PiS?

  • wcześniejszą emeryturę uzależnioną od stażu pracy,
  • przy 30-letnim stażu pracy i 20 latach "przy tablicy" mogliby przejść na emeryturę bez względu na wiek,
  • inna opcja to wcześniejsza emerytura dla nauczycieli, którzy zatrudnieni w szkole byli co najmniej na pół etatu przez 25 lat, w tym 25 lat w szkolnictwie specjalnym.

Zobaczcie koniecznie

Wcześniejsza emerytura dla pozostałych grup zawodowych

W sferze rozważań rządu jest powrót do prac nad projektem prezydenta Andrzeja Dudy, który zakładał możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę, która zależna byłaby od wypracowanego stażu pracy.

Bez względu na wiek, przejść na emeryturę można by było:

  • po 40 latach pracy w wypadku mężczyzn,
  • po 35 latach pracy w wypadku kobiet.

Praca za granicą a emerytura: 8.12.2019 r. Sprawdź, po ilu l...

Co to oznacza? Jeśli mężczyzna rozpocząłby pracę w wieku 18 lat, to na emeryturę mógłby przejść w wieku 58 lat.

W analogicznej sytuacji kobieta na wcześniejszą emeryturę mogłaby przejść mając 53 lata.

Emerytura: Nowa propozycja prezydenta RP Andrzeja Dudy

Prawo do emerytury po 35 i 40 latach pracy - za taką zmianą opowiadają się związki zawodowe i pracodawcy. Propozycję ma przedstawić prezydent, w czasie kampanii wyborczej.

Na emeryturę będą mogły przejść kobiety, które przepracowały 35 lat i mężczyźni z 40-letnim stażem. Uzależnienie wieku emerytalnego od staż pracy od lat postuluje NSZZ Solidarność i OPZZ.

Gotowość do rozmów w tej sprawie deklarują też Pracodawcy RP i Konfederacja Lewiatan. Taka zapowiedź padła podczas wtorkowego posiedzenia zespołu ubezpieczeń społecznych w Radzie Dialogu Społecznego

Jak pisze "Rzeczpospolita", projekt zmian w systemie emerytalnym ma być jednym z postulatów wyborczych prezydenta Andrzeja Dudy.

Jaki jest aktualny wiek emerytalny w Polsce?

Obecnie wiek emerytalny w Polsce jest zróżnicowany ze względu na płeć i wynosi: 

  • 60 lat w przypadku kobiet, 
  • 65 lat w przypadku mężczyzn.

Nie przegapcie

W latach 2013–2017 wiek emerytalny w Polsce był jednakowy dla wszystkich i wynosił 67 lat, co w przypadku mężczyzn skutkowało wydłużeniem okresu aktywności zawodowej zaledwie o 2 lata, jednak dla kobiet był to drastyczny wzrost aż o 7 lat. Od października 2017 roku powrócono go do wcześniejszej wersji, obowiązującej do dzisiaj.

Rodzaje wieku emerytalnego

Wiek emerytalny w Polsce można podzielić na powszechny oraz obniżony. Powszechny wiek emerytalny to określony odgórnie wiek obowiązujący w podziale na płeć – 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn. Obniżony wiek emerytalny ma zastosowanie dla grup zawodowych wykonujących pracę w szczególnie niebezpiecznych i trudnych warunkach. Zwykle jest on niższy od wieku powszechnego o 5 do 15 lat i wynika to z przepisów szczególnych dotyczących danych grup zawodowych.

Materiał oryginalny: Wcześniejsza emerytura z ZUS już po 50-tce? Staż pracy jest decydujący. Prezydent i PiS zmienią świadczenia emerytalne [12. 12. 2019 r.] - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2,593

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zniesmaczony
12 grudnia, 12:23, Gość:

Czy ktoś to ogarnia!!!?Akceptujecie emerytury dla 40 latków,a osobom które przez ponad 40 lat opłacają zus nie pozwalacie na emerytury stażowe!!Wstyd dla związków, sejmu,rządu i Prezydenta,!!!!! Kto Wam nie pozwala na wprowadzenie 35/40 !!!??

Prawda, prawda i jeszcze raz prawda,ale tu wcale o sprawiedliwość i uczciwość nie chodzi, tylko wyzysk słabo zorganizowanych grup społecznych.....

G
Gość
12 grudnia, ‎13‎:‎14, Olek:

Dajcie stażową emeryturę 35/40 dla tych którzy chcą bez możliwości dorabiania i zobaczycie ,że nie wiele osób będzie chętnych ,ale za to naprawdę tych , którzy są schorowani,wypaleni zawodowo!!!!!!!!!!

Bez możliwości zarabiania to bez sensu, w ten sposób zostaną wepchnięci w szarą strefę. I kto na tym straci?

O
Olek

Dajcie stażową emeryturę 35/40 dla tych którzy chcą bez możliwości dorabiania i zobaczycie ,że nie wiele osób będzie chętnych ,ale za to naprawdę tych , którzy są schorowani,wypaleni zawodowo!!!!!!!!!!

R
Remek
11 grudnia, 13:20, Edek:

Dajcie stażową emeryturę w każdej grupie zawodowej 35/40 dla tych którzy chcą bez możliwości dorabiania i zobaczycie ,że nie wiele osób będzie chętnych ,ale za to naprawdę tych , którzy są schorowani,wypaleni zawodowo!!!!!!!!!!

11 grudnia, 13:53, Gość:

Jeden normalny

11 grudnia, 15:51, Gość:

I jeden nienormalny

11 grudnia, 16:40, Gość:

A tu jeden leń się znalazł

11 grudnia, 18:58, Gruby:

Lenie do roboty!

11 grudnia, 19:05, Gość:

sam jesteś leń

11 grudnia, 19:14, Gość:

Ja pracuję od 15 roku życia!

11 grudnia, 21:54, Gość:

Jak się nie chciało uczyć, to jasne, że trzeba było pracować.

11 grudnia, 22:12, Gość:

Co ma piernik do wiatraka dla wszystkich 35 lub 40 lat pracy Składki wpłacać do zusu wyksztalciuchu

11 grudnia, 22:50, Gość:

Do wypieku piernika potrzebne kakao a na pudełku kakao jest wiatrak. I co? Jezt związek?

12 grudnia, 13:03, Gość:

A czy ty młodzieńcze wykształcony wiesz że przedtem jak rodzice nie mieli pieniędzy ,to zaczynało się od szkoły zawodowej w której miało się płatne praktyki, potem rano praca, a po południu Technikum Zawodowe itd. Ja też mam 35 lat pracy składkowej !!!!! i jestem magistrem i mam już dość życiowej gonitwy!!!

Mądre słowa!Tak było za PRL-u.Nie było tak jak teraz jest 500 ani składek dla uzdolnionej młodzieży z ubogich rodzin .Od 15 roku życia pracuję i też po drodze studia i mam już dość i zdrowia już nie mam!!!Wypalenie na maxa!Co młodzież teraźniejsza wie o czasach PRL-u!!!

G
Gość
12 grudnia, 9:23, scyth:

Jak zwykle w ustach zakłamanego PiSu brzmi to świetlanie. Pewnie, niech sobie nauczyciele przechodzą po 50-tce na emeryturę, ale już ta wspaniała partia nie wspomniała, że wtedy 700 zł miesięcznie będą dostawać. Obłuda.

12 grudnia, 10:31, Gość:

Zapytaj czy obecni 45 letni emeryci uprzywilejowani mają 700 czy więcej?? Jak się chce to można.!!!

12 grudnia, 10:55, Ernest:

Zgadza się!Staż pracy 35/40 lat to przecież się uzbierało na emeryturę!Jak można po 35/40 latach pracy mieć tylko 700 zł. !!!!Należy się emerytura i basta!!!Oczywiście do wyboru w każdej grupie zawodowej!!!!

12 grudnia, 11:27, Gość:

Po 40 latach wszyscy bez względu na płeć i liczyć średnia dalszą życia do obliczenia emerytury dla pań osobno a dla panów osobno bo panowie krócej zyja

12 grudnia, 13:01, Waldi:

Ciągle piszesz głupoty.Pewnie jesteś starym kawalerem i nie masz kobiety ,albo nie lubisz kobiet!Ja widzę po mojej żonie jaka jest spracowana i jeszcze dom ogarnia to po 35 latach dla kobiet jak najbardziej!!!

racja kobieta mająca rodzinę ma co najmniej dwa etaty

G
Gość
11 grudnia, 13:20, Edek:

Dajcie stażową emeryturę w każdej grupie zawodowej 35/40 dla tych którzy chcą bez możliwości dorabiania i zobaczycie ,że nie wiele osób będzie chętnych ,ale za to naprawdę tych , którzy są schorowani,wypaleni zawodowo!!!!!!!!!!

11 grudnia, 13:53, Gość:

Jeden normalny

11 grudnia, 15:51, Gość:

I jeden nienormalny

11 grudnia, 16:40, Gość:

A tu jeden leń się znalazł

11 grudnia, 18:58, Gruby:

Lenie do roboty!

11 grudnia, 19:05, Gość:

sam jesteś leń

11 grudnia, 19:14, Gość:

Ja pracuję od 15 roku życia!

11 grudnia, 21:54, Gość:

Jak się nie chciało uczyć, to jasne, że trzeba było pracować.

11 grudnia, 22:12, Gość:

Co ma piernik do wiatraka dla wszystkich 35 lub 40 lat pracy Składki wpłacać do zusu wyksztalciuchu

11 grudnia, 22:50, Gość:

Do wypieku piernika potrzebne kakao a na pudełku kakao jest wiatrak. I co? Jezt związek?

A czy ty młodzieńcze wykształcony wiesz że przedtem jak rodzice nie mieli pieniędzy ,to zaczynało się od szkoły zawodowej w której miało się płatne praktyki, potem rano praca, a po południu Technikum Zawodowe itd. Ja też mam 35 lat pracy składkowej !!!!! i jestem magistrem i mam już dość życiowej gonitwy!!!

W
Waldi
12 grudnia, 9:23, scyth:

Jak zwykle w ustach zakłamanego PiSu brzmi to świetlanie. Pewnie, niech sobie nauczyciele przechodzą po 50-tce na emeryturę, ale już ta wspaniała partia nie wspomniała, że wtedy 700 zł miesięcznie będą dostawać. Obłuda.

12 grudnia, 10:31, Gość:

Zapytaj czy obecni 45 letni emeryci uprzywilejowani mają 700 czy więcej?? Jak się chce to można.!!!

12 grudnia, 10:55, Ernest:

Zgadza się!Staż pracy 35/40 lat to przecież się uzbierało na emeryturę!Jak można po 35/40 latach pracy mieć tylko 700 zł. !!!!Należy się emerytura i basta!!!Oczywiście do wyboru w każdej grupie zawodowej!!!!

12 grudnia, 11:27, Gość:

Po 40 latach wszyscy bez względu na płeć i liczyć średnia dalszą życia do obliczenia emerytury dla pań osobno a dla panów osobno bo panowie krócej zyja

Ciągle piszesz głupoty.Pewnie jesteś starym kawalerem i nie masz kobiety ,albo nie lubisz kobiet!Ja widzę po mojej żonie jaka jest spracowana i jeszcze dom ogarnia to po 35 latach dla kobiet jak najbardziej!!!

L
Leon
12 grudnia, 9:23, scyth:

Jak zwykle w ustach zakłamanego PiSu brzmi to świetlanie. Pewnie, niech sobie nauczyciele przechodzą po 50-tce na emeryturę, ale już ta wspaniała partia nie wspomniała, że wtedy 700 zł miesięcznie będą dostawać. Obłuda.

12 grudnia, 10:31, Gość:

Zapytaj czy obecni 45 letni emeryci uprzywilejowani mają 700 czy więcej?? Jak się chce to można.!!!

12 grudnia, 10:55, Ernest:

Zgadza się!Staż pracy 35/40 lat to przecież się uzbierało na emeryturę!Jak można po 35/40 latach pracy mieć tylko 700 zł. !!!!Należy się emerytura i basta!!!Oczywiście do wyboru w każdej grupie zawodowej!!!!

12 grudnia, 11:27, Gość:

Po 40 latach wszyscy bez względu na płeć i liczyć średnia dalszą życia do obliczenia emerytury dla pań osobno a dla panów osobno bo panowie krócej zyja

12 grudnia, 12:55, Gość:

kto wogule wymyślił taką średnią życia ! ,niech się popatrzą na nekrologi w jakim wieku ludzie umierają ,starsze pokolenie żyło dłużej, bo może mieli więcej pracy, ale stres ich nie wykańczał

Też prawda!

O
On
12 grudnia, 12:23, Gość:

Czy ktoś to ogarnia!!!?Akceptujecie emerytury dla 40 latków,a osobom które przez ponad 40 lat opłacają zus nie pozwalacie na emerytury stażowe!!Wstyd dla związków, sejmu,rządu i Prezydenta,!!!!! Kto Wam nie pozwala na wprowadzenie 35/40 !!!??

12 grudnia, 12:51, Gość:

zgadza się

12 grudnia, 12:54, Edek:

No właśnie!!!Ja to jeszcze tak myślę,że wcale tak dużo osób by nie chciało wykorzystać wcześniejszej emerytury i wcale by tych osób tak dużo nie było z takim stażem,więc powinno to być uchwalone 35/40 lat stażu do wyboru kto chce!

Wreszcie ktoś mądrze napisał. Tak powinno być!!!

G
Gość
12 grudnia, 9:23, scyth:

Jak zwykle w ustach zakłamanego PiSu brzmi to świetlanie. Pewnie, niech sobie nauczyciele przechodzą po 50-tce na emeryturę, ale już ta wspaniała partia nie wspomniała, że wtedy 700 zł miesięcznie będą dostawać. Obłuda.

12 grudnia, 10:31, Gość:

Zapytaj czy obecni 45 letni emeryci uprzywilejowani mają 700 czy więcej?? Jak się chce to można.!!!

12 grudnia, 10:55, Ernest:

Zgadza się!Staż pracy 35/40 lat to przecież się uzbierało na emeryturę!Jak można po 35/40 latach pracy mieć tylko 700 zł. !!!!Należy się emerytura i basta!!!Oczywiście do wyboru w każdej grupie zawodowej!!!!

12 grudnia, 11:27, Gość:

Po 40 latach wszyscy bez względu na płeć i liczyć średnia dalszą życia do obliczenia emerytury dla pań osobno a dla panów osobno bo panowie krócej zyja

kto wogule wymyślił taką średnią życia ! ,niech się popatrzą na nekrologi w jakim wieku ludzie umierają ,starsze pokolenie żyło dłużej, bo może mieli więcej pracy, ale stres ich nie wykańczał

E
Edek
12 grudnia, 12:23, Gość:

Czy ktoś to ogarnia!!!?Akceptujecie emerytury dla 40 latków,a osobom które przez ponad 40 lat opłacają zus nie pozwalacie na emerytury stażowe!!Wstyd dla związków, sejmu,rządu i Prezydenta,!!!!! Kto Wam nie pozwala na wprowadzenie 35/40 !!!??

12 grudnia, 12:51, Gość:

zgadza się

No właśnie!!!Ja to jeszcze tak myślę,że wcale tak dużo osób by nie chciało wykorzystać wcześniejszej emerytury i wcale by tych osób tak dużo nie było z takim stażem,więc powinno to być uchwalone 35/40 lat stażu do wyboru kto chce!

G
Gość
12 grudnia, 12:23, Gość:

Czy ktoś to ogarnia!!!?Akceptujecie emerytury dla 40 latków,a osobom które przez ponad 40 lat opłacają zus nie pozwalacie na emerytury stażowe!!Wstyd dla związków, sejmu,rządu i Prezydenta,!!!!! Kto Wam nie pozwala na wprowadzenie 35/40 !!!??

zgadza się

G
Gość

Czy ktoś to ogarnia!!!?Akceptujecie emerytury dla 40 latków,a osobom które przez ponad 40 lat opłacają zus nie pozwalacie na emerytury stażowe!!Wstyd dla związków, sejmu,rządu i Prezydenta,!!!!! Kto Wam nie pozwala na wprowadzenie 35/40 !!!??

G
Gość
12 grudnia, 9:23, scyth:

Jak zwykle w ustach zakłamanego PiSu brzmi to świetlanie. Pewnie, niech sobie nauczyciele przechodzą po 50-tce na emeryturę, ale już ta wspaniała partia nie wspomniała, że wtedy 700 zł miesięcznie będą dostawać. Obłuda.

12 grudnia, 10:31, Gość:

Zapytaj czy obecni 45 letni emeryci uprzywilejowani mają 700 czy więcej?? Jak się chce to można.!!!

12 grudnia, 10:55, Ernest:

Zgadza się!Staż pracy 35/40 lat to przecież się uzbierało na emeryturę!Jak można po 35/40 latach pracy mieć tylko 700 zł. !!!!Należy się emerytura i basta!!!Oczywiście do wyboru w każdej grupie zawodowej!!!!

Po 40 latach wszyscy bez względu na płeć i liczyć średnia dalszą życia do obliczenia emerytury dla pań osobno a dla panów osobno bo panowie krócej zyja

E
Ernest
12 grudnia, 9:23, scyth:

Jak zwykle w ustach zakłamanego PiSu brzmi to świetlanie. Pewnie, niech sobie nauczyciele przechodzą po 50-tce na emeryturę, ale już ta wspaniała partia nie wspomniała, że wtedy 700 zł miesięcznie będą dostawać. Obłuda.

12 grudnia, 10:31, Gość:

Zapytaj czy obecni 45 letni emeryci uprzywilejowani mają 700 czy więcej?? Jak się chce to można.!!!

Zgadza się!Staż pracy 35/40 lat to przecież się uzbierało na emeryturę!Jak można po 35/40 latach pracy mieć tylko 700 zł. !!!!Należy się emerytura i basta!!!Oczywiście do wyboru w każdej grupie zawodowej!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3