Tak powstawały wrocławskie przejścia podziemne [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Schody prowadzące do przejścia pod placem Dzierżyńskiego (dziś Dominikańskim). Marzec 1980
Schody prowadzące do przejścia pod placem Dzierżyńskiego (dziś Dominikańskim). Marzec 1980 Wiesław Dębicki
Udostępnij:
Przejścia podziemne we Wrocławiu powoli przechodzą do lamusa. Kiedyś uważano, że to one rozwiążą problemy komunikacyjne i pozwolą bezpiecznie oddzielić ruch pieszych i samochodów. Dziś raczej wyprowadzamy ruch pieszych "na górę", tworząc dodatkowe przejścia dla pieszych. Czy słusznie? Czy może lepiej skupić się na odnowieniu i przebudowie tego, co przecież już mamy? Zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak powstawały przeprawy pod ulicami - w latach 70-tych i 80-tych takie inwestycje były prawdziwym wydarzeniem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Xiaomi

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 2022 Czarny

2 349,00 zł1 999,00 zł-15%
miejsce #2

Motus

Motus Pro 10 Sport 2021

7 570,99 zł6 799,00 zł-10%
miejsce #3

Motus

Motus Pro 10 2022

4 999,00 zł4 599,00 zł-8%
miejsce #4

Techlife

Techlife X5S

3 699,00 zł3 450,00 zł-7%
Materiały promocyjne partnera

Ekspert o ataku na Krymie: potencjał lotniczy Rosji został osłabiony

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sdsads
Do tranzytu służy obwodnica. A do rynku przecież nie dojedziesz tunelem, chyba że wyjazd zrobisz na rynku, co całkiem odpada.
j
john
glupoty piszesz, poza centrum, nie ma tak gestej zabudowy, nie potrzeba tuneli.
Tunele w centrum masz w Paryzu, Pradze czy wspomnianej Brukseli. Na gorze normalne zycie a dolem tranzyt auta z W do Z czy P na Pd.
G
Gość
15 marca 1981 to byla niedziela, wiec jak to mozliwe ze pracowano?
G
Gość
Przecież napisałem, że komunikacja miejska we Wrocławiu jest w fatalnym stanie i to jest główny powód dlaczego ludzie wybierają auto.
E
EdW
Przejście na Świdnickiej było nienowoczesne, z "wygodnymi inaczej"schodami, pachniało zapiekankami i rozbrzmiewało muzyką, ale to miejsce miało DUSZĘ. Teraz jest wąski, pozbawiony tożsamości okop, do którego schodzi się jak do piwnicy. Władzom i architektom próbującym w ten sposób "ukulturalniać" Wrocław proponuję wziąć leki zmniejszające ambicje albo przynajmniej wywołujące sraczkę - żeby nie mieli czasu realizować swoich wymysłów na następnych przejściach.
...
Nie ma sprawy, buspasy mogą być. Tylko że tak naprawdę robienie buspasów to taki sam kult cargo jak usuwanie kładek. Problemem nie jest w większości przypadków czas pojedynczego przejazdu jako taki (chociaż oczywiście im krótszy tym lepiej), tylko po prostu brak połączeń. Pojawiła mi się w pracy możliwość dojazdu zbiorkomem - odstawiłem samochód i dobrze mi z tym. Ale to zbiorkom musiał zacząć być taki, że nie zużywa mi przesiadkami i dochodzeniem godziny na dojazd, kiedy samochód potrzebował pół. Za to jak próbowałem się dostać z Klecińskiej do tej przykładowej Magnolii, to mi na to zeszło ze 20 minut z uciążliwym dojściem. Samochodem to jest pięć. A jak wracałem to było jeszcze gorzej. No to jaka ma być motywacja do jazdy zbiorkomem w takich warunkach?
d
dsa
A żeby tak było to trzeba, np. zrobić bus pas zabierając jeden pas autom co też Ci się nie spodoba. Ale częściowo zgadzam się z Tobą, że najpierw trzeba stworzyć alternatywę dla auta w postaci sprawnej, nowoczesnej, punktualnej komunikacji zbiorowej, a potem zabierać się za ograniczanie ruchu aut. Tymczasem we Wrocławiu jest odwrotnie, co mnie strasznie wkur...Czyli mamy beznadziejną komunikację miejską i autem też nie da się jeździć.
...
Pęd do likwidacji kładek i przejść podziemnych to nic innego jak tępy kult cargo. Nie od tego się zaczyna, tylko to powinno być ostatnim krokiem - likwidujemy kładki po których już nikt nie przechodzi, bo mamy sprawne przejścia przez pasy. A sprawne przejścia przez pasy też nie dlatego mamy, że na chama wp*erdoliliśmy (bo tu się inaczej nie da powiedzieć) je w ruch kierowców, tylko dlatego że jezdnie opustoszały. A jezdnie opustoszały nie dlatego, że są zakazy, tylko dlatego, że wygodniej jest jechać autobusem czy tramwajem. I tu jest właśnie punkt, od którego trzeba zacząć. Tymczasem w tym kierunku nie robi się nic, wszystko zaczyna się od d*py strony.

Spróbuj dojechać z Hallera do Magnolii. I z powrotem. Spróbuj dojechać z Wiśniowej na Strzegomską.
To są trasy, które znam, a ile jest takich, którymi nie musiałem się przebijać? Najpierw to załatw, a jak ludzie przesiądą się do autobusów, bo będą wygodniejsze od samochodów, to pogadamy o robieniu przejść i likwidacji kładek.
s
sdsads
Takie rozwiązania mogą być, ale daleko poza centrum.
d
dsa
FF ma racje. W momencie gdy budowano u nas te kładki, na zachodzie zaczynano powoli wycofywać się z takich rozwiązań. Polityka prosamochodowa doprowadziła na zachodzie do niszczenia i wymierania niektórych dzielnic. W mieście nie może rządzić auto, bo po prostu nie ma na to miejsca. Na zachodzie kiedyś poszerzano ulice, przebudowywano skrzyżowania na bezkolizyjne, tworzono kładki i przejścia dla pieszych, a korki zamiast maleć tylko rosły, bo coraz więcej ludzi widząc te usprawnienia przesiadało się do aut.
...
to, co napisałeś to nie sarkazm, tylko srakazm. Sarkazm powinien być inteligentny.
G
Gość
Przecież teraz już po 5 latach nowe inwestycje się prują ...jak szmata na stadionie. :(
L
Lol
Przejście na Maja czy na Strzegomskim powinni przerobić na tunele dla aut... Wylot z Mikołaja, bezkolizyjny do Legnickiej. W druga stronę podobnie. Na Strzegomskim to samo... W Łodzi fajne tunele porobili ruch
usprawniły. Bruksela ma ze 100 tuneli... Przy takim zagęszczeniu aut, trzeba o tym myślec juz teraz...
F
FF
Uwielbiam przejścia podziemne. Za mało ich we Wrocławiu. Powinni więcej postawić kładek betonowych nad jezdniami a jezdnie poszerzyć do 4 pasów wyburzając wszystkie kamienice stojące
na przeszkodzie. Czekać aż chwast leśny porośnie puste miejsca po wyburzeniach i cieszyć się z zielonego, przyjaznego autom miasta.
f
fgff
i gdzie galerie/księgarnie/bóg wie co
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie