Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak budowano most Rędziński we Wrocławiu, jeden z największych żelbetowych mostów świata. Zobaczcie zdjęcia

red
Most Rędziński jest czwartym, co do wielkości, żelbetowym mostem na świecie
Most Rędziński jest czwartym, co do wielkości, żelbetowym mostem na świecie Janusz Wójtowicz, Tomasz Hołod, Paweł Relikowski, Jarosław Jakubczak/Polska Press
Most Rędziński we Wrocławiu, zbudowany według projektu prof. Jana Biliszczuka, jest czwartym co do wielkości betonowym mostem na świecie. Ma 4 przęsła, 612 metrów długości i prawie 40 metrów szerokości. Jego budowa trwała 3 lata. Zobaczcie, jak powstawał na zdjęciach z naszego archiwum.

Most Rędziński we Wrocławiu to drogowy most wantowy, czyli most podwieszany (podobnie jak most Milenijny). Obciążenia z pomostów (przęseł) przenoszone są na pylon (charakterystyczny filar po środku mostu) poprzez ukośnie biegnące stalowe liny.
Jest on częścią Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (trasy A8) i przebiega nad Odrą.

Most Rędziński jest czwartym, co do wielkości, żelbetowym mostem na świecie
Most Rędziński jest czwartym, co do wielkości, żelbetowym mostem na świecie Janusz Wójtowicz, Tomasz Hołod, Paweł Relikowski, Jarosław Jakubczak/Polska Press

Most Rędziński jest rekordowy!

Jest to jeden z największych żelbetowych mostów na całym świecie oraz najwyższy most w Polsce - razem z estakadami dojazdowymi ma 2 kilometry długości. Rekordy biją też jego elementy konstrukcyjne:

  • najwyższy pylon w Polsce (122 m),
  • najdłuższe przęsło żelbetowe w Polsce – 256 m,
  • największy powierzchniowo most żelbetowy na świecie (70 000 mkw),
  • najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w Polsce,
  • najdłuższy żelbetowy most podwieszony w Polsce (część podwieszona 2×256 m = 512 m),
  • czwarty co do wielkości betonowy most świata.

Projektantem mostu Rędzińskiego we Wrocławiu jest prof. Jerzy Biliszczuk z Zakładu Mostów Instytutu Inżynierii Lądowej na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.

Projektant mostu Rędzińskiego prof. Jan Biliszczuk
Janusz Wójtowicz, Tomasz Hołod, Paweł Relikowski, Jarosław Jakubczak/Polska Press

Prof. Biliszczuk złożył ostatnio ofertę opracowania koncepcji budowy kładki nad Fosą Miejską, która ma połączyć Podwale ze Wzgórzem Partyzantów. Dlaczego najlepszy specjalista od mostów w Polsce i Europie chce zaprojektować kładkę? Przeczytajcie o tym tutaj:

Most Rędziński w liczbach:

  • 8 tysięcy kilometrów - długość drutu, z jakiego wykonano liny nośne,
  • 160 want - najwięcej w Polsce, które są nocą podświetlane i odbijają się w Odrze,
  • 25 tysięcy - tyle samochodów przejeżdża codziennie przez most,
  • 3 lata - trwała budowa mostu - rozpoczęła się w maju 2008 roku, zakończyła w sierpniu 2011 r.,
  • 576 mln zł - kosztowało wybudowanie mostu Rędzińskiego.

Zobaczcie zdjęcia z budowy mostu Rędzińskiego we Wrocławiu, klikając w przycisk poniżej:

Most Rędziński jest czwartym, co do wielkości, żelbetowym mostem na świecie

Tak budowano most Rędziński we Wrocławiu, jeden z największy...

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska