Sutryk do kierowców: Przepuszczajcie motory! Policja: Nie słuchajcie! To niebezpieczne!

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Zaktualizowano 
Reklamy imitujące znaki pojawiły się na głównych ulicach Wrocławia Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
"Wszyscy się zmieścimy" - z polecenia prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka we Wrocławiu pojawiły się znaki z takim hasłem, sugerujące kierowcom samochodów, by zjeżdżali na bok ustępując miejsca motocyklom. Podobne zalecenie wyświetlane jest na miejskich tablicach ITS. Problem w tym, że według policji takie rozwiązanie zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Policja sugeruje, aby kierowcy nie stosowali się do nowego "znaku".

Nowe znaki pojawiły się we Wrocławiu w sierpniu. Stoją m.in. przy ul. Nowy Świat, Kazimierza Wielkiego czy Legnickiej. Ich montaż to efekt porozumienia zawartego przez motocyklistę - prezydenta Jacka Sutryka - z Wrocławskim Stowarzyszeniem Motocyklistów. Na żółtym tle widać napis „Wszyscy się zmieścimy”, a poniżej rysunek kilku aut rozjeżdżających się na boki przed jadącym środkiem motocyklem. Stworzenie czegoś w rodzaju „korytarza życia” ma umożliwić motocyklom sprawny przejazd przez miasto.

Co mają zrobić kierowcy, którzy widzą ten znak, a w lusterku wstecznym zbliżający się motocykl? Jak doradza policja, absolutnie nic. - Ustawa Prawo Ruchu Drogowym nie przewiduje możliwości poruszania się motocyklistów między dwoma pasami ruch – podkreśla asp. szt. Łukasz Dutkowiak z Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu. I tłumaczy, że znak „Wszyscy się zmieścimy” np. na ul. Nowy Świat został umieszczony na łuku drogi. W tym miejscu jezdnia jest zwężona, ponieważ poprowadzony jest tam pas ruchu dla rowerów. Dutkowiak wskazuje, że zachowanie się kierowców takie, jakie sugeruje piktogram na nowym znaku, mogłoby negatywnie wpływać na bezpieczeństwo ruchu drogowego i utrudniać utrzymanie bezpiecznej odległości od rowerzystów.

Ministerstwo Infrastruktury dodaje, że przepisy nie mówią o takim znaku, nie określają też warunków umieszczania takiego znaku i sugeruje że sprawą powinien zająć się wojewoda, który sprawuje nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach. Wojewoda jednak interweniować nie zamierza, bo dla niego nowy znak to nic innego jak umieszczona przy drodze reklama. Kierowcy nie muszą zwracać na nią uwagi.

Policja sugeruje jednak, że znaki zachęcające do przepuszczania powinny zniknąć. Nawet, jeśli są tylko reklamą.
- Zabrania się dokonywania w pasie drogowym czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego – mówi Łukasz Dutkowiak powołując się na przepisy ustawy o drogach publicznych.

Trwa głosowanie...

Czy na wrocławskich ulicach kierowcy powinni ustępować miejsca motocyklistom?

Kamil Rynkiewicz z Komendy Wojewódzkiej Policji dodaje przy tym, że żaden z policjantów nie opiniował projektu ruchu z nowym znakiem. Urzędnicy umieszczając go przy drodze w ogóle nie zapytali o zdanie policjantów.

- Projekt został wykonany przez Wydział Inżynierii Miejskiej, a ZDiUM dopilnował realizacji w terenie – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Każdy ze znaków kosztował około 250 złotych.

polecane: FLESZ: Zmiana w logowaniu na konto. Uwaga na oszustów.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 502

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

sutek się wymądrza, jak by był w wannie z jasiakiem, w czapeczce i obowiązkowym w tych kręgach pokazem, kto ma bardziej obwisłe cyce - z tego jest znany.

S
Seba

A teraz troszkę z innej beczki . Z racji zamieszkania w Holandii mogę powiedzieć jak funkcjonuje to tutaj . Motocykl ma prawo jechać między pasami na światłach awaryjnych , jeżeli jest w nie wyposażony gdy auta stoją w korku. I mimo iż uważam Polaków za lepszych kierowców to do kultury jazdy daleko im do Holendrów . Oczywiście znajdzie się zawsze jakiś dzban, który nie pomyśli ale w 90 % przypadków bez problemu jestem w stanie przejechać moja Hondą 1100 xx z bocznymi kuframi 20 km w największych korkach do pracy. Wiele aut osobowych zjeżdża też do krawędzi albo jezdni albo drugiego pasa żeby umożliwić przejazd . Powoduje to znaczną poprawę płynności ruchu , a przy tym nie powoduje żadnych negatywnych skutków. Jeśli chodzi o rowery to są do tego wyznaczone specjalne drogi rowerowe z którymi można dojechać wszędzie bez konieczności jazdy po ulicy .Nam Polakom życzyć mi pozostaje większej życzliwości do siebie nawzajem ,a przede wszystkim kultury . Spokojnie można zmieścić się na drodze tylko trzeba chcieć , a nie mentalnością ja stoję to i Ty postoisz wojować świat . Wyniki ankiety tutaj mówią same za siebie , chyba nie dorośliśmy jeszcze wystarczająco , co niestety jest smutne ale prawdziwe

o
oło
12 września, 14:36, Gość:

Jasne Policja i Wojewoda, jako przedłużenie władzy PISu musi udupiać każdą inicjatywę niezależnego samorządowca.

Ha, ha, ha. niezależny tęczowy z kotem.

G
Gość

Jasne Policja i Wojewoda, jako przedłużenie władzy PISu musi udupiać każdą inicjatywę niezależnego samorządowca.

G
Gość
11 września, 9:10, KK:

Nie rozumiem, Pan Sutryk , prezydent miasta może tak bez konsultacji z policją, specjalistami wystawiać takie informacje? od czego ma ludzi, nawet jeśli jego pomysły są trywialne...co się dzieje we Wrocławiu?

11 września, 9:40, Gość:

to nie znak drogowy to raczej prośba o uszanowanie jeden przez drugiego.To nazywa się kultura na drodze.

Jasne że mogę stać normalnie w korku jak samochód i co wtedy ? będziesz miał dłuższy korek. O to ci chodzi ?

pomyśl zanim coś głupiego spłodzisz ! i mam nadzieję że nie masz potomstwa

11 września, 9:51, Gość:

Widzę, że ci rozum wywiało spod kasku. Motocykliści to utrapienie i zmora pozostałych ludzi. Stwarzają niebezpieczeństwo, jeżdżą nieprzepisowo i hałasują tymi swoimi złomami. Jak widzę w lusterku motor to zjeżdżam do osi jezdni.

11 września, 9:55, Gość:

no a ty jesteś zwykłym skoorwysynem z IQ na poziomie drobiu ( przepraszam wszystkie kury) i to nie motocyklistów powinno się eliminować tylko takich debli jak ty za kółkiem.

A tak na marginesie to możesz sobie zjeżdzać do osi jezdnie i tak cię ptysiu objadę jak nie z lewej to z prawej a wtedy zaoewne masz dopiero cisnienie na żyle buraku no nie

11 września, 16:45, Gość:

No ciśnienie jak widać to masz ty. Chętnie ci je jeszcze podniosę utrudniając przejazd każdemu motocykliście jakiego zobaczę w lusterku.

11 września, 16:39, Gość:

Takie podejście do tematu, że każdemu motocykliscie utrudnię przejazd, jest trochę nie fair. Jestem motocyklistą z doświadczeniem ponad 30 letnim i też nie popieram tych, co na dwóch kółkach popisują się w mieście. Z resztą, gołym okiem widać na drodze czy motocyklista czy debil.

Jak zawsze są wyjątki, jednak w grupie motocyklistów szukać ich ze świecą można. Niestety. Także w zamian za chamskie zachowania, zajeżdżanie drogi, wyprzedzanie na trzeciego i mega hałas, miałbym jeszcze ułatwiać im życie? Sorry, ale nie.

G
Gość
11 września, 20:39, Gość:

Wyniki sondy czy ustępować miejsca:

Tak: 25% -kultura

Nie:75% -cham

To pokazuje kim jest 75% czytelników Wrocławskiej :) bardzo dobry sondaż!

Sam jak mogę proszą się motorem albo rowerem. I swój głos oddałem na Nie. To że ja mam ochotę polatac nie uprawnia mnie do niczego ekstra w stosunku do kierowców puszek. Z drugiej strony - gdy muszę lub chce to jadę puszką. Jak mam możliwość bezpiecznie przepuścić moto lub rower, to to zrobię. Ale w żadnym wypadku nie jestem za ideologia że motor ma być przepuszcza y obligatoryjnie, bo powoduje to zagrożenie przede wszystkim dla samych motocyklistów. Wyobraźcie sobie taką sytuację - rozpedzony motocyklista wjeżdża pomiędzy samochody. Nagle któryś z kierowców stwierdza, że jeszcze podjedzie w jedno miejsce i zaczyna zmieniać pas. I w tym momencie przecina tor jazdy motocykla... I kto będzie winny spowodowania wypadku?

G
Gość
11 września, 20:39, Gość:

Wyniki sondy czy ustępować miejsca:

Tak: 25% -kultura

Nie:75% -cham

To pokazuje kim jest 75% czytelników Wrocławskiej :) bardzo dobry sondaż!

Nie, to pokazuje, że większość uważa, iż motocyklista to taki sam użytkownik drogi jak kierowca samochodu i obowiązują go takie same przepisy. Chce wyprzedzać, to niech włączy kierunkowskaz i zgodnie z prawem zmienia pas. Raz zrobiłam miejsce motocykliście, a z drugiej strony jednocześnie niezgodnie z prawem przepychał się rowerzysta, który o mały włos nie przetarł mi samochodu. Od tej pory ustępuję tylko pojazdom uprzywilejowanym.

G
Gość

Wyniki sondy czy ustępować miejsca:

Tak: 25% -kultura

Nie:75% -cham

To pokazuje kim jest 75% czytelników Wrocławskiej :) bardzo dobry sondaż!

P
Pol

O ho, sutryk wziął się za rozwiązywanie kolejnej ważnej sprawy w mieście. Co następne? Bus pas dla właścicieli kotów czy specialne tęczowe miejsca parkingowe dla wackolubnych?

G
Gość
11 września, 17:22, Gość:

Motocykliści tacy źli - a okazuje się że jeżdżą wolniej niż kierowcy i muszą na nich uważać. Rowerzyści to samo, ale jednak nie idzie opisać wypadków spowodowanych przez nich poza przypadkiem 16latka. Buspasy i płatne parkingi - źle, bo jako beneficjentom PIS i 500 wszystko nam się należy.

Jako kierowca (i fan motoryzacji), rowerzysta, motocyklista, korzystający z KZ, uberów itp. wstyd mi za to co czytam w opiniach kierowców z Wrocławia - ruszcie wreszcie swoje tłuste dupska do roboty, zamiast ciągle narzekać!

do jakiej roboty? czy do stosowania się do znaku z faszystą wystawiającym rękę w partyjnym pozdrowieniu otoczonym kolumną czarnych limuzyn?

S
Sutryk ma kota
11 września, 13:19, To znak:

"Uwaga Sutryk"?

11 września, 14:31, Gość:

uwaga impotent

11 września, 15:15, Sutryk ma kota:

Fakt. Sutryk nie ma dzieci. Sutryk ma kota.

11 września, 15:52, Gość:

A już jednego takiego co ma kota znamy...

Współczuję znajomości.

G
Gość

Motocykliści tacy źli - a okazuje się że jeżdżą wolniej niż kierowcy i muszą na nich uważać. Rowerzyści to samo, ale jednak nie idzie opisać wypadków spowodowanych przez nich poza przypadkiem 16latka. Buspasy i płatne parkingi - źle, bo jako beneficjentom PIS i 500 wszystko nam się należy.

Jako kierowca (i fan motoryzacji), rowerzysta, motocyklista, korzystający z KZ, uberów itp. wstyd mi za to co czytam w opiniach kierowców z Wrocławia - ruszcie wreszcie swoje tłuste dupska do roboty, zamiast ciągle narzekać!

P
Prawa

brakuje jeszcze takiego znaku z tęczą do kompletu absurdów w tym mieście

G
Gość
11 września, 16:08, Gość:

Argumentacja motocyklisty jest idiotyczna:

Nie jest w stanie przyznać, że mogąc jechać po buspasie jest uprzywilejowany, a tego rodzaju uprzywilejowanie nie wynika z przepisów kodeksu drogowego, więc od razu zmiana płyty na zawiść ojczystą.

Przyznaj pan, że macie fory, bo Sutryk jeździ na motocyklu, a teraz jeszcze wszyscy powinni was przepuszczać

11 września, 15:26, Gość:

Idiotyczny to jest Pana komentarz. Nikt tu nie mówi o uprzywilejowanych, tym bardziej o motocyklistach. Pan sobie przeczyta na GW. Co wyprawiają kierowcy samochodów na buspasie na Traugutta... To jest zawiść, może kiedyś motocykle we Wrocławiu będą mogły legalnie jeździć po buspasach. Wtedy Pańska frustracja sięgnie zenitu.

11 września, 16:44, Gość:

Ale my motocykle możemy jeździć po bus pasach. Proszę sobie wygooglac. Jego królewska mość pozwolił miesiąc temu

Tak, ale tylko tam, gdzie nie ma torowiska.

G
Gość
11 września, 9:10, KK:

Nie rozumiem, Pan Sutryk , prezydent miasta może tak bez konsultacji z policją, specjalistami wystawiać takie informacje? od czego ma ludzi, nawet jeśli jego pomysły są trywialne...co się dzieje we Wrocławiu?

11 września, 9:40, Gość:

to nie znak drogowy to raczej prośba o uszanowanie jeden przez drugiego.To nazywa się kultura na drodze.

Jasne że mogę stać normalnie w korku jak samochód i co wtedy ? będziesz miał dłuższy korek. O to ci chodzi ?

pomyśl zanim coś głupiego spłodzisz ! i mam nadzieję że nie masz potomstwa

11 września, 9:51, Gość:

Widzę, że ci rozum wywiało spod kasku. Motocykliści to utrapienie i zmora pozostałych ludzi. Stwarzają niebezpieczeństwo, jeżdżą nieprzepisowo i hałasują tymi swoimi złomami. Jak widzę w lusterku motor to zjeżdżam do osi jezdni.

11 września, 9:55, Gość:

no a ty jesteś zwykłym skoorwysynem z IQ na poziomie drobiu ( przepraszam wszystkie kury) i to nie motocyklistów powinno się eliminować tylko takich debli jak ty za kółkiem.

A tak na marginesie to możesz sobie zjeżdzać do osi jezdnie i tak cię ptysiu objadę jak nie z lewej to z prawej a wtedy zaoewne masz dopiero cisnienie na żyle buraku no nie

11 września, 16:45, Gość:

No ciśnienie jak widać to masz ty. Chętnie ci je jeszcze podniosę utrudniając przejazd każdemu motocykliście jakiego zobaczę w lusterku.

Takie podejście do tematu, że każdemu motocykliscie utrudnię przejazd, jest trochę nie fair. Jestem motocyklistą z doświadczeniem ponad 30 letnim i też nie popieram tych, co na dwóch kółkach popisują się w mieście. Z resztą, gołym okiem widać na drodze czy motocyklista czy debil.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3