W Zespole Szkół nr 6 we Wrocławiu funkcjonują podstawówka, liceum i technikum. W placówce uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami i niepełnosprawnościami. Obecnie, budynek szkoły nie do końca jest przystosowany do ich potrzeb. Problemy mają m.in. uczniowie poruszający się na wózkach, którzy mają utrudniony dostęp do stołówki.
– Nasze sale lekcyjne wymagają szczególnych funkcjonalności – tłumaczy Magda Marczuk, nauczycielka matematyki w ZS nr 6. – Uczniowie, w klasie, przygotowują sobie herbatę czy prosty posiłek – dodaje.
Dlatego projekt sali do matematyki, z której korzystają głównie licealiści, musiał zawierać aneks kuchenny.
Do konkursu zgłosiło się osiem zespołów z Politechniki Wrocławskiej i Śląskiej. Wygrały studentki Wydziału Architektury z Wrocławia: Julia Pogoda i Aleksandra Szczębara z pierwszego roku studiów magisterskich. Przyszłe architektki zaprojektowały ławki w kształcie trapezów, które można łączyć na wiele sposobów.
– Odpowiednio wycięty blat ze sklejki i dostępne w sklepach regulowane, pojedyncze nogi pozwalają na szybkie i niskobudżetowe wykonanie – wyjaśniają autorki projektu. I dodają: – Wybrane kolory i materiały moją tworzyć spójną przestrzeń, która nie będzie przytłaczać, a jednocześnie pozwoli na dostarczenie bodźców sensorycznych.
"Strefa z tyłu sali jest rozróżniona nie tylko kolorami ścian, ale także twardością posadzki, dzięki czemu zmiana funkcji jest wyczuwalna wieloma zmysłami. Drewniana zabudowa ma zapewnić funkcje wyciszenia w miękkiej wnęce oraz nauki indywidualnej. Część socjalną studentki zaplanowały w postaci dużego wysuwanego blatu, za którym zostanie umieszczony potrzebny sprzęt. Ważnym elementem projektu jest regulowana wolnostojąca tablica. ułatwiająca pracę uczniom z niepełnosprawnością” – czytamy na stronie uczelni.
Dwa kolejne nagrodzone projekty stworzyli: Gloria Kosiek i Aleksandra Kupczyk z Politechniki Śląskiej (II miejsce) oraz Bianka Łomnicka, Chiara Solbiati, Wiktor Sawoch i Irmina Kazimierczak z Politechniki Wrocławskiej (III miejsce).
Przyszłe architektki ze Śląska urzekły konkursowe jury farbą tablicową na meblach, specjalnym miejscem do wyciszenia oraz kolorowym “drzewem matematycznym” na jednej ze ścian. Z kolei 4-osobowy zespół z Wrocławia postawił na kolorystykę i papierowe elementy wyposażenia wnętrza.
Klasa matematyczna będzie kompilacją wszystkich wyróżnionych pomysłów. Niektóre elementy wyposażenia studenci stworzą własnoręcznie, jeszcze w te wakacje.
Klasa bez barier
Projekt “Klasa bez barier” jest częścią porozumienia zawartego między Zespołem Szkół nr 6 we Wrocławiu a Politechniką Wrocławską. Dokument zakłada m.in. stworzenie projektu sali matematycznej na potrzeby szkoły. Autorkami pomysłu na studencki konkurs są dr inż. arch. Natalia Ratajczak-Szponik oraz mgr inż. arch. Agnieszka Marek-Kwocz, z Działu Dostępności i Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami Politechniki Wrocławskiej.
opr. na podstawie materiałów Politechniki Wrocławskiej
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?