MKTG SR - pasek na kartach artykułów
5 z 21
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Jak ocenia Pani mijające 5 lat wrocławskiego samorządu?...
fot. Pawel Relikowski / Polska Press

Strefa czystego transportu, spalarnia śmieci, prohibicja. Zadaliśmy kandydatom na prezydenta Wrocławia kilka trudnych pytań

Izabela Bodnar

Jak ocenia Pani mijające 5 lat wrocławskiego samorządu?

Bez owijania w bawełnę – ocena ostatnich pięciu lat rządów wrocławskiego samorządu pod kierownictwem Jacka Sutryka balansuje na granicy dostateczności. Przebieg tej kadencji charakteryzował się serią niepokojących zjawisk: od afer, przez konflikty, niejasne powiązania, po faworyzowanie bliskiego kręgu współpracowników kosztem kompetencji i zaangażowania. Wrocław, który niegdyś był symbolem otwartości, innowacji i wzajemnego szacunku, niestety zmierzał w kierunku negatywnych stereotypów i zamknięcia w sobie.

Zaobserwowaliśmy, jak zamiast budować na dialogu z mieszkańcami, ekspertami i inwestorami, prezydent skupił się na autopromocji, nie wykorzystując potencjału miasta ani nie kształtując przyszłościowej wizji dla Wrocławia. Zaniechano istotnych stanowisk i jednostek, które miały za zadanie koordynować rozwój urbanistyczny i estetyczny miasta, takich jak Architekt Miasta, Miejski Konserwator Zabytków czy Plastyk Miejski, co jeszcze bardziej pogłębiło brak spójnej strategii rozwojowej.
Poczucie stagnacji i zastoju stało się udziałem wielu mieszkańców, którzy na co dzień borykają się z problemami infrastrukturalnymi, takimi jak zakorkowane ulice. Chociaż inwestycje w komunikację miejską, w tym torowiska tramwajowe, można uznać za krok w dobrym kierunku, nie rozwiązuje to kompleksowo problemów komunikacyjnych miasta.

Kluczowym problemem jest jednak brak otwartego dialogu między władzami a mieszkańcami Wrocławia. Komunikacja, która powinna być fundamentem relacji między samorządem a społecznością, praktycznie przestała istnieć, izolując obie strony i tworząc niepotrzebne napięcia.

Nadszedł czas na zdecydowaną zmianę kursu. Wrocław potrzebuje nowej, śmiałej wizji rozwoju, która zostanie wypracowana wspólnie z mieszkańcami i ekspertami. Nasze miasto ma potencjał, by stać się ikoną nowoczesnej Europy – miejscem, gdzie historię łączy się z innowacyjnością, a podstawowe potrzeby mieszkańców są priorytetem. Naszym celem jest odbudowanie prestiżu Wrocławia i stworzenie miasta, w którym każdy będzie miał dostęp do wysokiej jakości usług komunalnych, czystego powietrza, wsparcia społecznego i bezpieczeństwa. Razem możemy sprawić, że Wrocław znów będzie pełen życia, otwartości i wzajemnego szacunku.

Najważniejsza Pani/Pana zdaniem inwestycja na nadchodzącą kadencję to...

Na początku kadencji stworzę strategię, mapę drogową rozwoju poszczególnych obszarów, takich jak infrastruktura, zrównoważony rozwój środowiskowy, kultura, edukacja, zdrowie i bezpieczeństwo.
Priorytetem musi być odkorkowanie miasta i inwestycje w spójną, zrównoważoną infrastrukturę komunikacyjną. Remonty dróg, które są w strasznym stanie, rewitalizacja dziedzictwa architektonicznego Wrocławia, zaniedbanych kamienic i zrównoważony rozwój środowiskowy.

Inwestycje w rozwój gospodarczy, przyciągający inwestycje, rozwój i wspieranie przedsiębiorczości, tworzenie środowiska na rozwój biznesu. To jest klucz do dobrobytu mieszkańców miasta.

W ramach mojej wizji rozwoju Wrocławia na kolejną kadencję, kluczową inwestycją, która zajmuje centralne miejsce w naszych planach, jest utworzenie Wrocławskiego Centrum Konferencyjnego. Nasze miasto dysponuje unikalnym położeniem geograficznym, które jest jednym z jego największych atutów. Jednakże, aby w pełni wykorzystać ten potencjał, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura, zdolna do obsługi szerokiej gamy wydarzeń i inicjatyw.

Realizacja tego ambitnego projektu otworzy przed Wrocławiem nowe możliwości rozwoju, zarówno w kontekście przyciągania inwestycji, jak i tworzenia nowych miejsc pracy. Wrocławskie Centrum Konferencyjne stanie się magnesem dla organizatorów międzynarodowych konferencji, targów i spotkań biznesowych, co przyczyni się do wzrostu znaczenia Wrocławia na mapie europejskich centrów biznesowych i kulturowych.

Aby osiągnąć ten cel, niezbędne będzie skupienie się na kilku kluczowych obszarach rozwoju miejskiego. Aktualizacja lokalnych planów zagospodarowania przestrzennego pozwoli nam na elastyczne i efektywne reagowanie na zmieniające się potrzeby miasta oraz mieszkańców. Priorytetem będzie również promowanie ekologicznego i zrównoważonego budownictwa, które harmonijnie wpisze się w krajobraz Wrocławia, jednocześnie minimalizując jego wpływ na środowisko.

Ważnym aspektem mojej strategii jest także kreowanie przestrzeni wielofunkcyjnych, które łączą w sobie różnorodne funkcje – mieszkalne, usługowe i rekreacyjne, zapewniając mieszkańcom jakość życia na najwyższym poziomie. Rewitalizacja obszarów postindustrialnych oraz nabrzeży rzek stworzy nowe przestrzenie do życia, pracy i wypoczynku, odżywiając tym samym zapomniane dotąd części miasta.

Czy Wrocław potrzebuje strefy czystego transportu. Jeśli tak to na jakich zasadach. Jeśli nie, to dlaczego?

Wizja przyszłości Wrocławia zakłada stworzenie miasta przyjaznego środowisku, zrównoważonego, w którym transport publiczny odgrywa kluczową rolę. Zdajemy sobie sprawę, że rozwój komunikacji miejskiej musi iść w parze z troską o nasze wspólne dobro – środowisko naturalne. Dlatego priorytetem jest inwestycja w flotę pojazdów nisko- i bezemisyjnych, takich jak autobusy elektryczne oraz tramwaje. Takie działania mają na celu znaczącą redukcję emisji szkodliwych spalin, co bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości powietrza w naszym mieście.

Wrocław ma ambicję stać się przestrzenią zorientowaną na potrzeby życiowe mieszkańców, gdzie każdy znajdzie komfortowe i zdrowe warunki do życia. Jednak zmiana sposobu przemieszczania się po mieście nie może oznaczać rezygnacji z mobilności. Przyjęte przez nas rozwiązania muszą harmonijnie łączyć potrzebę ochrony środowiska z zapewnieniem sprawnego dostępu do różnych części miasta.

Jednym z takich rozwiązań jest rozbudowa sieci parkingów typu Park&Ride na obrzeżach miasta. Strategia ta zachęca mieszkańców do pozostawiania swoich pojazdów na specjalnie przygotowanych parkingach i korzystania z efektywnej komunikacji miejskiej. To sprawdzony model w wielu europejskich miastach, który przyczynia się do zmniejszenia ilości samochodów w centrum, a tym samym – do ograniczenia korków i zanieczyszczenia powietrza.

Dążenie do stworzenia Wrocławia, który będzie liderem w implementacji zielonych rozwiązań transportowych, jest w pełni zgodne z obowiązującymi regulacjami krajowymi oraz europejskimi. Nasze działania są odpowiedzią na rosnące wymagania w zakresie ochrony środowiska oraz na oczekiwania mieszkańców, którzy pragną żyć w zdrowym i bezpiecznym otoczeniu.

Naszym celem jest zbudowanie zrównoważonej, dynamicznej przestrzeni miejskiej, która będzie przykładem dla innych miast nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Poprzez świadome inwestycje w zielony transport i rozwój infrastruktury wspierającej ekologiczne sposoby przemieszczania się, tworzymy Wrocław przyszłości – miasto przyjazne ludziom i środowisku.

Które wrocławskie osiedle jest najgorzej skomunikowane i wymaga interwencji w pierwszej kolejności?

Chociaż to stwierdzenie może nie brzmieć zaskakująco, to jednak niezbicie wskazuje na Jagodno jako obszar najbardziej wymagający natychmiastowej interwencji w kontekście komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Przyczyną obecnej sytuacji jest brak odpowiedniego powiązania pomiędzy rozbudową przestrzeni mieszkalnej a planowaniem infrastruktury drogowej, co skutkuje przeciążeniem istniejących dróg i codziennym zatorom komunikacyjnym.

Konieczne jest znalezienie skutecznej alternatywy dla dominującego ruchu samochodowego, która zaoferuje mieszkańcom realną możliwość wyboru sposobu przemieszczania się po mieście. Kluczowym elementem tej strategii musi być rozwój i promocja transportu zbiorowego, jako fundamentu dla zrównoważonego systemu komunikacyjnego Wrocławia.

Nasze działania powinny skupić się na tworzeniu dodatkowych połączeń tramwajowych i autobusowych, rozbudowie sieci ścieżek rowerowych oraz promowaniu innych form mobilności, takich jak car-sharing czy systemy rowerów miejskich. Tylko przez kompleksowe podejście do problemu i inwestycje w różnorodne formy transportu zbiorowego, możemy zapewnić mieszkańcom Jagodna i całego Wrocławia wygodne, szybkie i mniej frustrujące opcje dojazdów do pracy, szkoły czy na zakupy.

Dążenie do zmniejszenia zależności od samochodów prywatnych nie tylko znacząco poprawi jakość życia mieszkańców, ale również przyczyni się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji i ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. Czas na działanie jest teraz – zobowiązuję się do przyjęcia i realizacji niezbędnych środków, aby Wrocław stał się miastem przyjaznym, dostępnym i zielonym dla wszystkich jego mieszkańców.

Zobacz również

Zabawa z bańkami i kolorami holi na terenach podożynkowych w Koszalinie [ZDJĘCIA]

Zabawa z bańkami i kolorami holi na terenach podożynkowych w Koszalinie [ZDJĘCIA]

Szybki początek Barcelony. Robert Lewandowski z pięknym trafieniem!

Szybki początek Barcelony. Robert Lewandowski z pięknym trafieniem!

Polecamy

Najlepsze prezenty na Dzień Matki DIY. Nie kupisz ich w żadnym sklepie!

Najlepsze prezenty na Dzień Matki DIY. Nie kupisz ich w żadnym sklepie!

Kroję botwinkę, wkładam do słoików i robię prostą zalewę. Na zimę będzie idealna

Kroję botwinkę, wkładam do słoików i robię prostą zalewę. Na zimę będzie idealna

Arteta uhonorowany prestiżowym odznaczeniem

Arteta uhonorowany prestiżowym odznaczeniem