Sezon teatralny we Wrocławiu: otwarcie Teatru Muzycznego Capitol, Festiwal Dialog i premiery

Małgorzata Matuszewska
materiały prasowe Teatru Muzycznego Capitol
Udostępnij:
U progu jesieni warto pomyśleć o teatralnych atrakcjach, których w nadchodzącym sezonie we Wrocławiu nie zabraknie.

Po trzyletniej przebudowie i modernizacji, 29 września Teatr Muzyczny Capitol zaprosi widzów na premierę „Mistrza i Małgorzaty” według Michaiła Bułhakowa. Muzyczną wersję opowieści wszech czasów reżyseruje Wojciech Kościelniak, a wystąpią m.in.: Justyna Szafran (sprzedawczyni Zina, która w powieści sprzedawała napoje na Patriarszych Prudach i obraziła się na Berlioza z Iwanem Bezdomnym – w spektaklu będzie narratorką), Tomasz Wysocki (Woland), Rafał Dziwisz (Mistrz), Magdalena Wojnarowska na zmianę z Justyną Antoniak (Małgorzata), Mariusz Kiljan na zmianę z Michałem Szymańskim (Iwan Bezdomny), Błażej Wójcik (Korowiow), Mikołaj Wou-bishet (Behemot), Konrad Imiela (Piłat), Bartosz Picher (Asasello), Andrzej Gałła (Berlioz) i Agnieszka Oryńska-Lesicka (Natasza).
Dziś (19 sierpnia) o godz. 9 Capitol otwiera kasę w budynku przy ul. Piłsudskiego 67. Będzie czynna od poniedziałku dopiątku w godzinach 9-19, a w soboty i w te niedziele, w które grane będą spektakle – w godz. 12-19. Widzom, którzy w czasie wakacji (od czerwca do 18 sierpnia) rezerwowali bilety online, Capitol przypomina, że rezerwacje należy odebrać do 7 września.
VII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog – Wrocław odbędzie się od 11 do 18 października. To 16 przedstawień z ośmiu krajów świata, 8 spotkań ze światowymi artystami i intelektualistami, wykłady, debaty i panele. Spektakle przywiozą Krzysztof Warlikowski i Johan Simons z Holandii. Za kilka dni na stronie internetowej www.dialogfestival.pl pojawi się program i ceny biletów.
We Wrocławskim Teatrze Współczesnym, w ramach cyklu „Prosta historia”, 21 września planowana jest premiera spektaklu „Walentina. The Last Human Dog”. To adaptacja rozdziału „Samotny głos ludzki” z książki „Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości” Swietłany Aleksijewicz – białoruskiej pisarki, laureatki wrocławskiej Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus 2011, którą dostała za reportażową książkę „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Spektakl reżyseruje Natalia Sołtysik, wystąpią Irena Rybicka i Tomasz Orpiński, a premierze towarzyszyć będzie wystawa „Makieta/Wystawa/Wińczyk, prezentowana w teatralnych piwnicach. Na wystawie uruchamiane za pomocą guzika manekiny – mechaniczne postaci – wypełnią swoje zadania zawsze według zaprojektowanego dla nich schematu.
W Teatrze Polskim trwają próby do spektaklu „Powrót na pustynię. Zachodnie wybrzeże” na podstawie dwóch sztuk francuskiego dramatopisarza, aktora i reżysera Bernarda-Marie Koltesa. Przygotuje je Michał Borczuch, jeden z najzdolniejszych reżyserów teatralnych młodego pokolenia, nominowany do tegorocznego Paszportu Polityki. W obsadzie znaleźli się m.in.: Halina Rasiakówna, Marta Zięba, Andrzej Kłak i Marcin Pempuś. Premiera 4 października, a spektaklowi towarzyszyć będą działania artystyczne i społeczne, otwierające ludzi na obecnych i często ignorowanych tzw. innych: Romów, upośledzonych psychicznie, osoby o innymkolorze skóry, innego wyznania.
Krzysztof Garbaczewski wyreżyseruje „Kronos” według Witolda Gombrowicza – premierę pierwszej w Polsce realizacji scenicznej w grudniu. „Kronos” to prywatne, o wiele bardziej intymne niż znane „Dzienniki” zapiski Gombrowicza.
W marcu przyszłego roku Michał Zadara wystawi w Teatrze Polskim „Dziady”. To spora niespodzianka, bo mickiewiczowskie „Dziady” poraz pierwszy na scenie zostaną wystawione w całości, tak jak napisał je Adam Mickiewicz. Uspokajamy widzów obawiających się o długość przedstawienia: premiera pierwszej części w nadchodzącym sezonie, następne w kolejnych. Tak aby w 2016 roku, kiedy Wrocław będzie Europejską Stolicą Kultury, pokazać publiczności wszystkie trzy w ramach jednego wieczoru.
Przed laty w Polsce zakazano rozpowszechniania filmu „Diabeł” Andrzeja Żuławskiego, znanego z oryginalnych, bardzo często brutalnych filmowych scen (m.in. w „Szamance” z Bogusławem Lindą). Na podstawie „Diabła” spektakl przygotowuje Jan Klata, a premiera w lipcu przyszłego roku.
Wrocławski Teatr Komedia w listopadzie pokaże premierę z Emilią Krakowską: „Czystą komercję” Katarzyny Wojtaszak, w lutym „Z moją córką? Nigdy” Jana Procházki, a Jan Jakub Należyty, autor „Trzy razy łóżko”, już dopisuje do sztuki nowy, wigilijny wątek.
Opera Wrocławska 8 listopada zaprosi na „Poławiaczy pereł” Georgesa Bizeta, pod koniec roku pokaże „Coppelię” Léo Delibesa, w połowie marca „Łucję z Lammermooru” Gaetano Donizettiego, w kwietniu „Pana Twardowskiego” Ludomira Różyckiego, a w czerwcu „Makbeta” Giuseppe Verdiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie