Sezon teatralny we Wrocławiu: otwarcie Teatru Muzycznego Capitol, Festiwal Dialog i premiery

Małgorzata Matuszewska
materiały prasowe Teatru Muzycznego Capitol
U progu jesieni warto pomyśleć o teatralnych atrakcjach, których w nadchodzącym sezonie we Wrocławiu nie zabraknie.

Po trzyletniej przebudowie i modernizacji, 29 września Teatr Muzyczny Capitol zaprosi widzów na premierę „Mistrza i Małgorzaty” według Michaiła Bułhakowa. Muzyczną wersję opowieści wszech czasów reżyseruje Wojciech Kościelniak, a wystąpią m.in.: Justyna Szafran (sprzedawczyni Zina, która w powieści sprzedawała napoje na Patriarszych Prudach i obraziła się na Berlioza z Iwanem Bezdomnym – w spektaklu będzie narratorką), Tomasz Wysocki (Woland), Rafał Dziwisz (Mistrz), Magdalena Wojnarowska na zmianę z Justyną Antoniak (Małgorzata), Mariusz Kiljan na zmianę z Michałem Szymańskim (Iwan Bezdomny), Błażej Wójcik (Korowiow), Mikołaj Wou-bishet (Behemot), Konrad Imiela (Piłat), Bartosz Picher (Asasello), Andrzej Gałła (Berlioz) i Agnieszka Oryńska-Lesicka (Natasza).
Dziś (19 sierpnia) o godz. 9 Capitol otwiera kasę w budynku przy ul. Piłsudskiego 67. Będzie czynna od poniedziałku dopiątku w godzinach 9-19, a w soboty i w te niedziele, w które grane będą spektakle – w godz. 12-19. Widzom, którzy w czasie wakacji (od czerwca do 18 sierpnia) rezerwowali bilety online, Capitol przypomina, że rezerwacje należy odebrać do 7 września.
VII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog – Wrocław odbędzie się od 11 do 18 października. To 16 przedstawień z ośmiu krajów świata, 8 spotkań ze światowymi artystami i intelektualistami, wykłady, debaty i panele. Spektakle przywiozą Krzysztof Warlikowski i Johan Simons z Holandii. Za kilka dni na stronie internetowej www.dialogfestival.pl pojawi się program i ceny biletów.
We Wrocławskim Teatrze Współczesnym, w ramach cyklu „Prosta historia”, 21 września planowana jest premiera spektaklu „Walentina. The Last Human Dog”. To adaptacja rozdziału „Samotny głos ludzki” z książki „Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości” Swietłany Aleksijewicz – białoruskiej pisarki, laureatki wrocławskiej Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus 2011, którą dostała za reportażową książkę „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Spektakl reżyseruje Natalia Sołtysik, wystąpią Irena Rybicka i Tomasz Orpiński, a premierze towarzyszyć będzie wystawa „Makieta/Wystawa/Wińczyk, prezentowana w teatralnych piwnicach. Na wystawie uruchamiane za pomocą guzika manekiny – mechaniczne postaci – wypełnią swoje zadania zawsze według zaprojektowanego dla nich schematu.
W Teatrze Polskim trwają próby do spektaklu „Powrót na pustynię. Zachodnie wybrzeże” na podstawie dwóch sztuk francuskiego dramatopisarza, aktora i reżysera Bernarda-Marie Koltesa. Przygotuje je Michał Borczuch, jeden z najzdolniejszych reżyserów teatralnych młodego pokolenia, nominowany do tegorocznego Paszportu Polityki. W obsadzie znaleźli się m.in.: Halina Rasiakówna, Marta Zięba, Andrzej Kłak i Marcin Pempuś. Premiera 4 października, a spektaklowi towarzyszyć będą działania artystyczne i społeczne, otwierające ludzi na obecnych i często ignorowanych tzw. innych: Romów, upośledzonych psychicznie, osoby o innymkolorze skóry, innego wyznania.
Krzysztof Garbaczewski wyreżyseruje „Kronos” według Witolda Gombrowicza – premierę pierwszej w Polsce realizacji scenicznej w grudniu. „Kronos” to prywatne, o wiele bardziej intymne niż znane „Dzienniki” zapiski Gombrowicza.
W marcu przyszłego roku Michał Zadara wystawi w Teatrze Polskim „Dziady”. To spora niespodzianka, bo mickiewiczowskie „Dziady” poraz pierwszy na scenie zostaną wystawione w całości, tak jak napisał je Adam Mickiewicz. Uspokajamy widzów obawiających się o długość przedstawienia: premiera pierwszej części w nadchodzącym sezonie, następne w kolejnych. Tak aby w 2016 roku, kiedy Wrocław będzie Europejską Stolicą Kultury, pokazać publiczności wszystkie trzy w ramach jednego wieczoru.
Przed laty w Polsce zakazano rozpowszechniania filmu „Diabeł” Andrzeja Żuławskiego, znanego z oryginalnych, bardzo często brutalnych filmowych scen (m.in. w „Szamance” z Bogusławem Lindą). Na podstawie „Diabła” spektakl przygotowuje Jan Klata, a premiera w lipcu przyszłego roku.
Wrocławski Teatr Komedia w listopadzie pokaże premierę z Emilią Krakowską: „Czystą komercję” Katarzyny Wojtaszak, w lutym „Z moją córką? Nigdy” Jana Procházki, a Jan Jakub Należyty, autor „Trzy razy łóżko”, już dopisuje do sztuki nowy, wigilijny wątek.
Opera Wrocławska 8 listopada zaprosi na „Poławiaczy pereł” Georgesa Bizeta, pod koniec roku pokaże „Coppelię” Léo Delibesa, w połowie marca „Łucję z Lammermooru” Gaetano Donizettiego, w kwietniu „Pana Twardowskiego” Ludomira Różyckiego, a w czerwcu „Makbeta” Giuseppe Verdiego.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3