Przebudowa autostrady A4 z Wrocławia wzbudza olbrzymie emocje. W planach także budowa dróg S5 i S8 (MAPY)

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
W galerii prezentujemy mapy przebiegu wariantów A4, S5 oraz S8. Kliknij w zdjęcie i przejdź do następnych slajdów za pomocą strzałek
W galerii prezentujemy mapy przebiegu wariantów A4, S5 oraz S8. Kliknij w zdjęcie i przejdź do następnych slajdów za pomocą strzałek Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Planowana rozbudowa autostrady A4 wzbudza olbrzymie emocje. Jej przebieg zakłada poszerzenie drogi w istniejącym śladzie, gdzie problemem są liczne wiadukty lub całkowicie nowym - dla mieszkańców okolicznych miejscowości oznacza to wyburzenie domów, a dla przyrody wycinkę cennych lasów. W planach GDDKiA jest także budowa dróg ekspresowych: S5 łączącej Sobótkę z Bolkowem oraz S8, która ma odciążyć istniejącą, niebezpieczną DK8. Zapytaliśmy dyrekcję, na jakim etapie są inwestycje.

Spis treści

Autostrada A4 od Legnicy do Wrocławia i droga ekspresowa S5 od Sobótki do Bolkowa

Przypomnijmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje budowę całkowicie nowej nitki autostrady A4 z Wrocławia do Legnicy o długości ok. 80 km lub jej rozbudowę, oraz budowę drogi ekspresowej S5 na trasie Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km. Dotychczas zaproponowano kilka wariantów trasy, a w styczniu i lutym zostały zaprezentowane wstępne korytarze przebiegu A4 oraz S5.

- Umowę na opracowanie dokumentacji dla odcinka A4 od Krzyżowej do Legnicy podpisaliśmy 28 czerwca 2021 r. Autostrada A4 na odcinku ok. 36 km zostanie rozbudowana w istniejącym śladzie, a każda jezdnia będzie miała trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do jezdni istniejącej, a miejscami rozbudowa jezdni istniejących - mówi nam Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA informuje, że zostały zorganizowane spotkania dla 21 gmin, przez które przechodzą projektowane warianty tras. Niestety jednocześnie wiemy, iż niektóre z wariantów A4 przewidują wyburzenie od kilku do ponad 20 domów, przecinają też cenny przyrodniczo teren Natura 2000 i Park Krajobrazowy Bystrzycy. Spotkało się to z dużym niezadowoleniem lokalnych mieszkańców, którzy wskazywali, że autostradę można poszerzyć w istniejącym śladzie. Jednak w tym przypadku wiąże się to z burzeniem istniejących mostów i wiaduktów, co jest olbrzymim wyzwaniem logistycznym. Co wtedy zaprezentowano?

Warianty A4 - jak będzie biec nowa autostrada od Wrocławia do Legnicy

Warianty autostrady A4
Warianty autostrady A4 GDDKiA

Wariant 1 autostrady A4

W starym śladzie od węzła bielańskiego, z likwidacją węzła Pietrzykowice i budową w zamian nowego węzła Strzeganowice (bliżej Kątów Wrocławskich). Przy tym rozwiązaniu nie ma konieczności burzenia domów czy przekraczania terenów cennych przyrodniczo i wycinania lasów. Część potrzebnych gruntów przy A4 jest już w posiadaniu GDDKiA. Największym problemem będzie tutaj logistyka i utrzymanie ciągłości ruchu na drogach poprzecznych do autostrady.

Wariant 1 czerwony autostrady A4
Wariant 1 czerwony autostrady A4 GDDKiA

Wariant 2.1 autostrady A4

Wariant zielony 2.1 biegnie od węzła Stary Śleszów na A4 (Wrocław Wschód) przez tereny gmin: Żórawina, Kobierzyce, Sobótka i Kąty Wrocławskie do nowego węzła Nowa Wieś Kącka pod Kątami Wrocławskimi. Na przebiegu tego wariantu 5 domów stoi w kolizji z nową drogą i musiałyby zostać wyburzone.

Wariant 2.1 zielony autostrady A4
Wariant 2.1 zielony autostrady A4 GDDKiA

Wariant 2.2 autostrady A4

Prowadzi od węzła Stary Śleszów na A4 analogicznie jak wariant zielony, ale w rejonie wsi Stradów odbija bardziej na zachód i prowadzi aż do nowego węzła Wichrów pod Kostomłotami. Niestety, tu konieczne byłoby wyburzenie aż 25 domów na przebiegu tego wariantu.

Wariant 2.2 różowy autostrady A4
Wariant 2.2 różowy autostrady A4 GDDKiA

Wariant 2 autostrady A4

Wariant biegnie od węzła Stary Śleszów analogicznie do dwóch poprzednich wariantów, jednak w pobliżu Mirosławic (gmina Sobótka) zmienia przebieg i prowadzi dalej przez tereny Parku Krajobrazowego Doliny Bystrzycy i obszar Natura 2000 "Przeplatki nad Bystrzycą". Wariant ten nie pociąga za sobą wyburzeń domów, ale prowadzi przez cenne przyrodniczo tereny. Kończy się na nowym węźle Wichrów pod Kostomłotami.

Wariant 2 niebieski autostrady A4
Wariant 2 niebieski autostrady A4 GDDKiA

Wariant 2.3 autostrady A4

Analogicznie jak poprzednie prowadzi do Mirosławic, a dalej odchodzi najbardziej na południe, przecinając gminę Mietków i podobnie jak wariant niebieski tnie teren Natury 2000 oraz parku krajobrazowego. Kończy się na węźle Wichrów, a jego realizacja zmusiłaby wykonawcę do wyburzenia 21 domów.

Wariant 2.3 żółty autostrady A4
Wariant 2.3 żółty autostrady A4 GDDKiA

Jak informuje nas Magdalena Szumiata z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), wykonywana jest również inwentaryzacja przyrodnicza. Podobnie sytuacja wygląda z planowaną drogą ekspresową S5, której 1 z 3 wariantów miałby połączyć autostradę pod Wrocławiem i budowaną drogę S8 z węzłem S3 pod Bolkowem.

Warianty przebiegu S5
Warianty przebiegu S5 GDDKiA

Na opracowanie STEŚ firma Multiconsult Polska Sp. z o.o. ma czas do 2025 roku, a obie drogi przy optymistycznym założeniu powstaną w okolicach 2030 roku.

W IV kwartale tego roku planowana jest II tura spotkań informacyjnych dla mieszkańców przez które przebiega nowe A4 i S5.

- W pierwszej części spotkań, które odbyły się w styczniu i lutym bieżącego roku, zbieraliśmy uwagi i wnioski, a teraz przedstawimy efekty społecznych głosów. Niebawem pojawi się informacja o terminach i miejscach spotkań - mówi Magdalena Szumiata.

Droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka

Nieco dalej niż w przypadku A4 i S5 prace posunęły się przy planowanej drodze ekspresowej S8 prowadzącej z istniejącej DK8 pod Wrocławiem (Magnice) do obwodnicy Kłodzka. Istniejąca droga krajowa między miastami jest niebezpieczna i dochodzi na niej do wielu wypadków. GDDKiA postanowiła więc wybudować nową drogę S8.

Droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Kłodzka będzie liczyła ok. 80 km. Realizacja trasy została podzielona na trzy odcinki:

  • Łagiewniki - Wrocław (Magnice), GDDKiA otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) 30 sierpnia 2021 r;
  • Ząbkowice Śląskie - Łagiewniki, GDDKiA otrzymała DŚU 16 listopada 2021 r.;
  • Kłodzko - Ząbkowice Śląskie (w jego skład wchodzą pododcinki Kłodzko - Bardo i Bardo - Ząbkowice Śląskie), 14 października 2021 r. GDDKiA otrzymała DŚU dla odcinka od Barda do Ząbkowic Śląskich.
Przebieg S8 zaznaczony jest na niebiesko
Przebieg S8 zaznaczony jest na niebiesko GDDKiA

- Kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Kłodzko - Bardo będzie możliwa po analizie połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK46 - komentuje Magdalena Szumiata.

Projekt nowej S8 ma ruszyć do przodu w IV kwartale 2022 roku. Wtedy planowane jest ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj dla odcinka S8 Wrocław – Łagiewniki.

Cała trasa planowo ma zostać zrealizowana w latach 2025-2031.

W galerii prezentujemy mapy przebiegu wariantów A4, S5 oraz S8. Kliknij w zdjęcie i przejdź do następnych slajdów za pomocą strzałek

Przebudowa autostrady A4 z Wrocławia wzbudza olbrzymie emocj...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Przywódca Chin z wizytą w Arabii Saudyjskiej. Komentarz P. Rakowskiego

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Budowa powinna być podzielona na odcinki i wykonywana równocześnie przez kilkunastu wykonawców. Okazja odbudowac firmy budujące drogi. Khttps://inzynieria.com/drogi/rankingi/60848,najwieksi-wykonawcy-polskich-kontraktow-drogowych,pozycja-rankingu-6-strabag-sp-z-o-o-3-81-mld-zl
G
Gość
BIAŁA KSIĘGA TRANSPORTU

28.03.2011 Komisja Europejska przyjęła dokument Białej Księgi - Transport do 2050 roku. Strategia ta zakłada przeniesienie transportu z samochodowego do przyjaznych środowisku gałęzi transportu, w tym transportu kolejowego, wodnego – rzecznego oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska.

http://www.ikolej.pl/wydarzenia/biala-ksiega-transport-w-roku-2050/

„Biała Księga Transportu”. Zgodnie z nią, do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu. Ponadto zgodnie z tą strategią porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i w Świnoujściu powinny mieć połączenie ze swoim zapleczem poprzez transport śródlądowy. Tak jak mają je inne główne porty europejskie.
G
Gość
A4

Odcinek Kostomłoty, Kąty Wrocławskie, Bielany powinien być pod szczegółnym nadzorem policji, fotoradarów , bo nie ma dnia bez conajmniej jednego wypadku i blokady przejazdu. Skoro nawet nowe taryfikatory nie skutkują poprawą bezpieczeństwa jazdy, to należy ograniczyć prędkość dla TIRów i samochodów osobowych.
G
Gość
tachografy z GPS - muszą być obowiązkowe

Kierowcy TIRów muszą być pod kontrolą - ich czas jazdy, postoje - tak jak kierowców autokarów.

Zwłaszcza ci zza granicy wschodniej.
G
Gość
Zrobić porządek z TIR-ami. Tylko przewóz towarów żywnościowych – łatwo psujących się, reszta na tory – eszelony.

Zacznijmy dbać o stan naszych dróg, bo TIRy roznoszą je bardzo szybko.

Nikt nie respektuje dopuszczalnych obciążeń dla poszczególnych dróg. TIR-owcy szukają objazdów, żeby nie płacić za przejazd drogami dla nich przeznaczonymi.

A 4 powinna być co najmniej 4-ro pasmowa. Zobaczymy co będzie się działo na A4 jak Ukraina wejdzie do współpracy z UNIĄ. Teraz jest ciasno, bo jeden pas jest zajęty przez TIRy. Codziennie jakieś kraksy spowalniają ruch drogowy.
G
Gość
Likwidacja zjazdów

http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3638368,wielka-przebudowa-autostrady-a4-beda-trzy-pasy-zniknie-8-wezlow-mapa,id,t.html
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie