Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Problemy z rozpoczęciem budowy nowego odcinka S8. Inwestycja trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Budowa S8 jeszcze nie ruszyła, ale już natrafiła na pierwsze problemy. Tym razem związane z procedurą przetargową.
Budowa S8 jeszcze nie ruszyła, ale już natrafiła na pierwsze problemy. Tym razem związane z procedurą przetargową. Wojciech Wojtkielewicz / Polska Press
Na początku października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawców dla trzech odcinków nowej S8 prowadzącej z Wrocławia do Kłodzka. Prace miały zacząć się niebawem, ale od jednego z przetargów odwołał się oferent. To może przedłużyć całą procedurę i opóźnić rozpoczęcie części inwestycji.

Chodzi o drugie zadanie brakującej S8, odcinek od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski o długości 13,8 km. Zaprojektowaniem i budową drogi zainteresowanych było aż 12 firm. Komisja przetargowa jako najkorzystniejszą wskazała ofertę spółki Porr w kwocie 401 110 124,16 zł.

Z wynikiem nie zgodziła się inna spółka biorąca udział w przetargu na budowę tego odcinka, firma Strabag. Chciała wykonać go za niewiele więcej, bo 416 766 236,01 zł. Strabag odwołał się od wyników do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).

- Do czasu rozstrzygnięcia odwołania i decyzji KIO, jesteśmy zobligowani wstrzymać przygotowania do podpisania umowy na realizację tego zadania – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Nie wiadomo ile potrwa rozpatrywanie sprawy przez KIO, ani jakim wynikiem się zakończy. Po rozpatrzeniu możliwe, że konieczne będzie powtórzenie przetargu. To znacznie wydłuży proces budowy odcinka, a bez niego nowa S8 nie będzie kompletna.

Odcinek S8 od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski zostanie poprowadzony nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej numer 8. Przebiegać ma przez tereny gminy Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Na odcinku wybudowane zostaną:

  • węzeł Jordanów Śląski – DK8,
  • pięć mostów pełniących także funkcję przejścia dla zwierząt,
  • siedem wiaduktów nad drogą ekspresową,
  • trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejścia dla zwierząt),
  • trzy przepusty z funkcją przejść dla zwierząt.

Przypomnijmy, że realizację drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem i Kłodzkiem (dzisiaj kierowcy jeżdżą między tymi miastami wolniejszą drogą krajową nr 8) podzielono na 6 krótkich odcinków. Na pierwsze trzy z nich:

  • Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km,
  • Kobierzyce Południe - Jordanów Śląski o długości ok. 13,8 km,
  • Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód o długości ok. 11,2 km,

wybrano najkorzystniejsze oferty (od odcinka Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski jest odwołanie).

W trakcie procedury przetargowej jest odcinek od Ząbkowic Śląskich do Barda. Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje ogłosić przetarg dla odcinka pomiędzy Łagiewnikami i Ząbkowicami Śląskimi. Dla ostatniego fragmentu między Bardem a Kłodzkiem trwają prace przygotowawcze. Ich efekt uzależniony jest od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Preferowany wariant odcinka zostanie wskazany po zakończonych analizach. Wtedy złożony zostanie także wniosek o wydanie decyzji środowiskowych.

Zakończenie nowej S8 na odcinku Wrocław – Kłodzko i oddanie trasy dla kierowców planowane jest w latach 2028-2033. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). W rządowym programie zapisano także realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.

Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska