Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Posłanka Młyńczak odpowiada w sprawie obwodnicy

Aldona Młyńczak
Posłanka Aldona Młyńczak odpowiedziała na list protestacyjny w sprawie wprowadzenia opłat za korzystanie z autostradowej obwodnicy Wrocławia. Poniżej prezentujemy w całości odpowiedź posłanki.

Zwracam się do Państwa jako grupy osób zatroskanych możliwością wprowadzenia opłat za korzystanie z AOW przez auta osobowe w ruchu tranzytowym.

Tak duże zainteresowanie mieszkańców będzie niewątpliwie wsparciem, zarówno dla mnie jak i dla innych Posłów w dążeniach, aby AOW była bezpłatna dla całego ruchu osobowego. Obecny projekt rozporządzenia choć jest rozwiązaniem połowicznym, to jednak chroni społeczność lokalną. Zakłada zwolnienie z opłat dla samochodów osobowych i motocykli na odcinku Węzeł Pawłowice - Węzeł Nowa Wieś Wrocławska lub na odcinku krótszym, co oznacza nie pobieranie opłaty dla każdego, kto wjedzie lub wyjedzie przez jeden z w/w węzłów.

Reasumując, zwolnienia z opłat za przejazd AOW będą dotyczyły samochodów osobowych i motocykli, które będą poruszały się po następujących odcinkach:
1. między poszczególnymi osiedlami Wrocławia (krańcowo pomiędzy Węzłem Pawłowice a Węzłem Nowa Wieś Wrocławska)
2. dla wjeżdżających do miasta
3. dla wyjeżdżających, którzy wjechali na AOW w obrębie miasta.

Niepokój Państwa i wszystkich mieszkańców budzi propozycja pobierania opłat od samochodów osobowych przejeżdżających obwodnicą tranzytem, ponieważ oczekujemy, że AOW będzie odciążeniem Wrocławia właśnie od ruchu tranzytowego. Na takie rozwiązanie czekamy od 20 lat.

Należy nadmienić, że obecnie obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 16 lipca 2002 r. w/s autostrad płatnych, w którym autostrady: A1, A2, A4, A8 (AOW), A18 są określane jako płatne dla wszystkich pojazdów. Żaden z poprzednich rządów nie wprowadził zmian dotyczących bezpłatnych przejazdów. Obecnie po raz pierwszy podjęta jest inicjatywa zmiany tego rozporządzenia i wprowadzenia bezpłatnych przejazdów autostradowymi obwodnicami dużych miast dla samochodów osobowych i motocykli w ruchu lokalnym.

Proponowany zapis jest korzystny dla mieszkańców Wrocławia.

Czym zatem kierowało się Ministerstwo Infrastruktury przedkładając propozycję pobierania opłat od samochodów osobowych przejeżdżających tranzytem obwodnicami miast? Zapewne koniecznymi oszczędnościami finansowymi Państwa. Projekt rozporządzenia przedstawiony przez Ministerstwo
Infrastruktury jest więc rozwiązaniem kompromisowym, choć nie spełniającym w pełni oczekiwań mieszkańców Wrocławia i wielu innych miast (Łódź, Częstochowa, Warszawa, Kraków, Gliwice, Katowice, Rzeszów, Tarnów).

Przed zatwierdzeniem rozporządzenia przez Radę Ministrów dobrze byłoby ponownie przeanalizować projekt pod względem finansowym i technicznym. Wyniki analiz wykażą czy zyski z poboru opłat za tranzyt przewyższają straty poniesione w wyniku przejazdu samochodów przez miasto. Analiza powinna dotyczyć również rozwiązań technicznych, tj. miejsca lokalizacji bramek do poboru opłat i ich odległości od granic miasta. Doświadczenia innych miast wskazują, że im większa odległość w/w bramek od granic miasta, tym mniejsze prawdopodobieństwo wjazdu pojazdów przejeżdżających tranzytem do miasta i blokowanie dróg wokół węzłów. Wszystkie te dane powinny wpłynąć na końcową decyzję Rady Ministrów.

Dziękując za Państwa maile informuję, iż dołożę wszelkich starań, aby AOW była bezpłatna dla całego ruchu osobowego.

Z wyrazami szacunku
Aldona Młyńczak
Poseł na Sejm RP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska