O zarządzaniu urzędem we Wrocławiu

Materiał informacyjny
Minął pierwszy dzień debat w ramach Kongresu Zarządzania Administracją Samorządową we Wrocławiu. To nowe wydarzenie w kalendarzu samorządowych spotkań, które stanowi rozbudowaną kontynuację Ogólnopolskiego Seminarium Sekretarzy, organizowanego od wielu lat przez Pismo Samorządu Terytorialnego „Wspólnota”.

Tegoroczny Kongres Zarządzania Administracją Samorządową, który do 5 czerwca trwa we Wrocławskim Centrum Kongresowym – Hala Stulecia Wrocław, to oprócz Seminarium Sekretarzy pięć dodatkowych, jednocześnie odbywających się ścieżek tematycznych: Kadry i Prawo Pracy,, Komunikacja z mieszkańcami i promocja JST, IT w administracji, Zarządzanie infrastrukturą urzędu i mieniem komunalnym oraz Centra Usług Wspólnych. Ich zróżnicowana tematyka zgromadziła we Wrocławiu nie tylko sekretarzy, ale też szefów działów kadr i płac, kierowników działów informatyki, dyrektorów Centrów Usług Wspólnych czy obsługi urzędu.

Pierwszy dzień debat otworzył wykład Krzysztofa Izdebskiego, prawnika i dyrektora fundacji ePaństwo. Opowiedział on o potrzebie otwierania danych, upubliczniania ich i możliwościach wykorzystania. Zarządzana przez niego fundacja ma bogate doświadczenia z wykorzystaniem otwartych danych – Fundacja ePaństwo odpowiada za stworzenie między innymi Sejmometru, który był inspiracją do stworzenia aktualnej strony Sejmu RP. Krzysztof Izdebski zachęcał urzędników samorządowych (ale i rządowych) do otwierania danych z inicjatywy urzędu, a nie jedynie na wniosek o ich udostępnienie. Jego zdaniem udostępnienie danych przedsiębiorcom, którzy mogą wykorzystać je do stworzenia przydatnych aplikacji będzie działać z korzyścią dla samorządu. Wspomniał też o mnogości aktów prawnych, które regulują udostępnianie danych z różnego zakresu zadań samorządu.

O danych – jednak z punktu widzenia wykorzystania ich do zarządzania nowoczesnym samorządem – rozmawiali też uczestnicy panelu prowadzonego przez Szymona Ciupę, autora bloga o miastach inteligentnych www.smartcity-expert.eu. W trakcie dyskusji Bartosz Dominiak, zastępca burmistrza warszawskiej dzielnicy Ursynów zwrócił uwagę samorządowców na temat potrzeby gromadzenia danych przez urzędników – nawet takich jak lokalizacja koszy na śmieci. W jego opinii trudno skutecznie zarządzać samorządem nie posiadając podstawowych danych. W trakcie debaty paneliści zwrócili też uwagę na możliwości wykorzystania baz gromadzących różne dane o mieszkańcach poszczególnych dzielnic, a nawet ulic. Można je wykorzystać chociażby do rozmieszczania usług np. dla osób starszych w miejscach, w których seniorów jest najwięcej lub do skierowania nocnej komunikacji w piątek czy sobotę w miejsca gdzie mieszka najwięcej osób między 18-25 rokiem życia.

Tegoroczny Kongres Zarządzania Administracją Samorządową, to kontynuacja Ogólnopolskiego Seminarium Sekretarzy, które wciąż odbywa się jako jedna z konferencji w jego ramach. Sekretarze dyskutowali dzisiaj między innymi narzędziach wspomagających samorządowy proces legislacyjny i elektronizację nadzoru prawnego. Wzięła w nim udział była sekretarz miasta Zabrze, dzisiaj prezes Zarządu Śląskiej Sieci Metropolitalnej Sp. z o.o. dr Ewa Weber.

– Celem który powinniśmy sobie stawiać by elektronizacja nam pomagała, jest to by każdy produkt wspomagający proces tworzenia i zarządzania aktami prawnymi w samorządzie był puzzlem, który przez szynę usług potrafi się dopasować do kolejnych. To pozwoli nam w codziennej pracy nie tylko sprawnie tworzyć akty prawne, ale i zarządzać nimi – mówiła pani prezes.

Dużą publiczność zgromadziła odbywająca się w trakcie kongresu konferencja „Kadry i prawo pracy” w trakcie panelu poświęconego zarządzaniu ścieżką kariery pracowników i najlepsze formy szkoleń. W jego trakcie Krzysztof Kawaliło, dyrektor generalny wydawnictwa Municipium SA opowiadał o platformie e-learningowych szkoleń dedykowanych dla pracowników i kadry zarządzającej urzędów i jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego. Akademia „Wspólnoty” to narzędzie, które pozwala przeszkolić wszystkich pracowników – zakres tematyczny szkoleń jest bardzo szeroki – niezależnie od ich liczby. Udział w szkoleniach wykupywany jest bowiem dla całego samorządu a nie dla pojedynczych pracowników. To prawdopodobnie najtańsza forma przeszkolenia pracowników zapewniająca jednocześnie najwyższą jakoś merytoryczną szkoleń – wykładowcami są sami samorządowcy oraz reprezentanci najlepszych kancelarii współpracujących z Pismem Samorządu Terytorialnego „Wspólnota”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska