Ptaki Magdaleny Abakanowicz „AK” i „BK” ze stalowego drutu, drewniana rzeźba Ryszarda Zamorskiego „Waldi Gun 97” i obraz Bolesława Biegasa „Portret sferyczny” – to tylko niektóre z 45 nowych eksponatów znajdujących się od wczoraj w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Wśród zakupionych obiektów, prócz sztuki współczesnej, znalazły się też m.in. porcelanowe talerze powstałe w manufakturze berlińskiej i zdobione przedstawieniami Wrocławia oraz zbiór szklanych naczyń pamiątkowych: pucharów, szklanic, talerzyków, które powstały w hutach działających w Kotlinie Jeleniogórskiej i Kotlinie Kłodzkiej.
W muzealnej Galerii Sztuki Współczesnej na Strychu i w magazynach muzeum znajduje się jedna z największych kolekcji sztuki współczesnje w Polsce – liczy około dwudziestu tysięcy eksponatów. Od wczoraj dołączyły do niej m.in „Portret sferyczny” Bolesława Biegasa z serii prac pod tym samym tytułem, realizowanej w latach 1918--1923. Biegas dał w niej oryginalną koncepcję obrazu, w której nastąpiła próba powiązania portretu z abstrakcyjną ornamentyką, wpisania twarzy w siatkę linii i płaszczyzn. Artysta portretował najczęściej kobiety, a także znane osobistości, postaci historyczne.
Natomiast rzeźba Biegasa zatytułowana „Scena symboliczna” (1922) należy do krótkiej serii „Satyry z Lasku Bulońskiego” i przedstawia splecione w uścisku nagie postaci mężczyzny i kobiety. Kompozycja została wykonana z cementu i pokryta oranżową patyną, sugerującą naturalne zabarwienie ludzkiego ciała. Zabieg ten podkreśla ekspresję sceny, wyrażającej silne emocje i nasyconej erotyką. Kolejnym nabytkiem jest dwuczęściowa rzeźba powstała w pracowni Magdaleny Abakanowicz (ur. 1930), wybitnej polskiej artystki, autorki słynnej serii „Abakany” i kompozycji figuralnych eksponowanych w prestiżowych muzeach i galeriach świata. „AK” i „BAK” to metaforyczne wyobrażenie ptaków w locie, wykonane ze stalowego drutu.
Kolt „Waldi Gun 97” Ryszarda Zamorskiego to praca odwołująca się do świata dzieciństwa i chłopięcych zabaw. Jest to unikatowy eksponat, który uzupełni kolekcję rzeźb i prac ceramicznych tego artysty zgromadzoną już wcześniej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Wszystkie nowe nabytki można na razie oglądać w muzeum do 8 czerwca.
Potem prace Magdaleny Abakanowicz trafią do galerii na strychu, Bolesława Biegasa do Pawilonu Czterech Kopuł, w którym w 2016 r. zostanie otwarty nowy oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu, a szkło i ceramikę będzie można oglądać na jednej z wystaw stałych muzeum, które mieści się przy Placu Powstańców Warszawy 5.
Esponaty muzeum kupiło przy pomocy pieniędzy z dotacji od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i dzięki środkom własnym. Kosztowały około 300 tysięcy złotych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?