Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niedługo rusza przebudowa wału przeciwpowodziowego we Wrocławiu. Ochroni duże osiedla mieszkaniowe

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Okolice ul. Ślęzoujście to ważny przyrodniczy teren we Wrocławiu
Okolice ul. Ślęzoujście to ważny przyrodniczy teren we Wrocławiu Paweł Relikowski / Polska Press
Ponad stuletni wał przeciwpowodziowy na Maślicach doczeka się przebudowy. Jej celem jest przede wszystkim skuteczne zabezpieczenie obszarów chronionych, w tym dotkniętych w czasie powodzi 1997 roku osiedla Maślice i Pracze Odrzańskie, oraz modernizacja ulicy Ślęzoujście.

Przebudowa dotyczy wału przeciwpowodziowego w ciągu ul. Ślęzoujście, wraz z budową infrastruktury drogowej.

- Inwestycja w znacznym stopniu poprawi warunki bytowe okolicznych mieszkańców oraz usprawni prowadzenie akcji przeciwpowodziowej, czyli komunikacji w tym miejscu. Realizacja zadania będzie uzupełnieniem zakresu robót, które zostały wykonane w ramach Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego - komentuje Klaudia Piątek z biura prasowego ZDiUM.

Okazuje się, że wał przeciwpowodziowy w tym miejscu jest najsłabszym elementem, zamykającym ochronę przeciwpowodziową osiedla Maślice i Pracze Odrzańskie.

- Badania podłoża gruntowego oraz badania geofizyczne wskazały, że korpus wału w ciągu ulicy Ślęzoujście nie spełnia kryterium zagęszczenia. To oznacza, że konstrukcja nasypu drogowego jest niedostosowana do funkcji przeciwpowodziowych. Obiekt został wybudowany w 1903 roku, jest wyeksploatowany, nie posiada odpowiedniej stabilności oraz szczelności - mówi Klaudia Piątek.

Niestety, nie ma skutecznego sposobu na techniczne zapewnienie odpowiedniego zagęszczenia nasypu, z którego budowany jest korpus wału oraz podłoże. Niezbędna jest zatem kompleksowa przebudowa korpusu wału, wraz z wykonaniem nowego zamknięcia przeciwpowodziowego rzeki Ługowiny. Poprawę bezpieczeństwa ma zapewnić poszerzona droga znajdująca się na wale przeciwpowodziowym. Obecnie jezdnia, która ma 3 metry szerokości zostanie rozszerzona do 5,5 metrów. Pojawi się również chodnik dla pieszych o szerokości 2,2 metrów.

- Wiąże się to z wymianą nawierzchni na nową, cichszą nawierzchnię bitumiczną, która od dawna jest standardem. Ruch kołowy w tej okolicy jest niewielki, ale z uwagi na piękne plenery, obszar ten jest wykorzystywany do aktywności nie tylko przez spacerowiczów, ale i rowerzystów, rodziców z wózkami dziecięcymi, osoby starsze czy osoby z niepełnosprawnościami. Po zmianie nawierzchni komfort użytkowników wzrośnie. Co istotne, warunki terenowe nie pozwalają na budowę szerszej jezdni, chodnika oraz dodatkowej ścieżki rowerowej, dlatego nowa nawierzchnia będzie przyjaźniejsza dla wszystkich grup użytkowników - zaznacza Klaudia Piątek z wrocławskiego ZDiUM.

Projekt przy udziale mieszkańców Wrocławia. Trwają konsultacje społeczne

- Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu jest w bieżącym kontakcie z Radą Osiedla Maślice w sprawie tej inwestycji, ponieważ chcemy ją zrealizować przede wszystkim w porozumieniu z lokalną społecznością. W tym celu prowadzimy rozmowy z Radą, aby zachować elementy historyczne drogi w ul. Ślęzoujście. Chodzi na przykład o słupki kamienne. Planujemy też wykorzystać historyczną kostkę w konstrukcji ulicy Ślęzoujście, pomimo tego, że Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wydał w tym zakresie żadnych zaleceń - mówi rzeczniczka ZDiUM.

Cały czas prowadzone są konsultacje społeczne w sprawie przebudowy wału. Webinarium dotyczące Planu Zarządzania Środowiskiem odbędzie się 22 listopada (środa), o godz. 17. Link dostępny jest tutaj: KLIK! Zaproszeni zostali przedstawiciele Rady Osiedla Maślice, Pracze Odrzańskie oraz przedstawiciele Stowarzyszenia "Nasze Maślice". Urzędnicy zachęcają do wzięcia udziału także innych mieszkańców Wrocławia, zainteresowanych tematem. Do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta cały czas można także wysyłać pytania i propozycje w sprawie przebudowy wału na Maślicach. Dzięki temu powstanie kompletna dokumentacja PZŚ.

- Celem dokumentacji Planu Zarządzania Środowiskiem jest bardzo jasne wskazanie niebezpieczeństw i ryzyk środowiskowych, które mogą wystąpić podczas realizacji kontraktu oraz działań, które mają łagodzić skutki ewentualnych niekorzystnych zmian środowiskowych powodowanych tymi robotami. Zawiera także zestaw działań monitoringowych, według których będzie można oceniać, w jaki sposób strony kontraktu będą wdrażały poszczególne działania łagodzące. Zakres tej dokumentacji dotyczy nie tylko poszczególnych komponentów środowiska, ale również ochrony zdrowia i życia pracowników, działań antymobingowych, także zapobiegających rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19, ochrony ludności, na którą oddziałuje inwestycja, ochrony zabytków oraz dziedzictwa kulturowego - wyjaśnia Klaudia Piątek.

Stworzoną dokumentację można więc traktować jako swoisty przewodnik dla wykonawcy prac i jego nadzorców. ZDiUM zachęca do podejmowania dyskusji na temat m.in. siedlisk przyrodniczych, które teren wokół ul. Ślęzoujście ma wiele. Równocześnie podkreślają, że wszystkie roboty mają być prowadzone w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopni wpływały na naturalny rozwój przyrody w tym miejscu. W Planie Zarządzania Środowiskiem opisali je już eksperci, m.in.:

  • botanik-fitosocjolog (siedliska przyrodnicze i chronione gatunki roślin);
  • dendrolog (zasady pielęgnacji i zabezpieczania drzew);
  • zoolog-ekspert w zakresie bezkręgowców;
  • zoolog-herpetolog (płazy i gady);
  • zoolog-ornitolog (ptaki);
  • zoolog-chiropterolog (nietoperze);
  • zoolog-teriolog (ssaki nielatające).

Zespół wspomnianych ekspertów będzie kontrolował teren budowy, co pozwoli na wprowadzanie zaleceń minimalizujących oddziaływania na przyrodę w trakcie jej trwania. Eksperci wykonają również spis aktualnego rozmieszczenia siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk i stanowisk chronionych gatunków zwierząt i roślin.

Dofinansowanie zapewni Bank Światowy

Porozumienie z 24 września 2021 roku, podpisane z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie oznacza, że inwestycja została włączona do Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. A projekt ten realizowany jest przy pomocy międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Bank Rozwoju Rady Europy. W części zadanie zostanie sfinansowane też ze środków Skarbu Państwa. Przebudowa wału na Maślicach może otrzymać dopłatę nawet do 50 procent. Ile dokładnie? Tego jeszcze ZDiUM zdradzić nie może, ponieważ cały czas jest opracowywana dokumentacja przetargowa, która zostanie zaakceptowana jeszcze przez Wody Polskie. Ogłoszenie przetargu na przebudowę wału nastąpi najprawdopodobniej z końcem tego roku lub z początkiem Nowego Roku.

- Taki termin wynika z faktu, że Gmina została zobowiązana do przygotowania dodatkowych dokumentów wymaganych przez Bank Światowy, są to m. in. Plan Zarządzania Środowiskiem. Inwestycja jest ważna i potrzebna, a przez to, że będzie współfinansowana ze środków Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) oraz Banku Rozwoju Rady Europy (CEB), oznacza dla nas, że podczas jej realizacji będziemy zobowiązani do stosowania wysokich standardów realizacji inwestycji, w tym również w zakresie ochrony środowiska, ale to akurat jest bardzo dobra informacja dla mieszkańców Wrocławia - dodaje Klaudia Piątek.

ZDiUM szacuje, że wybór wykonawcy nastąpi na przełomie stycznia i lutego 2022 r., a sama inwestycja powinna być zrealizowana do końca 2022 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska