Wspomniany plan i rekomendacje to efekt Wrocławskiego Panelu Obywatelskiego, który miał miejsce w 2020 roku.
Przypomnijmy, że wylosowani mieszkańcy Wrocławia, reprezentatywni dla całej populacji, mogli zdecydować o ważnych sprawach miasta. Urzędnicy zadbali nawet o to, żeby w wylosowanym gronie był odpowiedni udział kierowców, pasażerów MPK, rowerzystów i pieszych.
Uczestnicy panelu wysłuchali głosów ekspertów, po czym sami wypracowali rozwiązania dla przyszłości transportu we Wrocławiu.
Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk zapowiedział, że wszystkie rekomendacje, które uzyskają powyżej 80 proc. poparcia zostaną zrealizowane. Te z poparciem między 65 proc. a 80 proc. miały zostać przeanalizowane.
TUTAJznajdziecie cały raport.
Zobacz też: Tak wyglądał Wrocław na początku XX wieku. Zobaczcie 15 unikatowych zdjęć miasta z ubiegłego stulecia
Jak wypadają obietnice Jacka Sutryka?
- 26 rekomendacji nie zostało wdrożonych
- W przypadku 11 rekomendacji autorzy ocenili, że nic się nie dzieje
- 10 należy uznać za niezrealizowane nawet mimo podejmowanych pewnych działań
- W przypadku 3 rekomendacji urząd uznał, że nie da się ich zrealizować
- W 2 przypadkach urząd wprowadza zmiany przeciwne do rekomendacji panelu
- 10 można uznać za częściowo zrealizowane (uwzględnia to 1 inicjatywę, która się nie udała)
- 4 za zrealizowane w całości
– Obietnica Jacka Sutryka, czyli realizacja rekomendacji panelu obywatelskiego, wypada bardzo blado. Spośród 40 tematów zrealizowanych zostały tylko 4, czyli raptem 10 proc.. To ogromne rozczarowanie, że prezydent aż tak zlekceważył słuszny głos mieszkańców i ekspertów – komentuje Jakub Nowotarski, prezes Akcji Miasto.
Zobacz też:
Jaki był kluczowy postulat?
Jednoznacznie rekomendowana budowa tras tramwajowych na Jagodno, Ołtaszyn, Maślice, Muchobór i Psie Pole. Nie jest realizowany.
Jak podaje Akcja Miasto, prezydent miał regularnie informować o postępach w tej sprawie, ale nie robi nawet tego. Zdaniem aktywistów, część informacji zostało ukryte przez magistrat i nie było jasno zakomunikowane mieszkańcom, jak np. wpisanie linii tramwajowej na Maślice na listę rezerwową w kolejce po fundusze europejskie. W praktyce przesunięcie na rezerwę odsuwa tę inwestycję w czasie nawet o kolejne 5-10 lat.
Drugim ważnym obszarem do poprawy była kolej miejska i aglomeracyjna. Tam - według analizy aktywistów - też nie widać żadnego postępu, a doszło wręcz do regresu. Wycofany został wspólny bilet na MPK Wrocław i przejazdy koleją.
– Zależało nam na zrozumieniu, ile z tych obietnic zostało zrealizowanych, bo wierzymy, że są one dobre dla miasta i mieszkańców. Dla mnie osobiście istotną kwestią jest też klimat, bo w końcu celem panelu było wypracowanie takich rekomendacji, które zmniejszą emisje gazów cieplarnianych z transportu. A drogą do tego jest lepszy transport zbiorowy w mieście, czyli m.in. priorytet dla tramwajów i kolei – tłumaczy Agnieszka Żuk z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, jedna z autorek raportu.
Wśród rekomendacji panelu znalazła się też budowa wyniesionych przystanków na ul. Świdnickiej, które miały być zrealizowane już w 2021 roku. Ta inwestycja została bez żadnego powodu wstrzymana.
Akcja Miasto twierdzi, że w niektórych przypadkach Urząd Miejski sam nie wie, czy spełnił swoje obietnice! Nie wiadomo m.in. czy powstał zapowiadany model współpracy z deweloperami, a także czy wprowadzenie priorytetu przejazdu w sygnalizacji świetlnej odniosło skutek, tj. spełniono obietnicę skrócenia czasu przejazdu.
Społecznicy byli w stanie stworzyć tak dokładny raport, po tym jak realizację o obietnic prezydenta zapytali magistrat.
– Przeanalizowaliśmy treść rekomendacji panelu obywatelskiego, uwzględniliśmy też to, jak odniósł się do nich wcześniej Urząd Miejski. Następnie formalnie zapytaliśmy magistrat o ich działania w każdym obszarze. Jesteśmy bardzo wdzięczni urzędnikom, bo ich odpowiedzi w ogromnej większości były rzetelne i udzielone w ustawowym terminie. Można powiedzieć, że są współautorami naszego raportu – wyjaśnia Jakub Nowotarski
.
I dodaje, że zarówno pytania skierowane do urzędu, jak i odpowiedzi są uwzględnione w raporcie.
Warto dodać, że liczne rekomendacje były w pełni zgodne z dokumentami strategicznymi, takimi jak Wrocławska Polityka Mobilności z 2013 r. czy _Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej z 2019 r. _Podobne obietnice zostały także powtórzone w Planie Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia z 2022 r., czyli już po organizacji panelu.
– Jesteśmy bardzo rozczarowani działaniami Jacka Sutryka w obszarze transportu. Jego pomysł, by zaprosić mieszkańców i ekspertów do stworzenia planu zmian, był bardzo słuszny. Tym bardziej dziwi to, że 90% rekomendacji wciąż nie zrealizował. A szkoda, bo to właśnie na rzecz tramwajów i kolei przyniosłyby ulgę mieszkańcom i miastu. Dziś kluczowe jest tworzenie atrakcyjnych alternatyw wobec samochodu, by zachęcać wrocławian i wrocławianki do przesiadki na transport zbiorowy. Bez tego wszyscy będziemy nadal tracić czas w korkach – podsumowuje Nowotarski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?