Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej Plus: zostają tylko 3 dolnośląskie projekty w rządowym programie rewitalizacji linii kolejowych

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Linie kolejowe na terenie Dolnego Śląska, które były w programie Kolej Plus. Wnioski na rewitalizację dwóch z nich zostały wycofane
Linie kolejowe na terenie Dolnego Śląska, które były w programie Kolej Plus. Wnioski na rewitalizację dwóch z nich zostały wycofane Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
O dofinansowanie miało ubiegać się 5 linii kolejowych, ale samorząd Dolnego Śląska zdecydował, że do dalszego etapu skieruje tylko 3 projekty. W programie Kolej Plus przewidziane jest 85-procentowe dofinansowanie od państwa. Pozostałe 15-procent miały zapewnić lokalne samorządy.

Z programu Kolej Plus wycofano dwa z pięciu projektów, które miały być realizowane w jego ramach. Kolej Plus to rządowy program, w ramach którego samorządom proponowane jest dofinansowanie remontu linii kolejowych w wysokości 85 procent. Głównym celem programu jest zapewnienie sprawnego połączenia kolejowego do stolicy województw z miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców. W przypadku uzyskania dofinansowania samorządy muszą zagwarantować utrzymanie ruchu co najmniej przez 5 lat 4 par pociągów na wyremontowanych dzięki temu programowi liniach kolejowych.

Przypomnijmy, że wcześniej Zarząd Województwa Dolnośląskiego wnioskował o dofinansowanie pięciu zadań. Były to fragmenty linii kolejowych:

  • Środa Śląska - Wrocław: na odcinku Wrocław Świebodzki - Środa Śląska mają być wyremontowane wszystkie stacje i przystanki kolejowe. Szacowana wartość projektu to 191 mln zł, z czego 29 mln zł byłoby wkładem własnym samorządów.
  • Legnica - Złotoryja - Jerzmanice-Zdrój: inwestycja na tym odcinku umożliwi przyszłą rewitalizację dalszego fragmentu linii kolejowej z Jerzmanic-Zdroju do Lwówka Śląskiego, który został przejęty przez województwo dolnośląskie.
  • Kobierzyce – Piława Górna (linia kolejowa nr 310) i odbudowa drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny - Kobierzyce.
  • Zgorzelec - Bogatynia - rewitalizacja tej linii kolejowej miała pozwolić na włączenie Bogatyni do sieci regionalnego transportu kolejowego. Wartość projektu to 118 mln zł. Do jego realizacji, poza zgodą ministerstwa, potrzebny był własny 18 mln zł, na który powinny złożyć się wszystkie samorządy.
  • Oleśnica - Syców - Kępno, czyli linia kolejowa nr 181. Jej remont pozwoliłby uruchomić połączenie kolejowe pomiędzy Wieluniem i Wrocławiem oraz włączyć Syców do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego.

Wszystkie wnioskowane przez urząd marszałkowski projekty zostały zakwalifikowane do kolejnego etapu, jednak samorząd województwa w ostatnich dniach zdecydował, że opracuje niezbędne do dalszego udziału w rządowym programie tylko dla 3 pierwszych z wymienionych wyżej projektów.

Jak informuje rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska Michał Nowakowski, przystąpienie do programu Kolej Plus w przypadku linii kolejowej Zgorzelec - Bogatynia stanęło pod znakiem zapytania z powodu niewielkiego zainteresowania władz gmin, przez które prowadzi ta linia.

- W przypadku projektu przywrócenia połączenia Zgorzelca z Bogatynią należy podkreślić, że aż 4 lokalne samorządy: Miasta Zgorzelec, Gminy Zgorzelec, Powiatu Zgorzeleckiego i Gminy Sulików nie były zainteresowane odbudową linii kolejowej ze Zgorzelca do Bogatyni. Tylko Gmina Bogatynia - jako jedyna z 5 samorządów lokalnych - wyraziła zainteresowanie udziałem w programie Kolej Plus i rewitalizacją połączenia kolejowego - wyjaśnia Michał Nowakowski. - Mając to na uwadze, zarząd województwa prowadzi obecnie rozmowy z Gminą Bogatynia, które przy jej zaangażowaniu i deklaracji współfinansowania rewitalizacji linii kolejowej umożliwią gminie dalszy udział w Programie Kolej Plus - mówi Nowakowski.

Z rewitalizacji linii kolejowej Oleśnica - Kępno w ramach programu Kolej Plus samorząd Dolnego Śląska zrezygnował natomiast dlatego, że dla tej linii PKP PLK same opracują studium wykonalności wraz z przeanalizowaniem możliwości uzyskania dofinansowania z unii europejskiej. - Dlatego w tym przypadku, co oczywiste, nie dublujemy projektów inwestycyjnych – one pozostają po stronie zarządcy linii - PKP PLK - przekonuje Nowakowski.

Program Kolej Plus zakłada, że do końca listopada 2021 r. muszą być zrobione studia planistyczno-prognostyczne dla planowanych inwestycji oraz zapaść decyzje dotyczące współfinansowania wkładu własnego przez lokalne samorządy. Po zakończeniu tego etapu projekty trafią do Ministerstwa Infrastruktury. Podpisywanie umów na realizację projektów, które uzyskają akceptację resortu, potrwa do kwietnia przyszłego roku. Realizacja zgłoszonych projektów rozpocznie się w maju 2021 r. i potrwa do końca roku 2028. Wartość całego programu to 6,6 mld zł. Pięć dolnośląskich projektów miało kosztować blisko 800 mln zł.

Michał Nowakowski podkreśla, że program Kolej Plus jest uzupełnieniem projektu realizowanego przez samorząd Dolnego Śląska, który zakłada przejmowanie linii kolejowych od państwa.
- To przejęcie ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości ponad 300 km na terenie całego Dolnego Śląska, a następnie ich rewitalizacja i przywrócenie na nich połączeń pasażerskich - mówi Nowakowski i przypomina, że samorząd województwa przejął już prawie wszystkie z zaplanowanych do przejęcia linii kolejowych. Pierwszą z nich, uruchomioną w 2019 r., jest linia Dzierżoniów – Bielawa, po której od 2019 roku kursują pociągi Kolei Dolnośląskich. Obecnie trwa modernizacja linii Gryfów Śląski – Mirsk - Świeradów Zdrój, a następnie rewitalizacji doczeka się linia do Karpacza. - Chcemy skomunikować dolnośląskie miasta i miejscowości, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie poruszać się po regionie Kolejami Dolnośląskimi - informuje Michał Nowakowski.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska