Jak jeść w te święta, żeby nie przytyć? Dietetyk radzi, co zrobić, żeby nie odchorować Bożego Narodzenia

Karolina Banaszkiewicz
Karolina Banaszkiewicz
Marzena Grząbkowiak
Między posiłkami trzeba robić przerwy, a porcje powinny być mniejsze od tych, które zjadamy na co dzień. W Wigilię nie powinniśmy się głodzić cały dzień, bo potem zjemy za szybko i za dużo. Dwa kawałki ciasta na dzień wystarczą, bo większej ilości kalorii nasz organizm może nie spalić. O tym, jak jeść w te święta, opowiada dietetyk Marzena Grząbkowiak z poradni Profidiet we Wrocławiu.

Jak podtrzymać dobre samopoczucie i kondycję podczas świąt, kiedy na stole nie brakuje różnorodnych potraw?
- Kiedy nie będziemy się przejadać i organizm nadąży z trawieniem spożytych posiłków, będziemy czuli się lepiej i nie będziemy mieli problemów gastrycznych. Z tego powodu należy pamiętać, aby utrzymywać odpowiednie przerwy pomiędzy posiłkami, które będą odzwierciedleniem prawidłowego rozkładu dnia posiłków w dzień powszedni. Spożycie pięciu do sześciu posiłków, pomiędzy którymi zrobimy trzy-czterogodzinne przerwy “trawienne”, dadzą możliwość, aby w okresie poposiłkowym strawić spożyty posiłek i o ile nie będzie on zbyt kaloryczny, to także w dużej mierze “spalić” spożytą energię. świąteczny stół jest bardzo kuszący, więc w przerwie pomiędzy posiłkami często dojadamy nie “rejestrując” i nie utożsamiając tego podjadania z kolejnym posiłkiem, który również ma określony ładunek energetyczny. Jeśli podjadamy – znacznie łatwiej nabrać nam kilogramów.

Które ze świątecznych dań jest najbardziej kalorycznie/ciężkostrawne i trzeba je spożywać z umiarem?
- Na świątecznym czy wigilijnym stole jest wiele dań, które są ciężkostrawne, czyli jak nazwa wskazuje- długo trawiących się w żołądku. Do składników, które najdłużej się trawią należą tłuszcze, dlatego wszystkie potrawy smażone na głębokim tłuszczu, w panierce będą ciężkostrawne, ale też nie brakuje ciast i potraw zawierających orzechy, mak, miód, cukier, owoce suszone np. kutii, klusek z makiem, makowca. Te z kolei są bombą kaloryczną, zawierającą dużo białka i tłuszczu, ale i cukrów. To, czy dana potrawa będzie bardziej lub mniej kaloryczna zależy od nas. Możemy wprowadzić pewne proste zabiegi kulinarne, aby potrawy zawierały mniej kalorii. Zamiast smażyć, możemy rybę upiec w piekarniku lub dusić albo gotować na parze, a w recepturze ciast – można użyć zamienników cukru lub ograniczyć ilość cukru lub zrobić cieńszy spód ciasta.

Jak poradzić sobie z głodem, który może nam towarzyszyć np. podczas Wigilii, kiedy do pierwszego posiłku zasiadamy wieczorem?
- Otóż, właśnie chodzi o to, aby w dzień Wigilii spożywać regularnie posiłki i nie głodzić się, ponieważ głodzenie się od rana spowoduje, że zjemy zbyt zachłannie i za szybko wieczerzę wigilijną. Bardzo długa przerwa pomiędzy posiłkiem porannym a kolacją spowoduje hormonalny sygnał do gromadzenia zapasu tkanki tłuszczowej z długo oczekiwanego posiłku.

Czy ważna jest kolejność spożywania dań i to, czym je popijamy?
- Warto zaczynać od zup i przystawek warzywnych, aby zostawić mniej miejsca w żołądku na kaloryczne dania i desery. Drugą zaletą rozpoczynania posiłku od wysokobłonnikowych i niskokalorycznych potraw jest wolniejsze przesuwanie treści żołądka w niższe piętra przewodu pokarmowego, a zatem dłuższe uczucie sytości po posiłku.

Co ze słodkościami, czy w święta również powinniśmy się ograniczać?
- Ograniczać ich nadmiar tak, ale na pewno nie ma nic złego w tym, aby spróbować w ciągu świątecznego dnia 1 lub dwóch małych kawałków ciasta. Natomiast trudno będzie spalić energię z pięciu kawałków sycących ciast, gdzie średnia kaloryczność 1 kawałka o wadze 100 g to 340 kcal. Prosta kalkulacja pozwala oszacować, że jeśli zjemy 5 kawałków ciasta, może być to dla nas nawet 1500 kcal dodatkowej i szybko przyswajalnej energii. Osoba o niskiej aktywności fizycznej może nie spalić tej energii w ciągu całego jednego dnia.

Czy są sprawdzone sposoby na to, żeby przez święta nie przybrać na wadze?
- Złotą zasadą jest jeść mało, a często, byleby nie podjadać bez przerwy. Jeśli chcemy przekąszać warto jadać sałatki ze świeżych warzyw. Zawsze zalecam pacjentom, aby umieli dokonywać wyboru, jeśli chcą spróbować różnych potraw świątecznych powinni rezygnować z produktów, które mają na co dzień, np. jeśli chcą po śniadaniu i obiedzie zjeść kawałek ciasta, proszę, aby ograniczyli lub zrezygnowali z dodatku pieczywa lub ziemniaków czy kasz do dań głównych.

Jak podzielić sobie ilość posiłków i wielkość porcji w czasie świąt, żeby nie ucierpiał nasz żołądek?
- Zjedzmy trzy główne posiłki, które mogą być nieco bardziej kaloryczne i obfitsze oraz dwie lub trzy małe objętościowo przekąski, np. porcja ciasta lub sałatka, czy też ryba podana z warzywami. Zwróćmy uwagę aby porcje nie były większe niż spożywamy zwyczajowo, powinny być nawet mniejsze ponieważ potrawy świąteczne z reguły mają więcej kalorii w mniejszej objętości.

Czy mile widziane są jakieś formy aktywności, jak np. rodzinne spacery? Czy to pomoże w dobrym trawieniu?
- Bardzo mile widziany jest spacer, uważam, że jest to dobra dla każdego forma ruchu rekreacyjnego. Spacer na pewno choć częściowo pomoże w zużywaniu energii, którą spożyliśmy ze świątecznych potraw i jednocześnie przyspieszy motorykę jelit, co również ułatwi trawienie i zapobiegać będzie zaleganiu treści pokarmowych w jelitach.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

a
aqds

Ewentualnie podwieźć rodzinę w odwiedziny rowerkiem zamiast autem!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3