Elektryczne autobusy i ekologiczne taksówki we Wrocławiu (ZDJĘCIA)

Weronika Skupin
Wrocławski autobus Volvo Hybrid z napędem częściowo elektrycznym, a częściowo spalinowym stacjonuje w zajezdni przy ul. Obornickiej (za kierownicą Janusz Nowak, kierownik zakładu). Niedługo do Wrocławia mogą trafić w pełni elektryczne autobusy.
Wrocławski autobus Volvo Hybrid z napędem częściowo elektrycznym, a częściowo spalinowym stacjonuje w zajezdni przy ul. Obornickiej (za kierownicą Janusz Nowak, kierownik zakładu). Niedługo do Wrocławia mogą trafić w pełni elektryczne autobusy. Lidia Mukhamadeeva
Udostępnij:
Czy we Wrocławiu niebawem pojedziemy elektrycznymi autobusami? O takim rozwiązaniu myśli MPK. Na razie spółka zaplanowała dialog ze specjalistami zajmującymi się takimi rozwiązaniami. Przewoźnik chce się dowiedzieć, co oferuje rynek i jakie możliwości ma elektryczny tabor. W pełni elektrycznych autobusów jeszcze nie mamy, ale są za to... ekologiczne taksówki.

Elektryczne autobusy nie są tak wydajne jak spalinowe – to główny minus takiego rozwiązania. Plusy? Oszczędność, nawet do 80 procent, na kosztach eksploatacji. Zaletą jest też brak emisji spalin, takie wozy są przyjazne dla środowiska.

W Warszawie testowano między innymi elektrycznego Solarisa Urbino. Producent deklaruje, że pojazd przejedzie do 100-150 km na jednym ładowaniu, model testowany w stolicy przejeżdżał ok. 90 km i nie zadowolił przewoźnika, bo dziennie autobusy warszawskiego ZTM pokonują ok. 350 km, podobnie jak wrocławskiego MPK. Elektryczne autobusy produkuje od niedawna Volvo – taki model jeździ po ulicach Göteborga. Firma AMZ Kutno oferuje elektryczne autobusy o zasięgu 240 km. Wrocławski przewoźnik chce mieć jak najpełniejsze informacje o rynku, zanim zdecyduje się na kupno takich pojazdów.

MPK zamieściło ogłoszenie o tzw. dialogu technicznym, który poprzedzi uruchomienie we Wrocławiu elektrycznych linii autobusowych. Ma to być projekt pilotażowy. Na razie spółka chce się zorientować jakie są najnowsze i najlepsze rozwiązania oraz rozeznać się w cenach. – Są to więc konsultacje i dopiero na ich podstawie będziemy mogli określić czy i jakie pojazdy zakupimy, ile ich będzie i w jakich obszarach miasta będą one jeździły. Dialog techniczny pozwala więc na przygotowanie się do przeprowadzenia dalszego postępowania – wyjaśnia Klaudia Kordylas z MPK.

We Wrocławiu nowe elektryczne autobusy miałyby się poruszać głównie po centrum. Tam najwięcej jest spalin. – W Europie Zachodniej dąży się do tego, aby komunikację w centrach miast obsługiwały autobusy elektryczne, ponieważ w tych obszarach przystanki są w niewielkiej odległości od siebie. Przy każdym zatrzymaniu się ze zwykłego autobusu wydobywa się znaczna ilość spalin. Natomiast autobusy elektryczne ich nie wydzielają - są ekologiczne. Chcemy, aby także we Wrocławiu oddychało się lżej – tłumaczy Klaudia Kordylas.

Jednym z elementów wyposażenia elektrycznych autobusów jest system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania. Jest ona przetwarzana w energię elektryczną i natychmiast oddawana, co ułatwia ruszanie pojazdu. We Wrocławiu mamy już takie rozwiązanie – hybrydowy autobus volvo ma taki system, jest w stanie pojechać zarówno na napędzie elektrycznym jak i spalinowym. Nie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła. W tramwajach Pesy, które na razie stoją w zajezdni, także jest system odzyskiwania energii z hamowania. Dzięki temu tramwaj nie pobiera tyle prądu z trakcji.

W stolicy Dolnego Śląska jeżdżą też ekologiczne taksówki. Biało-zielone, hybrydowe taksówki EcoCar można było do tej pory spotkać jedynie w Warszawie. We Wrocławiu firma działa od 23 lipca.

Popularność pojazdów hybrydowych i elektrycznych we Wrocławiu zwiększa się powoli. W roku 2015 w stolicy Dolnego Śląska zarejestrowano ogółem 83 pojazdy hybrydowe, najwięcej marki Toyota (Auris i Yaris). Ogółem samochodów hybrydowych we Wrocławiu zarejestrowano ponad 300, a elektrycznych 7. W miejskim systemie bezpłatnego ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych zarejestrowanych jest około 100 użytkowników.

Wideo

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PiotrSalata
A jak sobie to wyobrażasz, że osobom posiadającym takie samochody zabroni się korzystania z nich? To wtedy podniesie sie bunt, który w sumie nawet był by usprawiedliwiony. Autobusy i taksówki elektryczne to jest bardzo dobry sposób na zmniejszenie tego co później leci w naszą atmosferę. Swego czasu sporo czytałem na temat samochodów hybrydowych, głównie marki Toyota i muszę stwierdzić że stworzenie takich aut to bardzo duży krok w przyszłość. Tym bardziej że ta dziedzina dopiero się rozrasta i ciągle prowadzone są prace w celu unowocześnienia tych silników. Widać że Toyota chociażby dużą nadzieję pokłada w tych samochodach
z
zywiec
No to by było na takiej mniej więcej zasadzie. Ja np 2 lata temu kupiłem Aurisa z hybrydowym silnikiem, co prawda na samym elektrycznym wystarczy mi na dojazd do pracy i powrót, ale ogólnie zauważyłem sporą oszczędność przy użytkowaniu tego samochodu. Także myślę że i autobusy takie się również sprawdzą.
P
Piotrek
To nie jest dobry pomysł, on jest bardzo dobry. Jeśli w ten sposób udało by chociażby obniżyć koszty korzystania z komunikacji miejskiej to będzie to argument który przemówi do wielu. Prius wykorzystany jako taksówka hybrydowa się sprawdził i to milion km bezproblemowej jazdy.
w
waldi
Ja wiem czy popisówki, jakiś procent zanieczyszczeń jest mniejszy przy użyciu elektrycznych samochodów, więc i autobusy będą miały takie same plusy. W dodatku jak ostatnio zostało udowodnione przykładem taksówkarza użytkowanie hybrydowej Toyoty jako taksówki sprawdziło się, także i tu jest nadzieja że autobusy znajdą swoje zastosowanie. Zmiana samochodów jednak nie rozwiąże innych problemów ekologicznych w państwie, także to już jest całkiem inna sprawa.
d
damiaq
Niby narzekacie a prawda jest taka ze już duża część europy korzysta z autobusów elektrycznych i wcale sie nie dziwie ze powoli to dociera do Polski , to rozwiązanie jest słuszne i na dłuższą mete tylko trzeba umiejetnie rozplanować dystans jaki mają do dyspozycji.Dzieki temu będziemy mieli czystsze powietrze i w koncu nie będziemy sie daławić na samą myśl aby przejść na pasach w centrum.Ja sam coraz cześciej widze np Priusy jako taksówki , ludzie powoli zaczynają rozumieć , że era spalinówek juz powoli się kończy , a potrzebujemy rewolucji , a autobusy/ taksowki muszą to zapoczątkować
x
xxx3
no jasne , i chyba raczej wypadało by coś zrobić prawda ? przecież nie odrazu Kraków zbudowano , dzieki takim małym krokom w przyszłości w koncu może bedziemy mieć czystsze środowisko.Sam ostatni coraz czesciej widze Priusy lub Aurisy jako taksówki i podoba mi się to że ludzie w koncu poszli po rozum do głowy.
K
Krystian
Dlatego w krajach gdzie wprowadzana jest Mirai są organizowane do nich dopłaty z państwa w celu zachęcenia do zakupu i to nie małe. Jak dla mnie to zawsze jakaś zachęta, bo samochodów się przecież wszystkim ludziom nie wymieni. Pojawiają się nowe normy, wydawane są liftingi aut spełniające te normy. Jak dla mnie stworzenie autobusu wodorowego jest bardzo dobrym pomysłem. Kropla wody skałę drąży.
i
igor89
Może to i niczego nie zmieni , ale zawsze jest to krok w przód, może akurat pojda za ciosem i w nastepnych latach będziemy mieć ich coraz więcej, autobusy taksówki takie jak prius napewno pomogą w ograniczeniu emisji spalin.Musimy tylko poczekać aż będą bardziej popularne, jak narazie to nowinka, ale ludzie z czasem powinni się do nich przekonać
D
Daria
Jeśli miasto chce zmniejszyć emisję spalin w centrum to niech odważnie ograniczy liczbę samochodów. Parę elektrycznych autobusów niczego nie zmieni w morzu samochodów (po wrocławiu jeździ 350 autobusów i 400 000 samochodów).
M
Mefir
Panie mieszkańcu..trudno mi stwierdzić , czy się znamy. Powątpiewam w to , aczkolwiek fajnie trafić na człowieka, który nie rzuca od razu mięsem do człowieka innego nei zgadzając się po części z jego przekonananiami :)
C
Czar
Samochody hybrydowe jako taksówki ? Świetny pomysł w erze wysokich cen za przejazd , może dzieki temu coś się zmieni , także koszty eksploatacyjne pozostają mniejsze.Coż coraz czesciej mozemy zauwazyc Priusy/Aurisy na ulicach z napisem "taxi" i jest nadzieje ze w niedalekiej przyszlości będzie bardziej opłacało się wziać taksówke niż wracać własnym autem do domu.
k
kimo
Elektryczne silniki dają na prawdę spore oszczędności, także bardzo dobry pomysł na zastosowanie tego rozwiązania w autobusach. Ja Aurisem w hybrydzie już przeszło rok jeżdżę i gołym okiem widać mniejsze wydatki. Fakt faktem trzeba było wcześniej więcej pieniędzy wyłożyć na samochód, ale ani razu nie żałowałem tej decyzji.
d
d112
Bartoszowice - Bajana Pętla

a nie takie bajki opowiadać. Niski koszt wprowadzenia, duży zysk i bardzo potrzebne połączenie autobusowe
f
far
Jak właśnie głównie w centrum znajduje się tysiące mieszkań w starych kamienicach, niepodłączonych do miejskiej sieci ciepłowniczej i które są ogrzewane piecami węglowymi? Tym się najpierw powinni zająć, bo te kilka hybrydowych, czy elektrycznych autobusów nie będzie miało absolutnie żadnego wpływu na jakość powietrza w tym mieście, póki nie zrobi się porządku z tymi kopcącymi piecami. Te autobusy, to jest po prostu kolejny pomysł na nabicie kabzy znajomkom i pociotkom królika.
p
pieszy kierownik
Może zamiast bajać MPK wymieni w końcu kopcące zabytkowe wozy techniczne, które podejrzewam nie spełniają żadnych norm czystości spalin.
Dodaj ogłoszenie