Ekspresówka S5 z Wrocławia do Poznania idzie do szuflady

Jerzy Wójcik
Jazda drogą nr 5 do Poznania to koszmar. W Krynicznie wielkie korki tworzy sygnalizacja
Jazda drogą nr 5 do Poznania to koszmar. W Krynicznie wielkie korki tworzy sygnalizacja Tomasz Hołod
Udostępnij:
Droga ekspresowa S5 (Wrocław - Poznań) na terenie Dolnego Śląska jest już gotowa. Przynajmniej na papierze. - Mamy zakończony projekt trasy i decyzję środowiskową - informuje Joanna Borkowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. - Złożyliśmy wszystkie niezbędne dokumenty i czekamy na ostatni potrzebny do ogłoszenia przetargu na wykonawcę dokument. Jest to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - wyjaśnia.

Wszystko wskazuje na to, że pozwolenie zostanie wydane w pierwszym kwartale 2012 roku. To idealny moment, bo można by już ogłaszać przetarg na wykonawcę, który z początkiem wiosny wszedłby na budowę. Jednak dziś na drogę, której szacunkowa wartość budowy wynosi od 2,5 do 3 miliardów złotych, nie ma pieniędzy.

Właśnie dlatego gotowa dokumentacja, wraz z pozwoleniem na budowę, trafi prosto do jednej z szuflad GDDKiA we Wrocławiu. I tam poczeka na lepsze czasy. Jak długo? Co najmniej dwa lata.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa z Wrocławia do Poznania została wykreślona z programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 jeszcze przez poprzedniego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Nie pomogły protesty Zarządu Województwa Dolnośląskiego, spotkania marszałka i wojewody z szefem resortu. Jedyne, co udało się uzyskać, to deklaracja marszałka Rafała Jurkowlańca, że pieniądze na budowę ważnej trasy można znaleźć w budżecie na inwestycje kolejowe. Ponieważ wiele z nich ma opóźnienia, pozostają rezerwy finansowe. Na początku minionego roku marszałek Jurkowlaniec deklarował, że właśnie o te rezerwy zamierza powalczyć, by można było rozpocząć budowę ekspresówki do Poznania.

Na razie efektów nie widać. Ale marszałek twierdzi, że sprawa nie jest beznadziejna.
- 14 stycznia spotkam się z nowym ministrem tego resor-tu Sławomirem Nowakiem na konwencie marszałków - zapowiada Rafał Jurkowlaniec. - Na pewno poruszę tam kluczowe dla Dolnego Śląska sprawy: budowę drogi S5, a także S3 (od Legnicy do granicy państwa - przyp. red.) oraz połączenie kolejowe Wrocław - Warszawa. Tych inwestycji nie można odkładać, to dla mnie oczywiste - zaznacza.

Podobnego zdania jest wojewoda dolnośląski Aleksander Marek Skorupa. Widzi szansę na budowę drogi ekspresowej S5 po 2013 roku. - Będzie można już wykorzystać środki z nowego budżetu Unii Europejskiej - tłumaczy. - Trzeba pamiętać, że duże inwestycje muszą się rozkładać proporcjonalnie w regionach - przypomina. I zaznacza, że skoro w ostatnich trzech latach Wrocław wybudował autostradową obwodnicę, a teraz buduje drogę S8, to na kolejne du-że inwestycje, jak drogi S3 i S5, będzie czas i pieniądze po 2013 roku.

Nie zapominajmy, że o ekspresówkę do Poznania walczą także nasi posłowie, m.in. Michał Jaros i Marek Łapiński. Przed wyborami obydwaj de-klarowali, że droga musi powstać do końca obecnej kadencji Sejmu w 2015 roku. Marek Łapiński zapowiedział nam, że jeśli droga nie powstanie w tym terminie (w co nie wierzy), na 24 godziny stanie pod pręgierzem na trzebnickim Rynku. Michał Jaros, w wypadku niepowodzenia, deklarował, że pojedzie z Wrocławia do Poznania na rowerze.
Trzymamy zatem kciuki!

Mieszkańcy województwa dolnośląskiego mogą z zazdrością popatrzeć na Wielkopolskę.
U naszych sąsiadów budowa drogi S5 idzie pełną parą. Ministerstwo znalazło pieniądze na prace przy 80-kilometrowym odcinku S5, prowadzącym z Poznania prawie do Rawicza. Kolejne fragmenty tej trasy mają być oddawane do użytku od 2013 do 2014 roku. Oczywiście, skorzystają na tym także Dolnoślązacy, jadący do stolicy Wielkopolski. Marne to jednak pocieszenie. W na-szym województwie obecna droga krajowa nr 5, choć wyremontowana, została przez urząd marszałkowski wpisana do atlasu dróg o największej wypadkowości (odcinek Trzebnica - Żmigród). Trasa jest wąska. Fatalnie się na niej wyprzedza.

Wideo

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek
I bardzo dobrze, że nie buduje się ta cholerna droga!!! Od kilku lat nic tylko temat tej S5-ki - obłędu mozna dostać. Po jaką cholerę poszło tyle pieniędzy na remont obecnej 5-ki? Toż to by było żywe marnotrawstwo budować drogę wzdłuż tej wyremontowanej, w dodatku niszcząc piękne łąki i inne tereny zielone gdzie mieści się wiele gniazd ptaków i siedlisk zwierząt. Mam nadzieję, że na tych terenach zostanie odnalezione jakieś dodatkowe sieldlisko lub inne znalezisko, które skutecznie wstrzyma budowę tej wirtualnej drogi i wtedy wszyscy ją będą oglądać w... archiwum GDDKiA :-D A pieniądze należałoby przeznaczyć tam, gdzie naprawdę potrzeba: służba zdrowia, szkolnictwo, kolej... Panowie Posłowie, błagam, zastanówcie się nad sensem marnotrawstwa na taką skalę!!!
j
jhbjlkhb
100 mln poszło na "kulturę" breslau jescze przed rozstrzygnięciem finału ESK 2016 (swoją drogą "sprawiedliwego" :)). Kraków jako polskie centrum kultury nie dostał pieniędzy tylko jakiś breslau. Już nie mówię o wygranej ESK 2016 bo Kraków i bez tego jest stolicą polskiej kultury, ale na pewno tytułu tego nie powinien dostać breslau. Były duuuuużo lepsze kandydatury jak np Warszawa czy Lublin
G
Gość
Nie chwalcie Wielkopolski bo S5 skończy się przed Stęszewem/około 25 km od Poznania - o ile wogóle zostanie wybudowana/,poza tym jak wynika z artykułu - Dolnośląskie ma już niemal całą dokumentację a Wielkopolska dopiero się za to zabiera bo dopiero przyznano pieniądze.Sytuacja wygląda więc tak,że Dolnośląski odcinek S5 można by zacząć budować za kilka miesięcy bo jest dokumentacja ale niema kasy,natomiast są pieniądze na Wielkopolską S5 ale niema dokumentacji i pozwoleń czyli typowo po polsku.
G
Gość
Eku Keku,Oloooooo,ratuj !!!
r
roeno
Pełna dokumentacja S5 gotowa. Forsa poszła na to, że hej.
A tu rewelacja: PUŁKOWNIK!
Ten co podjął taką decyzję niech za zapłaci za już wydaną kasę.
Nazwisko tego pan proszę podać!
Zakładajmy komitety obrony kasy publicznej. Rozliczajmy tych "fachofcóf" (te błędy to celowe) od namaszczenia partyjnego. Czas zacząć.
n
neron13
Teraz kasę, którą już stracono na projekt S5 trzeba będzie wydać ponownie. Bo za kilka miesięcy wszelkie dotychczasowe ustalenia i uzgodnienia staną się bezwartościowe. Jesteśmy mistrzami (nie tylko Europy) w bezsensownym marnotrawieniu pieniędzy. PS. Któryś z posłów będzie teraz zakładał firmę geodezyjną o profilu budownictwa drogowego? To by wyjaśniało całą sprawę.
K
Kolo 60
Od paru lat wygląda na to że władzom centralnym najwyraźniej zależy aby wszelkie inwestycje drogowe , czy kolejowe w rejonie woj. dolnośląskiego były wstrzymane , bądź opuźnione o kilkanaście lat i nawet Euro 2012 tu nie pomogło . Ale dzięki temu widać z jakim zaparciem władza broni rozbudowy infrastruktury transportowej na terenie województwa Dolnośląskiego , jednak wystarczy przejechać granice woj. aby nagle pieniądze się znalazły - tyczy to zarówno dróg ekspresowych jak i autostrad . Wystarczy popatrzeć na autostradę A-4 między Olszyną a Wrocławiem - każdy wie że autostrada jest z czasów A. Hitlera a remont nawierzchni po prostu przepadł - ale za to słyszymy o budowie tejrze autostrady chen daleko za Krakowem . Pytam więc czy ktoś ma problemy z oczami czy aż tak bardzo nienawidzi mieszkańców woj. Dolnośląskiego , bo przecież to Wrocław jest miastem gospodarzem a nie Kraków - a tymczasem dla małop[olski pieniądze jak zwykle się znajdą , tylko my jesteśmy dziećmi gorszego Boga . Chciałbym aby władza pamiętała o tym przed następnymi wyborami .
K
Konrad
Najbardziej mnie to śmieszy :).
q
qba
Przypomina mi to lata 70te i 80 jak biura projektów "trzepały" projekt za projektem gdzie każdy lądował na półce: projektanci zarabiali czasem i 14 średnich krajowych, plus 13tki i 14tki na koniec roku.
W tym przypadku wydano kilkaset milionów złotych na nic. Bo jeśli ten projekt trafi na półkę to jest zmarnowanie całego poświęconego czasu na wszelakie uzgodnienia etc etc.
Chyba, że sami prezesi GDDKiA zobowiązali się w przyszłości gratis do osobistego zap....lania po urzędach i uzyskania wszelkich nowych zgód, decyzji i pozwoleń.
Za Rosji Carskiej odpowiedzialnych za takie marnotrawstwo Kasy Państwa nawet nie wyprowadzali tylko ubijali na miejscu za biurkiem.
Co na to wszystko CBA, CBŚ, NIK?? "Zwykłego" obywatela Państwo ściga za jedną złotówkę, a ODPOWIEDZIALNI za przepuszczanie pieniędzy podatników śmieją się wszystkim w twarz?
Tego chorego kraju nie da się już wyleczyć.
K
Kierowca
Natychmast wybudowac S5 od A8 wezela Wroclaw Polnoc do planowanego wezla Kryniczno na S5 a pozniej jak najszybciej minimum do wezla Trzebnica.
To najgorszy odcienek drogi do Poznania poza Rawiczem.
t
tereska
S 5 z Wrocławia do Żmigrodu - same krzyże. W godz. popołniowych ci co wracają do Trzebnicy lub Prusic i Żmigrodu stoją w kilometrowych korkach! Skoro są już zatwierdzone plany, to niewiarygodnym matnotrawstwem jest chowanie ich teraz do szuflady!!!
T
T.
.
K
Kierowca
wielkopolski odcinek S5 to i tak bedzie sie jezdzilo duzo lepiej niz teraz. Wielkopolski odcinek to ponad polowa drogi miedzy Wroclawiem a Poznaniem a wiec za 2 lata powinno byc duzo lepiej. Trzeba sie cieszyc z malych rzeczy :) A co do wyprzedzania. Na krajowej 8 z Wroclawia do Kudowy tez sie fatalnie wyprzedza, ale lepiej dojechac o godzine pozniej a w jednym kawalku niz wcale. Pozdrawiam.
a
anty_)kryzys
Czasy jak każde inne . Nam tylko wmówiono ,że czasy ciężkie . W tym czasie Grecy dokupują nowe samochody ( z dopłatą z ich budżetu państwa w zamian za złomowanie starego) , a Włosi wydają krocie na zabawę w Sylwestrową i zakupy . Ale Polak jak zawsze w kryzysie od dziesięcioleci Przestań czytać Wyborcza i oglądać TVN to uzdrawia umysł i ciało
b
byg
Podobnie jak z koleja..wszystko wychodzi po wyborach. Taka to "Polska w budowie". I jeszcze uwaga, skad takie okreslenie "ekspresowka", czy to nowa odmiana "tirowki". Piszacy w gazecie powinni jednak miec troche wiecej szacunku do jezyka. Ostatnio coraz wiecej takich fatalnych okreslen, np. osobowka..
Dodaj ogłoszenie